Китай е изправен пред големи предизвикателства, търсейки баланс между стабилния икономически растеж и структурните реформи, пише в свой цитиран от БТА анализ DPA.
Ръстът на китайската икономика се е забавил до 25-годишно дъно от 6,9% през 2015 година.
През четвъртото тримесечие икономическият растеж е бил 6,8% спрямо същия период на предходната година, сочат официалните правителствени данни.
Но eто и някои от най-трудните задачи пред страната според агенцията.
1. Икономически растеж
Китайската икономика е нараснала с 6,9 процента през 2015 година, според официални данни, което е най-бавният растеж от 1990 година. Международният валутен фонд прогнозира, че китайският икономически растеж ще продължи да се забавя до 6,5 процента през 2016 година. Правителството приема по-бавния растеж, тъй като придава по-голяма важност на реформите за намаляване на риска от твърде бърз растеж на кредитите и инвестициите. Ако тези реформи обаче не бъдат проведени успешно, то може да бъде загубен контролът върху темпа на забавянето. Това ще свие възможностите на фискалната и парична политика.
2. Пребалансиране от износ към вътрешно потребление
Бързият икономически растеж през последните три десетилетия силно залагаше на износа. На фона на намаляващото търсенето за китайския износ страната трябва да се пренасочи от зависимост от промишленото производство и инвестиции, финансирани с кредити, към вътрешно потребление и развитие на сектора на услугите. За постигане на тази цел ще трябва да се подобрят условията на труд и да се реформира финансовата система, която в момента е приспособена към инвестициите. Давайки сигнал за подобрение, китайският сектор на услугите през 2015 г. е допринесъл за 50,5 процента от брутния вътрешен продукт спрямо 48,1 процента през 2014 година.
3. Балансиране на структурните реформи и финансовия риск
Новите мерки в подкрепа на растежа ще трябва да бъдат балансирани със смекчаване на финансовия риск.
4. Евентуално спукване на балона на пазара за недвижими имоти
Китайският пазар на недвижими имоти преживя бърз растеж през 2000-2008 година и е важен двигател за икономиката. Броят на необитаваните жилища обаче силно се е увеличил, тъй като много апартаменти стоят празни, след като са били купени със спекулативна цел. Анализаторите са разединени дали тази тенденция може да доведе до опасен колапс, който ще засегне и други сектори като банковото дело и строителството и може да доведе до икономическа криза.
5. Дълговете на местните власти и компаниите отслабват икономиката
Местните власти са дължали на централното правителство 15,4 трилиона юана (2,3 трилиона долара) към края на 2014 година, според най-новите статистически данни. Половината от китайския дълг е на компании, повечето от които са държавни предприятия и строителни предприемачи. Миналата година централните власти наложиха таван от 16 трлн. юана за дълга на местните правителства. Според икономисти обаче решението на Пекин през 2015 г. да разреши на провинциите да емитират облигации за 2,6 трлн. юана е равнозначно на спасителна програма.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“