fallback

Маркионе: Бъдещето на колите ще бъде електрическо

Покойният шеф на Fiat смяташе, че нищо не може да попречи на компанията да предостави услуга за споделено пътуване на по-широка общност

17:33 | 25.07.18 г. 3

Покойният главен изпълнителен директор на Fiat Серджо Маркионе. Снимка: Ройтерс

Главният изпълнителен директор на Fiat Серджо Маркионе, един от най-дългогодишните ръководители в автомобилната индустрия, почина в сряда. Миналата събота стана ясно, че 66-годишният мениджър се оттегля от поста си на ръководител на италианско-американския автомобилен производител Fiat Chrysler Automobiles (FCA) и дъщерната компания Ferrari по здравословни причини.

В интервю за Bloomberg в началото на годината Маркионе отправи стряскащо предупреждение към автомобилните концерни, че имат по-малко от десет години, за да се преобразят, или рискуват да бъдат комодитизирани (групиране на пазара около един определен продукт – бел. ред.) на фона на сеизмичните промени в захранването, управлението и купуването на коли.

Развиващи се технологии като електрифицирането, софтуерът за самоуправление на автомобили и споделеното пътуване ще променят начина, по който потребителите вземат решения за закупуване на автомобил до шест-седем години, убеден бе Маркионе.

Според него индустрията ще бъде разделена на сегменти, при което първокласните марки ще успеят да запазят своето превъзходство, а обикновените превозвачи на хора няма да могат да се справят с конкуренцията на компании като Tesla и Waymo на Google.

Очакванията на Маркионе са до десет години да се стигне до повсеместно разпространение на автомобили с четвърто ниво на автономия, способни да се движат без човешка намеса в ограничен географски район. Според неговите предвиждания до 2025 г. по-малко от половината продадени коли ще се движат изцяло на гориво.

“Трябва да сме много внимателни към хора, които вдигат шум. Ние сме много внимателни в изявленията си за това накъде ще тръгне индустрията. Wrangler ще стане хибрид през 2020 г. Не говорим много за това, но то ще се случи. Това е част от нормалното развитие“, каза тогава Маркионе.

„Всички преминахме през фазата, в която се смяташе, че споделеното пътуване ще бъде господар. Има и други опции извън Uber и Lyft, включително производителите на оригинално оборудване (OEMs), които могат да навлязат на пазара и да играят определена роля“, убеден бе той.

Маркионе бе категоричен, че нищо не може да попречи на Fiat Chrysler да предостави услуга за споделено пътуване на по-широка общност, като използва за целта мрежата си от автомобилни къщи. „В индустрията се говори за тези неща, сякаш те са нещо обичайно днес. Преходът ще бъде по-дълъг и аз мисля за цялата работа, която свършихме в компанията и ще продължим да вършим“, отбелязва Маркионе.

Той бе сигурен в доброто бъдеще на Fiat Chrysler, защото концернът е възприел напълно различна стратегия от гледна точка на диференциране на бранда в сравнение с конкурентите си. „Ако погледнете Jeep, RAM и първокласните марки, това са брандове, които ще оцелеят. Но ако предлагате обикновено транспортиране, това е като да си купите обикновен телефон“, каза Маркионе.

Според него най-уязвимият на комодитизацията бранд е самият Fiat. „Мисля, че можем да го защитим, докато се придържаме към Sport 500 и семейството на 500, макар че седаните, които се конкурират с Opel и Peugeot на PSA Group може да се натъкнат на трудности в дългосрочен план“, отбелязва Маркионе.

Той бе убеден, че засега Fiat Chrysler има средства да оцелее. „Този бизнес никога не е бил за хора със слаби сърца. Идващите технологични промени вероятно ще го направят по-труден от когато и да било в историята“, завършва Маркионе. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:09 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още