fallback

Инвестициите в автоконцерни могат да генерират почти толкова въглерод, колкото тези в петрол

Един милион евро, вложени в петролните фирми, финансират 5000 тона въглероден диоксид, докато същата сума финансира средно 4500 тона въглерод в автомобилния сектор

21:06 | 28.09.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Нивата на въглеродни емисии през целия експлоатационен живот на един автомобил са почти толкова високи, че инвестирането в автомобилни компании финансира приблизително толкова въглерод за евро (carbon per euro), колкото инвестицията в петролна компания, показва ново проучване на екологичната неправителствена организация Transport & Environment (T&E), публикувано в сряда (28 септември).

Един милион евро, инвестирани в петролните гиганти като Shell, BP и Exxon Mobil, финансират около 5000 тона въглероден диоксид, докато същата сума финансира средно 4500 тона въглерод в автомобилния сектор, показват изчисленията на T&E, базирани на данни от 2020 г.

Анализът използва данни, предоставени от деветте най-големи автомобилни производители в света на базата на средните въглеродни емисии, емитирани от техните превозни средства през целия им експлоатационен живот, както и размера и състава на техните автопаркове в сравнение с пазарната им капитализация.

Констатациите могат да имат важни последици за финансовите институции в Европейския съюз (ЕС), които скоро се очаква да разкрият своите емисии - известни като емисии от обхват 3 - при своите инвестиции съгласно новите правила на блока, влизащи в сила през 2023 г.

До момента финансовите институции са задължени да оповестяват единствено емисиите от обхват 1 и 2 по отношение на инвестициите. Тези обхвати се отнасят за емисии, генерирани по време на производствения процес на дадено предприятие.

Но при автомобилите 98% от емисиите се генерират през целия експлоатационен живот на продукта от горивото, използвано за задвижване.

Добавянето на емисиите от обхват 3 към микса ще направи автомобилните акции да изглеждат много по-непривлекателни във време, когато инвеститорите са подложени на нарастващ натиск да докажат екологичността на своите инвестиции, предупреждават от T&E.

Миналата година T&E приветства предложението на Европейската комисия (ЕК) за въглеродните емисии в автомобилния сектор – пълното им зануляване при новите автомобили до 2035 г.

"Новите правила на ЕС ще демократизират електрическите автомобили и ще дадат значителен тласък на зарядната инфраструктура, което означава, че чистите автомобили скоро ще бъдат достъпни и лесни за зареждане за милиони европейци", изтъква Уилям Тодс, изпълнителен директор на T&E.

Комисията също така постави за цел 55-процентно свиване на емисиите при автомобилите до 2030 г., повишавайки предишната от 37,5%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:06 | 28.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още