Акциите на китайските производители на електрически превозни средства поевтиняха след новината, че Tesla Inc. планира по-достъпен модел, насочен към европейските потребители, засилвайки конкуренцията в индустрия, в която ценовите войни вече топят маржовете, пише Bloomberg.
В понеделник стана ясно, че производството на нов модел на Tesla, който ще струва 25 хил. евро, ще започне във фабриката на американския концерн близо до Берлин. Главният изпълнителен директор Илон Мъск обяви плана миналата седмица, когато посети фабриката в Грюнхайде, без да конкретизира кога ще започне производството.
На фона на новината цената на акциите на Nio Inc. се срина с повече от 5% на борсата в Хонконг във вторник, повеждайки спадовете сред останалите електромобилни производители. Книжата на XPeng Inc. поевтиняха с над 3%, докато тези на BYD изтриха около процент от стойността си.
Китайските конкуренти на Tesla междувременно отчитат скок на месечните продажби, но не всички от тях са третирани еднакво от инвеститорите. Акциите на Nio изостанаха от тези на съперниците ѝ през годината, тъй като компанията продължава да отчита загуби. Новините за Tesla са предхождани от решението на Европейския съюз (ЕС) да стартира антисубсидийно разследване за внасяните от Китай електромобили – ход, който може да доведе до налагане на мита и ответна реакция от страна на Пекин.
Акциите на Nio изостават от тези на своите конкуренти в Китай през годината. Източник: Bloomberg
„Новините за Tesla биха могли да натежат върху настроенията на инвеститорите относно нейните китайски конкуренти, а Nio, със слабите си финансови показатели и производство, може да бъде по-уязвима от натиск за продажба“, коментира Анди Уон от LW Asset Management Advisors Ltd.
Nio съкращава работни места и може да отдели някои активи, за да намали разходите и да подобри ефективността, съобщи Bloomberg миналата седмица. Акциите ѝ поскъпнаха с над 7% в понеделник. През октомври се появи новината, че Nio изгражда дилърска мрежа в Европа, за да ускори растежа на продажбите.
По-евтин модел на Tesla, произведен в Германия, може да подобри конкурентното предимство на американската компания пред китайските марки, докато производителите се надпреварват да намалят разходите и да направят привлекателни, достъпни електромобили. За сравнение, моделите на BYD в Европа включват спортното превозно средство Atto 3 за 40 000 евро и хечбека Dolphin за 28 900 евро.
„Европа е под въпрос за китайските производители на електромобили поради продължаващото разследване“, изтъква Вей-Серн Лин, управляващ директор на Union Bancaire Privee. „Xpeng и BYD продължават да се развиват добре в Европа, но Nio има своите проблеми. Нейните доставки са много по-слаби от тези на китайските ѝ конкуренти“, добавя той.


Кои са седемте най-горещи дестинации в света за 2026-та?
Илон Мъск е първият човек в историята, чието нетно богатство надхвърля 600 млрд. долара
19-годишен българин е загинал на фронта в Украйна
Сушата предизвиква срутвания на земята и отромни дупки в Турция
Тръмп и глобалната „бролигархия“ — сливането на властта, парите и семейните интереси
Китай облекчава митата върху вноса на свинско месо от ЕС в окончателно решение
Европа отменя забраната за двигателите с вътрешно горене
Защо Chase на J.P. Morgan и дигиталните му съперници обожават Германия
„България Еър“ и Летище „Васил Левски“ – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година
Българският имотен пазар – добри, лоши и зли практики
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Гуинет Полтроу се оплака - съпругът ѝ мрази Коледа
Тръмп ще направи обръщение към нацията утре
Тръмп подписа рекорден брой изпълнителни заповеди през 2025 година
Костадинов: Трябва да се раждат повече деца и да има повече стабилни семейства
Вучич се жалва: "Протестната хайка" отказала зетя на Тръмп да строи хотел в Белград