fallback

Европейски съд сви държавната помощ за нов завод на BMW

Германският концерн ще получи едва 17 млн. евро вместо поисканите 45 млн. евро

16:24 | 12.09.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Германският автомобилен концерн BMW ще разполага с по-малка помощ за изграждането на нов завод за електрически автомобили в Лайпциг. Причината е решение по казуса от Съда на Европейския съюз. Вместо регионално подпомагане от 45 млн. евро сега държавата ще може да предостави само 17 млн. евро. По-високата сума не съответствала на правилата за вътрешния пазар.

Съдът на ЕС постанови, че за размера на заявените субсидии са значими само допълнителните разходи, осъществени за изграждането на завода в Лайпциг. Производство на подобен завод в Мюнхен би струвало със 17 млн. евро по-малко и само тази сума би могла да бъде компенсирана с държавни ресурси. Не е доказано обаче, че помощта, надхвърляща тази сума, би допринесла за допълнителна инвестиция на BMW в Лайпциг. 

По този начин съдът последва мнение на Европейската комисия, която преди три години вече ограничи помощта за BMW в Лайпциг. С подкрепата на провинция Саксония концернът внесе иск. Сега според говорител BMW ще стигне до следващата инстанция и ще атакува присъдата в Съда на ЕС. Базираната в Мюнхен компания разполага с два месеца, за да направи това.

По-високата субсидия би нарушила конкуренцията и би попречила на други конкуренти да инвестират средства, става ясно от мотивите на съдиите. Според съда не може да се изключи, че по-високата помощ може да служи само за предотвратяване на рисковете, свързани с инвестициите, и за предоставяне на допълнителна ликвидност на дружеството. Това би било неразумно укрепване на позицията на BMW на пазара.

Концернът изрази изненада от решението на базирания в Люксембург съд. „С драстичното намаляване на помощта в крайна сметка BMW се глобява заради пренасянето на иновативен инвестиционен проект в един необлагодетелстван регион", казва говорител на компанията. "Според логиката на Европейската комисия BMW би могла да получи помощта в пълен размер, само ако в Лайпциг бъде преместено производство на конвенционални, а не електрически коли. Това е неоценяване на пионерите в тази технология като BMW Group", пояснява компанията. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:51 | 09.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още