fallback

Приходите от продажби на музика с първи ръст от 1999 г.

Браншът има всички основания да бъде оптимистично настроен за своето бъдеще, коментира президентът на Sony Music Entertainment Едгар Бергер

21:15 | 26.02.13 г.

Музикалният бизнес е прекъснал 12-годишната губеща серия, отчитайки за 2012 година слабо, но символично увеличение от 0,3% на приходите от търговия, които достигат 16,5 милиарда долара, сочат публикувани днес данни на Международната федерация на звукозаписната индустрия (МФЗИ), цитирани от Ройтерс.

Лекото увеличение ще бъде облекчение за шефовете на звукозаписните компании, които наблюдават рязък спад в стойността на продажбите спрямо максимума от 28,6 милиарда долара през 1999 година, след като незаконното сваляне на музика от интернет и съпротивата срещу включването им в дигиталната епоха нанесе силен удар върху приходите.

Отново дигиталният сектор отчита най-силен растеж, който освен това за първи път е достатъчно голям, за да компенсира и да надхвърли намаляващите приходи на "физическите" магазини.

„В началото на дигиталната революция често срещан бе изразът, че дигитализацията убива музиката“, заяви Едгар Бергер, президент и главен изпълнителен директор по международните въпроси в Sony Music Entertainment. „Само че всъщност дигитализацията спасява музиката. Напълно вярвам, че това отбелязва началото на ръст в световен мащаб. Браншът има всички основания да бъде оптимистично настроен за своето бъдеще“, добави той.

Дигиталните продажби на звукозаписните компании са нараснали през миналата година с 9% спрямо 2011 г. до 5,6 млрд. долара и осигуряват 34% от всички приходи. Свалянето на музика се е повишило с 12% до 4,3 млрд. броя в целия свят. Продажбите на дигитални албуми са се увеличили със 17% до 207 млн. броя.

Мениджъри твърдят, че нарасналият брой на дигиталните платформи е помогнал на компаниите да разширят своята база, от която черпят приходи, а въвеждането на допълнителни услуги е добра новина за бизнеса.

„Доскоро огромната част от нашите приходи идваше от една шепа държави“, заяви Сту Берген, ръководител на отдела за световен маркетинг на звукозаписите в Warner Music Group. „Днес дигиталните канали означават, че можем да таксуваме пазарите по цял свят доста по-ефективно“, добави той.

Според МФЗИ най-успешният албум на 2012 г. е „21“ на британската изпълнителка Адел, който е продаден в 8,3 млн. копия при 18,1 млн. през 2011 г. На второ място е Тейлър Суифт с „Red“ (5,2 млн. копия). Британската група  One Direction заема третото и четвъртото място с „Up All Night“ и „Take Me Home“ ( съответно с 4,5 млн. и 4,4 млн. продадени копия), а пета остава американската певица Лан дел Рей с „Born to Die“ (3,4 млн. копия).

В класациите за дигитални сингли води канадецът Карли Рей Йепсен с „ Call Me Maybe“ (12,5 млн. продадени копия), следван от Готие със „Somebody That I Used to Know“ и южнокореецът Сай с „Gangnam Style“. Бразилецът Мишел Телу е на 6-то място с „Ai Se Eu Te Pego“.

Макар че вниманието е върху ръста в дигиталния сектор, продажбите на физически носители осигуряват 58% от приходите през 2012 г. при 61% през 2011 г., а спадовете на пазара на компактдискове в много държави предлага големи предизвикателства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:49 | 13.09.22 г.
fallback