IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как Китай спечели търговската война и накара американците да платят сметката

Макар че търговското напрежение между двете най-големи икономически сили в света не започна при Тръмп, той разшири борбата с безпрецедентни мита и санкции

17:01 | 21.01.21 г. 7
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Американските компании остават в Китай

Тръмп заяви, че митата ще насърчат американските производители да върнат производството си у дома, а през 2019 г. написа в Twitter, че им е „наредил“ „незабавно да започнат да търсят алтернатива на Китай“. Но няма данни за такава промяна.

Преките американски инвестиции в Китай са нараснали леко от 12,9 млрд. долара през 2016 г. на 13,3 млрд. долара през 2019 г., сочат данни на Rhodium Group. Търговска Търговска

Над три четвърти от над 200 американски производители в и около Шанхай, участвали в допитване през септември, са заявили, че не смятат да местят производството си от Китай. Американски компании редовно посочват бързия растеж на пазара на потребителски стоки в Китай, съчетан със силните възможности на страната в областта на промишленото производство като причини за експанзията си там. „Колкото и администрацията на Тръмп да повиши митата, много трудно американските компании ще бъдат разубедени да инвестират“, коментира Кър Гибс, президент на Американската търговска камара в Шанхай.

Икономически загуби от двете страни

Тръмп заяви, че митата са подкрепили американската икономика, като в същото време са станали причина икономиката на Китай да преживее „най-лошата си година от над 50“ през 2019 г. Но директните икономически последици бяха малки в сравнение с размера на икономиките на двете страни, тъй като стойността на износа между тях е малък в сравнение с брутния вътрешен продукт.

Китай постигна ръст от или над 6% през 2018 и 2019 г., а митата са му стрували около 0,3% от БВП през тези години, казва Ян Джоу, икономист от университета в Минесота. По нейни данни търговската война е струвала на САЩ 0,08% от БВП през същия период. Най-явният победител беше Виетнам, където митата увеличиха БВП с близо 0,2 процентни пункта благодарение на преместването на компании.

Американските потребители плащат сметката

Тръмп многократно заявяваше, че Китай плаща за митата. Икономисти, които проучваха данните обаче, откриха с изненада, че китайските износители обичайно не са понижили цените, за да запазят конкурентоспособността на стоките си след налагането на митата. Това означава, че американските налози до голяма степен са били платени от собствените компании и потребители на САЩ.

Митата са довели до загуба на доходи за американските потребители на стойност около 16,8 млрд. долара годишно през 2018 г., сочат данни на Националната служба за икономически изследвания.

Друга цел – митата върху вносните стоки от Китай са намалили американския износ. Причината е, че глобализираните вериги за доставка означават, че промишленото производство се споделя между страните, а САЩ са повишили цените на собствените си стоки, налагайки мита върху вноса на китайски компоненти. Търговска Търговска

Компании, които заедно съставляват 80% от американския износ, са платили по-високи цени за китайски вносни стоки, ограничавайки ръста на износа, сочи анализ на конфиденциални корпоративни данни на изследователи от Националната служба за икономически изследвания, Бюрото за преброяване на населението на САЩ и Федералния резерв.

Последна актуализация: 12:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 3 rate down comment 1
IQ96
преди 3 години
Налагането на санкции има ефект в/у слаби и малки икономики. За големи и силни, май има обратен ефект.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 1
zelka007
преди 3 години
баш без доказателства не е за чайниците ... :))) ... разцъкай из техническите сайтове има доста инфо кое как се е случвало и откъде ... като не казвам , че и хамериканците не са ползвали такива хакове ... големите те първа ще си ги мерят , за нас е по-важно да не сме при азиатците ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 3
Solar Power
преди 3 години
Ами те най-големите балъци са китайците като държащи най-много американски дълг ... тоест от тези хартийки :)И това си има цена ... ако тръгнат да ги продават курса няма да бъде 6 юана за долар а ще стане 1 долар = 1 юан. Последствията - американските стоки 6 пъти по конкурентни :) ... отдвна мечта на Америка да поевтини долара ... но колкото и да печата веднага го вземат и тази възможност отлита всеки път ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 4
дядя Вова
преди 3 години
Не са платили сметката!Нарисували са янките едни зелени хартийки,даже не - нацъкали са ги на компа.Сметката са я платили бaлъците, колекциониращи тия хартийки !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 0
xapoznai
преди 3 години
Американците са я платили цената много ясно. Дали са свили маржовете на американските компании, дали крайната цена се е повишила, дали са се платили по-малко налози важното е, че китайците си продават на същите цени. Дваж по-важно е че търговския дефицит с Китай расте, което ще рече че китайските стоки са конкурентни на американския пазар, а американските на китайския - не.Обобщено статията казва, че напъните да се извади Китай от веригите на доставка е нелепо като всеки, който се мъчи да го направи само ще поема бичове. Тук ще допълня, че огромна част от редките метали се намират именно там. Като слабото място са технологичните сектори, които макар и доста напреднали все още стъпват на технологии, които са чужда собственост. А в 5джи сектора са първи в света, което направо ужасява американците и са впрегнали куцо, кьораво и сакато да спами че китайското оборудване служело за шпионаж без нито едно доказателство за това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 9 rate down comment 2
evlogi
преди 3 години
"...Икономисти, които проучваха данните обаче, откриха с изненада, че китайските износители обичайно не са понижили цените, за да запазят конкурентоспособността на стоките си след налагането на митата. Това означава, че американските налози до голяма степен са били платени от собствените компании и потребители на САЩ..."Странно твърдение. Значи китайските компании не са повишили цените, за да останат конкурентноспособни на американския пазар, ама потребителите били платили сметката? Е как са я платили , като са купували на същите цени?Ако това е така, по-скоро прилича,че китайците са продавали в щатите с минимална печалба или на загуба, за да не изпаднат от пазара.Карай, ся важното е да се изкара Тръмп по-черен от дявола. Логиката няма място при наличието на подобна важна цел.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 3
nkavrakov1982
преди 3 години
Не разбрахте ли как ?С един малък вирус.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още