fallback

Луксозните марки се изправят пред ново изпитание в Китай

На много от тях се налага да продават стоките си с големи отстъпки извън сезона за намаления

15:47 | 22.08.14 г.

Производителите на луксозни стоки отдавна ценят китайските потребители не само заради огромния им апетит за чанти Gucci и часовници Cartier, но и заради готовността им да плащат повече, отколкото хората на Запад, пише Bloomberg.

През юли обаче се случва нещо необичайно – чифт светлокафяви кожени обувки Salvatore Ferragamo от модела Carla са продадени с 40% намаление за 3120 юана (507 долара). За продажбата е използван уебсайтът Xiu.com. Проблемът е, че цената е много по-ниска от тази в Европа.

По подобен начин в аутлет на Gucci в Шанхай светлорозова кожена дамска чанта Soho се продава с 20% отстъпка за малко повече от 12 000 юана. Цената е почти същата като тази на подобна чанта, продавана в САЩ.

Има няколко неща, които допринасят за спада в цените. В Китай продажбите на стоки от най-престижните европейски модни къщи са засегнати от антикорупционните мерки на правителството, които насърчават отказа от скъпи подаръци по високите етажи на властта.

Затрудненият внос и данъците върху луксозните стоки, закупени в Китай, водят до увеличаване на броя на заможните местни жители, които пазаруват по-често, докато са в чужбина.

Тъй като имат купища непродадени стоки в магазините си в континенталната част на Китай, луксозните марки прибягват до нещо, което доскоро са правили рядко – намаляват цените.

"Дори и по време на финансовата криза, мисля, че нямаше толкова големи намаления“, посочва Франклин Яо, управляващ партньор на SmithStreet, която консултира компании във връзка с техните стратегии за Китай.

Consultancy Bain изчислява, че китайците са купили около една трета от всички луксозни стоки, продадени в световен мащаб през 2013 г., но растежът на разходите за подобни стоки се забавя до 2 на сто тази година, след като през 2011 г. отбеляза ръст от 30%.

Част от намаленията, които правят компаниите, не са толкова големи, защото луксозните къщи се опитват да запазят статута на своите марки заедно с техните цени.

Една от целите е китайските купувачи да бъдат накарани да харчат повече в Китай, а не в Европа. По време на пътуване до Милано през юли 27-годишната Ан Ху от Шанхай купува кожена чанта Loewe за 8000 юана. Сумата е равна почти на половината на това, което би платила в Китай за нея.

"Разликата в цените в Европа и континенталната част на Китай може да ми плати двупосочния билет до Париж или Милано“, обяснява Ху, която колекционира луксозни чанти, откакто навършва 23 години. „Ако мога да направя това и да си почина няколко дни там, защо да не го направя?“.

Китай налага високи мита на вносните продукти като кожени чанти, рокли, обувки и часовници в зависимост от тяхната стойност, сочат данни на Световната търговска организация. Страната налага и потребителски данъци от 20 на сто за часовници от висок клас и 30% за козметика.

Ефектът от всичко това е, че луксозните маркови стоки в Китай струват с 50% повече, отколкото в Европа, обяснява анализаторът Марио Ортели от Sanford C. Bernstein. Миналата година 67% от луксозните продукти, които хората от континентален Китай са придобили, са закупени извън страната.

Поддържането на продажбите в тази част на света е ключово за луксозните брандове, защото в момента Китай носи голяма част от продажбите им. 30% от приходите на Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH) за 2013 г. идват именно от Азия, без Япония. Продажбите в региона на Kering възлизат на 31% от общите продажби за същия период.

Огромните запаси в магазините на луксозните марки оказват натиск върху компаниите да продават на по-ниски цени извън сезонните промоции. Повечето такива магазини се намират в моловете, които са разположени далеч от централните квартали за пазаруване, а отстъпките в тях намаляват шанса да накърнят доброто име на марките. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:03 | 13.09.22 г.
fallback