Още от времето на Леонардо да Винчи хората са мечтали за истински автомобили, които да се придвижват самостоятелно. Векове по-късно човечеството изобрети двигателя с вътрешно горене, електромоторите и компютрите, за да се стигне до следващата логична крачка – машина, която да се движи сама.
В 21 век Google показа своето творение – автомобил-робот, който е на базата на хибрида Toyota Prius. Високотехнологичният автомобил убеди властите на щата Невада да променят законите си, за да го допуснат до движение. Сега същото обсъждат и в Калифорния. А мечтата на Леонардо е на път да се сбъдне. Как обаче се стигна до нея?
Първи проблясъци
Идеята за напълно автономен автомобил за първи път е споделена пред широка публика през 1939 г. по време на Световното изложение на експозицията на General Motors, която носи името Futurama. Тя предвижда улиците на бъдещето да представляват широки пътища, които да са добре подредени и осветени, и по тях да се придвижват автомобили без шофьори.
Историкът Джеймсън Уестмор разкрива, че още през 1935 г. GM e започнал да експериментира в тази насока, като създава машини, които могат да се движат самостоятелно, спазвайки необходимата дистанция от останалите. През 1959 г. компанията тества модел на Chevrolet, на чийто преден капак има устройство, което получава сигнали от датчици на пътя и това му позволява да следи лентата на движение.
Първият умен автомобил
Първият „умен” автомобил е замислен като платформа за луноходи и е създаден в университета Станфорд в края на 60-те години на ХХ век. Това е една проста платформа, снабдена с видеокамери и пулт за дистанционно управление. С течение на времето „интелектът” на машината се увеличава, след като са добавени сензори и оборудване, което да преработва изображението от камерите. През 1979 г. Ханс Моравек от Стенфорд успява да запише първия успех в тази насока – машината преминава пълен салон със столове, без да се удари в нито един от тях. За това упражнение са и нужни цели 5 часа.
За да се постигне пълна автономност, автомобилът-робот трябва да може да преработва цялата визуална информация за пътя. Такава машина за първи път е направена от учените от японската Tsukuba Mechanical Engineering Laboratory. Тяхното творение разполага с 2 камери, които използват аналогови компютърни технологии за обработката на сигналите. Автомобилът достига скорост от 30 км/ч.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“