fallback

"Градус" очаква силен инвеститорски интерес

През 2017 година дружеството отчита рекордни приходи и печалба

08:02 | 14.03.18 г.

Георги Бабев е завършил специалност "Международни финанси и търговия" в University of Portsmouth и притежава MBA от University of Wales Institute Cardiff. Инвестиционната общност го познава като портфолио мениджър, част от екипа на ПОД Алианц България.

През 2017 г. поема длъжността финансов директор в групата на "Градус" АД, а малко по-късно става и член на съвета на директорите на дружеството. Във връзка с обявеното IPO на "Градус" публикуваме интервю с него. - Какви са финансовите резултати за 2017 г. в сравнение с 2016 и 2015 г.? Какви са тенденциите?

- Резултатите на дружеството за 2017 г. са отлични. Приходите ни са близо 200 милиона лв., а нетната печалба надхвърля 35 милиона лв.

В оперативен план дружествата в групата преминаха през преструктуриране и беше основана компанията-майка "Градус" АД, която притежава изцяло дъщерните дружества. 2014 и 2015 бяха много добри години за "Градус", във всяка от които групата реализира финансов резултат от над 30 милиона лева.

През 2016 г. имаше спад в резултат на санкциите от страна на Русия. Той беше продиктуван не заради това, че страната е основен пазар за компанията, а по-скоро бяхме засегнати косвено от спад в цените на продукцията, която реализираме - разплодни яйца, еднодневни пилета и месо. Русия като цяло бе топ пазар за други големи производители от Полша и Унгария. Когато този пазар беше затворен, това доведе до по-голямо предлагане на стоките, които произвеждаме, и съответно до спад в цените.

През 2017 г. това е преодоляно и дружеството отчете рекордни приходи и печалба. Предвид всичко това тенденциите са ясни – правим всичко възможно ръстът да продължи. Основание за това ни дава и фактът, че потребителите все повече се насочват към консумация на пилешко месо, което има своите полезни качества

- Какви приходи и печалби планирате в следващите години?

- Като цяло пазарните цени на разплодните яйца, на еднодневни пилета, както и на пилешкото месо, са под средните в исторически план. През 2017 г. наблюдавахме възстановяване и смятаме, че тази тенденция ще продължи. Това ще доведе до още по-голяма рентабилност на дружеството. Смятам, че инвестиционната ни програма има потенциала да увеличи значително нашите приходи. Съсредоточили сме се във високо маржовите ни бизнеси и сме оптимисти, че дружеството ще расте с още по-бързи темпове от сега. - В какво ще бъдат насочени набраните средства?

- Набраните средства от първичното публично предлагане ще бъдат инвестирани в иновации в съществуващите ни бизнеси и в оборудване на съществуващи терени и сгради.

В момента е налице голямо търсене на разплодни яйца и еднодневни пилета от чужбина. Част от средствата ще бъдат насочени именно в оборудване в този сегмент с цел увеличаване на капацитета на производство.

Друга бизнес ниша, в която виждаме голям потенциал, е новата ни линия за производство на колбаси със свинско месо „Аз ям!“. Дотук инвестицията ни там надхвърля 20 милиона лв., която е в ново предприятие за преработка на месо. От година и половина нашият нов бранд е на пазара, като до момента дава изключително добри резултати.

Вече имаме 11 продукта, други са в процес на разработка. Съвсем скоро на пазара ще бъде пуснат нов премиум продукт, като очакванията ни за него са големи.

- Каква е заетостта на капацитета Ви в момента?

Активите, които притежава "Градус", са наистина внушителни. Кланицата ни е най-голямата на Балканите, тя има още потенциал за увеличаване на производството и поемане на още много количество продукция. Имаме възможност да минем на три смени.

Фермите за отглеждане на бройлери са с РЗП от над 500 хил. кв. метра. Люпилните са с капацитет 53 милиона яйца годишно. Фуражният завод е най-големият в България. Всичко това показва, че компанията има достатъчно свободен капацитет за осъществяване на планираната експанзия. - Около 30% от продукцията ви е за износ, за кои страни? Има ли потенциал за лесен износ или ветеринарно-медицинските изисквания са като търговски бариери?

- Износът се осъществява основно при разплодните яйца и еднодневните пилета, както и при зърнените култури. "Градус" АД е на второ място в Европа по производство и продажба на разплодни яйца. Това е много труден, но и много високо маржов бизнес и малко компании имат напълно затворен цикъл на производство като "Градус". Повечето са профилирани или само в производство на разплодни яйца, или в производство на месо.

Затвореният цикъл ни дава конкурентно предимство, като ни дава възможност за селекция на яйцата преди продажба. По този начин постигаме по-голям процент на люпимост, което дава ползи на клиентите и конкурентно предимство пред останалите производители, като позволява по-високи продажни цени. Други производители на месо нямат и люпилни, като на тях "Градус" продава еднодневни пилета, които са излюпени в нашите люпилни.

Като ключови пазарни сегменти се открояват държавите от Близкия изток, Грузия, Азербайджан, Украйна. Немалка част от продукцията се реализира в съседна Гърция. 50% от разплодните яйца, предназначени за продажба, са обект на дълготрайни договорености, останалите 50% се реализират на свободен пазар, което дава предимство на компанията да бъде гъвкава в пазарната си стратегия. Дружеството е не само добре разпознаваем, но и предпочитан доставчик на разплодни яйца в Близкия изток поради качеството на доставяния продукт – високи нива на люпимост.

"Градус" отговаря на всички изисквания, за да реализира в чужбина, както разплодни яйца и еднодневни пилета, така и готова продукция. Особено предимство по отношение на реализацията в мюсюлмански страни или мюсюлмански общности е възможността на дружеството да осигури големи количества готова продукция, произведена съгласно ритуалните изисквания на Исляма и придружена от съответния удостоверяващ сертификат. Компанията е установила и дълготрайни взаимоотношения с клиенти от Швеция, Германия, Белгия, Италия, Дания, Гърция, Румъния, Англия, Испания, Кипър, Македония и осъществява регулярен износ в тези дестинации.

"Градус" продава еднодневни птици на вътрешния пазар и осъществява износ в няколко съседни държави. От общото производство на еднодневни птици с най-голям дял в продажбите – 69% - е износът, за собствено производство на птиче месо компанията усвоява 27% от производството, 4% е делът на продажбите на вътрешен пазар.

- Има един неписан закон за успешно IPO, началната цена да е с лека отстъпка (дисконт) поради новостта на дружеството за инвестиционната общност, ще дадете ли такава отстъпка? - Обмисляме много сериозно първичното публично предлагане да бъде извършено на IPO сегмент на БФБ. Към момента имаме сериозен интерес от чужди институции и инвеститори. Някои от тях имат изрични ограничения да участват само ако предлагането бъде извършено на регулиран пазар, какъвто е IPO сегментът на БФБ.

Смятам, че стойността, на която ще бъдат предложени акциите, ще бъде атрактивна за инвеститорите, сравнена с мултипълите, на които в момента се търгуват други компании  в България и по света. Предлагането ще се състои от  50% нови акции (увеличение на капитала) и 50% съществуващи акции. Така го правим поради обратната връзка, която получихме от инвеститори, които имат ограничения да участват в дадено IPO. Те включват големина на фрии флоута като сума и като процент от емисията. Също така имат ограничения какъв дял от фрии флоута могат да запишат. Поради тази причина ще предложим и съществуващи акции, за да отговорим на очакванията на големите инвеститори от България и чужбина.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:44 | 14.09.22 г.
fallback