fallback

Как Китай спечели търговската война и накара американците да платят сметката

Макар че търговското напрежение между двете най-големи икономически сили в света не започна при Тръмп, той разшири борбата с безпрецедентни мита и санкции

17:01 | 21.01.21 г. 7

Снимка: Bloomberg LP

Американският президент Доналд Тръмп написа в Twitter през 2018 г., че „търговските войни са добри и лесни за спечелване“ и започна да налага мита върху вносни стоки от Китай на стойност около 360 млрд. долара. Оказва се обаче, че е грешал и за двете неща, пише Bloomberg. 

Още преди коронавирусът да зарази милиони американци и да предизвика най-голямото забавяне на икономиката от Голямата депресия, Китай понасяше залпове от мита на Тръмп, сочат точно индикаторите, които той използваше, за да ги оправдае. След като Китай овладя вируса, търсенето на медицинско оборудване и оборудване за работа от вкъщи разшири търговския му излишък със САЩ въпреки митата.

Макар че търговското напрежение между двете най-големи икономически сили в света не започна при Тръмп, той разшири борбата с безпрецедентните мита и санкции върху технологични компании. По-строгият подход не му донесе резултатите, на които той се надяваше. Но Тръмп оставя на наследника си Джо Байдън подробен списък с неща, които проработиха, и тези, които не постигнаха успех.

„Китай е твърде голям и твърде значим за световната икономика, за да смятаме, че можем да го изключим като хартиена кукла. Администрацията на Тръмп получи предупреждение за това“, коментира Мери Лавли, преподавател по икономика в университета в Сиракуза.

Търговският дефицит на САЩ нарасна

През 2016 г., в годината на изборите, Тръмп обеща да започне много бързо да преобръща търговския дефицит на САЩ с Китай, игнорирайки мнението на икономисти. Но оттогава дефицитът с Китай е нараснал, достигайки 287 млрд. долара през 11-те месеца до ноември миналата година, сочат китайски данни.

Търговска

Дефицитът намаля на годишна база през 2019 г., тъй като американските компании се пренасочиха към внос от страни като Виетнам, но остана по-висок от 254-те млрд. долара през 2016 г. Това отчасти се дължи на факта, че налагането от Пекин на ответни мита върху стоки за около 110 млрд. долара намали вноса на американски продукти и той започна да се възстановява едва през последните няколко месеца на 2020 г.

В рамките на първата фаза от търговското споразумение преди една година Пекин даде амбициозно обещание да внася американски стоки на стойност 172 млрд. долара в специфични категории през 2020 г., но до края на ноември е купил стоки за едва 51% от тази целева стойност. Спадът на цените на енергията на фона на пандемията и проблемите със самолетите на Boeing изиграха роля за провала.

Запазващият се дефицит демонстрира колко разчитат компаниите на големите производствени възможности на Китай, които отново бяха изтъкнати от пандемията. Китай беше единствената страна, която успя да увеличи производството в достатъчно големи размери, за да отговори на растящото търсене на стоки като компютри за работа от вкъщи и медицинско оборудване.

Президентът Си Дзинпин изрази увереността си във възхода на Китай миналата седмица, като заяви пред официални представители, че „времето и ситуацията са в наша услуга“. Китайският лидер допълни, че според него „добрите възможности като цяло са повече от предизвикателствата“, подчертана промяна спрямо мрачните му предупреждения през последните месеци.

Китайската машина за износ работи

Тръмп многократно заяви, че приемането на Китай в Световната търговска организация през 2001 г. е станало причина икономиката му да отлети като „космически кораб“, резултат, който той смяташе за несправедлив. Оказа се, че търговската война на Тръмп с Китай съвпадна с още едно разширяване на китайския износ. След като се свиваха две поредни години през 2015 и 2016 г., общите доставки от Китай нараснаха във всяка година след встъпването в длъжност на Тръмп, включително през 2019 г., когато износът към САЩ намаля.

Търговска

Група от десет страни от Югоизточна Азия замени САЩ като втория по големина търговски партньор на Китай през 2019 г. Пренасочването към Азия вероятно ще продължи, тъй като се очаква икономиките в Югоизточна Азия да нараснат по-бързо от тези на развитите страни през идните десет години. Търговските връзки ще бъдат заздравени допълнително от пакта за Регионално всеобхватно икономическо партньорство, подписан в края на миналата година, при който 15 регионални икономики постепенно ще намалят някои от митата върху стоките си.

„Фактът, че износът почти не беше засегнат след четири години на търговска война, говори за устойчивост на китайския промишлен капацитет. Но търговската война показа уязвимостта на Китай в някои високо конкурентни сектори като високите технологии“, коментира Чан Шу, главен икономист за Азия в Bloomberg Economics.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:03 | 14.09.22 г.
fallback