Мартин Евстатиев се занимава с журналистика, но любовта към крафт бирите го тласка към създаването на Brewforia.bg. Завършил е „Културология“ в СУ „Св. Климент Охридски“, а през годините е работил в културните отдели на различни списания, вестници и онлайн издания. Създател е и главен редактор е на сайта за култура и изкуства Stand.bg.
Последният му проект - Brewforia.bg, е онлайн магазин за подбрани крафт бири от цял свят. Главната му цел е да допринесе за популяризирането на крафт бирата у нас. Паралелно с това представя и марки, които не са се появявали на родния пазар, като редовно организира събития и дегустации. Срещнахме се с Мартин по повод първата година на Brewforia.bg, за да поговорим за пазара на крафт бира у нас и как се развива той през последните години.
- Как решихте да се занимавате с Brewforia.bg?
- Идеята за онлайн магазин се зароди миналата пролет. Доста се колебаехме доколко е готов българският онлайн потребител за онлайн пазаруване на бира и се оказа, че има защо да се колебаем. Като цяло хората тук все още не са свикнали да си поръчват нова бира онлайн, защото залагат на моментна покупка. Ако я поръчаш бира онлайн, няма как да я получиш веднага, а в най-добрия случай ще я получиш на следващия ден. Мисля, че това е една от причините хората да не пазаруват много онлайн, въпреки че цялото онлайн пазаруване очевидно бележи ръст. Техника, дрехи очевидно се купуват все повече и повече. С бирата нещата все още не са така. Както всичко тук, нещата се случват по-бавно.
- Колко време след вълната на крафт бирите на запад ни застигна тази тенденция?
- С години закъснение. Всичко става много по-бавно - и свикването с новите вкусове, и появата на марки. Други държави около нас са доста по-напред в това отношение и като предлагане, и като места, на които ги има. Докато тук цената е основният фактор, защото е по-висока. Освен това все още много хора не са готови да експериментират и да опитат по-различни неща. Има страх към непознатото, а същевременно има огромно разнообразие от стилове, стотина са при крафт бирите. Има кисели, сладки, горчиви, солени..
- Киселите бири стават все по-популярни напоследък. Тук внасят ли се подобни бири?
- Да, все повече и повече. В световен мащаб киселите бири са много модерни, включително в САЩ и в Европа. Австрийската ни марка Bevog празнува 5-годишнината си тази година. Всеки септември тя прави фестивал в зоната, в която се намира пивоварната ѝ. Този път имаше нещо като импровизирана пресконференция с всичките гостуващи пивовари - от Америка, Австрия, Холандия и региона. Всички те коментираха развитието на сцената, кои са модерните стилове, какво следва оттук нататък...
Общо взето се обединиха около едно - че киселите бири са големият хит в момента. Очакват и в близката половина година те да продължат растежа си като видове и да се повишава интересът към тях, въпреки че са толкова специфични. В България могат да се намерят страшно хубави бири. Предлагането е много по-голямо от това, което пазарът може да поеме. Изборът за такъв малък пазар е наистина впечатляващ. За съжаление, не всичко, което достига до тук, си заслужава цената.
- А каква е средната цена на крафт бирите у нас?
- Ако говорим за чуждестранните, като крайна цена в магазина, по-базовите бири са около 5 лева. Българските са около 3,50 до 5 лева. Има и по-скъпи български, разбира се. При чуждестранните границата е много по-висока. В повечето случаи са от 4,50 лева нагоре. Има и по-евтини, но те вече бягат от крафт определението.
- Какви видове крафт бири се харесват в България?
- Като по-консервативен пазар, все още пием по-класически неща като Pale Ale, IPA, които са основни бири. Докато при киселите има клиенти, които ги търсят, следят ги, но за повечето хора тези бири са много странни и изобщо не могат да ги възприемат. А и повечето хора ги е страх да опитат, когато чуят за кисела бира. Плодовите бири също се харесват тук.
- Колко са пивоварните за крафт бира в България?
- Вече са над 10, около 10-15. Голяма част от тях нямат собствени пивоварни обаче. Половината са т.нар. gipsy пивоварни. Това са марки, които нямат собствена пивоварна и варят бирите си на различни места - може да е в чужбина, може да е в същата страна. В България пивоварни имат “Glarus”, “Blak Pine”, “Диво пиво”, “Rhombus”, “Трима и двама” и “Hills”, ако не забравям някоя.
- А кои от българските крафт бири се изнасят в чужбина?
- “Бял щърк” със сигурност се изнася в Холандия. “Blek Pine” също бяха стигнали до чужди пазари.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
преди 7 години Не ми харесват, кисели бири, някога в младоста ми всички бири бяха кисели защото им минаваше срока за годност, в тях нямаше консерванти и срока на годност беше 2 седмици. Освен да ме върнат в спомените ми към тези времена, не виждам защо да ги пия, след като има и неормална бира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар