fallback

Насочването към домашно облекло срина печалбата на Inditex

Бързата мода остана на заден план през последната година заради пандемията

16:49 | 11.03.21 г.

Коронавирусната пандемия сви годишната печалба на най-големия търговец на модни стоки на дребно в света - Inditex, с повече от две трети до 1,1 млрд. евро, след като магазините останаха затворени за дълги периоди от време, пише Financial Times.

Кризата се оказа особено голямо предизвикателство за групата, защото Inditex се фокусира върху мода, а не върху дрехи, които хората да носят вкъщи. Освен това само 14% от продажбите ѝ се реализираха онлайн, преди пандемията да нанесе удара си.

Четвъртото тримесечие донесе резултати, които се оказаха под пазарните очаквания. Приходите се свиха с 25% спрямо същите три месеца година по-рано, а консенсусната прогноза на анализаторите беше за 21% спад. Нетната печалба пък се сви с повече от 50% през периода.

„Втората вълна [на пандемията] беше по-сериозна, отколкото пазарът очакваше през есента, а валутните колебания също оказаха натиск“, коментира Ан Кричлоу, анализатор търговия на дребно в Societe Generale. „Но пазарът гледа напред към възстановяването след Covid”.

Компанията, чиито марки включват Zara и Massimo Dutti, заяви, че общите ѝ приходи са се свили с 28 на сто през миналата година до 20,4 млрд. долара. Годишната нетна печалба е достигнала 1,1 млрд. долара, спрямо 3,6 млрд. долара за 2019 г.

Въпреки това Inditex добави, че е отговорила на кризата, като е свила разходите и складовите наличности, прехвърлила е бизнеса си онлайн и е започнала дейности по възстановяване през втората половина на годината. 1,3 млрд. евро от нетната печалба са именно от вторите шест месеца на фискалната година.

Освен това компанията обяви, че продажбите ѝ през февруари от физическите и онлайн магазините са с 15% по-ниски спрямо тези през същия месец миналата година. Inditex твърди, че тенденцията се преобръща, а продажбите показват по-слаб спад (4%) през първата седмица на март. Фирмата очаква „на практика 100%“ от нейните магазини да бъдат отворени до 12 април.

„Inditex излезе по-силна след една предизвикателна година“, коментира главният изпълнителен директор Пабло Исла. „Единственото нещо, което не можем да правим, е да продаваме във физическите магазини, защото те са затворени заради пандемията, но скоро след като заработят, нивата на продажбите стават добри“.

Групата сви оперативните си разходи със 17%, а инвентара – с 9% през годината, запазвайки брутния си марж на ниво от 55,8%, въпреки временното затваряне на магазини през четвъртото тримесечие, което обичайно е най-натовареният период от годината.

За цялата година онлайн приходите от продажби на Inditex са се увеличили със 77% в местни валути до 6,6 млрд. евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:26 | 12.09.22 г.
fallback