fallback

Пазарът на луксозни стоки в Близкия изток понася силен удар

Той е силно повлиян от спада на цените на петрола и по-слабия туристически поток

10:45 | 21.05.16 г.

На пръв поглед не личи портфейлите на посетителите на Centria Mall в Рияд да са изтънели. В делничен следобед жени с покрити лица се разхождат по коридорите, прекосявайки магазините на Dior и Burberry, пише Bloomberg.

Те обаче не пазаруват така, както през миналата година, твърди Мохамед Фахмауи, мениджър на магазин на Gucci в мола в Саудитска Арабия. Преди година по над 100 души са посещавали магазина всеки ден, твърди Фахмауи. Сега са едва по 20 в добър ден. Трафикът е спаднал и в близкия магазин на Cartier.

„Хората се страхуват“, твърди той, отдавайки това на забавянето на икономиката, предизвикано от спада на цените на петрола. „Те не искат да харчат парите си“, допълва той.

Спадащите цени на суровия петрол повлияха негативно на покупателната способност на потребителите на луксозни стоки в Близкия изток. Същевременно слабата рубла означава, че по-малко от заможните руснаци посещават региона, сочат данни на консултантската компания Bain & Co.

Burberry Group и базираната в Милано Prada твърдят, че продажбите им в региона са се свили заради по-малкия брой посетители. "Очакваме доста силен спад в трафика в Близкия изток“, коментира и главният изпълнителен директор на Hermes Аксел Дюма.

Продажбите на луксозни стоки в Близкия изток са нараснали само с 1% до 8,1 млрд. евро (9,2 млрд. долара) през 2015 г., което представлява забавяне спрямо растежа от 4%, генериран през 2014 г., сочат данни на Bain & Co. Една пета от участниците в проучване, осъществено в страните от Персийския залив и публикувано миналия месец, показва, че те са свили потреблението си на луксозни стоки през 2015 г. Година по-рано делът на по-пестеливите е бил 13%.

Забавянето увеличава проблемите на производителите на луксозни стоки, които се сблъскват с по-слабо търсене и в някои части на Азия. Сред предизвикателствата пред фирмите се нареждат силният долар и терористичните атаки в Европа, които също нанесоха удар на продажбите.

Глобалният сектор на луксозните стоки се очаква да нарасне с 2 на сто през 2016 г. Това ще бъде втората най-слаба година за индустрията след 2009 г., сочат данни на италианската асоциация Fondazione Altagamma.

В Al Faisaliah Mall в Рияд през последната събота магазините на Valtentino и Missoni бяха празни, допълва Bloomberg. В този на Swarovski няколко жени само разглеждат.

55-процентния спад на цените на суровия петрол от юни 2014 г. насам също е засегнал търсенето в чужбина. Въпреки че слабото евро направи Европа по-привлекателна за потребителите от Близкия изток, те не харчат толкова, колкото преди, обяви базираната в Париж LVMH през април.

И все пак Близкият изток не е загубил изцяло блясъка си. Yoox Net-a-Porter наскоро обяви, че ще продаде своя дял в основателя на дубайската Emaar Properties PJSC, за да помогне на онлайн дистрибутора на марки като Armani да разшири присъствието си в региона. В Катар, най-богатата страна в света на глава от населението, гражданите са похарчили средно по 4 хил. долара месечно за луксозни стоки и услуги през 2015 г. Сумата е доста над отчетената за предходната година – 2 500 долара, сочат данни от проучване на American Express и Mawarid Group.

Маурицио Манрике, продавач в магазин на Montblanc в Dubai Mall, твърди, че спадът вероятно е временен. След шестте си години работа на това място той посочва, че когато е изглеждало, че продажбите отслабват, руснаците са пристигали и са започвали да купуват струващите по 460 долара писалки и портфейли.

Вдигайки ръката си нагоре и след това спускайки я надолу като вълна, Манрике илюстрира как бизнесът се издига и спада. И допълва: „Не мога да кажа, че това е тенденция“.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:43 | 10.09.22 г.
fallback