fallback

Европейската комисия ще може да спира от продажба нови автомобили

С новите правила ЕК има право да проверява дали предлаганите на пазара автомобили отговарят на екологичните норми и да налага сервизни акции в 27-те държави

18:17 | 01.09.20 г. 10
Автор - снимка
Създател

Европейската комисия (ЕК) ще има право да нарежда сервизни акции и да отнема хомологации на автомобили, продавани в Европейския съюз, ако тези коли нарушават нормите за нивото на вредни емисии, съобщава Automedia.bg. Това предвиждат новите правила за работа на ЕК, които влизат в сила от днес, а целта им е да не се допусне нов „Дизелгейт” – глобалният скандал, дело на Volkswagen от 2015 г., който сложи началото на края на дизела.

С новите правила ЕК има право да проверява дали предлаганите на пазара автомобили отговарят на екологичните норми и да налага сервизни акции в 27-те държави в ЕС плюс да налага глоби до 30 000 евро на кола за всеки производител, нарушил разпоредбите на блока за вредните емисии или безопасността.

Досега сервизните акции и глобите бяха в правомощията на отделните правителства, които са дали одобрение на един или друг автомобил да се продава в страната. Мнението на Комисията е, че тази система не дава възможност за бърза реакция и решаване на проблемите.

ЕС започна да променя тези правила през 2013 година, но темпът се ускори след избухването на „Дизелгейт” преди пет години, когато VW бяха заловени да мамят с нивата на вредните емисии на дизелите, продавани в Щатите. Това даде началото на поредица съдебни дела срещу компанията в цял свят, които до момента са стрували на Volkswagen над 30 милиарда евро.

Новите правомощия на ЕК може да позволят на европейските клиенти на автомобилните компании да търсят компенсации от компаниите, продали им кола, за която впоследствие е станало ясно, че не отговаря на правилата и са били „извадени” от пазара.

Обикновено отделните държави взимат мерки срещу автомобилен производител, допуснал такива пропуски. Това се запазва, но ако Комисията реши, че тези мерки не са достатъчни, тя може да предложи нови, включително и спиране на проблематичния модел от продажба, като това решение ще трябва да бъде подкрепено с обикновено мнозинство от членовете на ЕС.

ЕК ще започне и собствени тестове на автомобилите, предлагани на европейския пазар, като за целта са инвестирани 7 милиона евро в две лаборатории. Членовете на ЕС пък трябва да осигурят тестове на колите, които вече са на пътя – така ще се търсят устройства, заблуждаващи лабораторната апаратура, като при „Дизелгейт”, за да се види дали показанията в реална експлоатация са различни от тестовите резултати.

Продажбите на нови коли в Европа се сринаха по време на коронавирус пандемията – за първата половина на година спадът е 38% в сравнение със същия период на миналата година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:14 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още