Голям производител на алуминий в Европа предупреди, че нарастването на броя на внасяните електромобили от Китай може да окаже силно въздействие върху търсенето в региона, предава Financial Times.
Хилде Мерете Аашейм, главен изпълнителен директор на Norsk Hydro, отбелязва, че компанията обръща внимание на този риск. „Страхът, когато става дума за [електромобили], е свързан с вноса в Европа и последиците за европейските автомобилни производители. В момента кривата е доста стръмна“, допълва тя.
„Това е заплаха, която следим: дали европейските автомобилни производители ще започнат да намаляват търсенето си [на алуминий], защото губят конкуренцията“, казва Аашейм.
Мнението ѝ подчертава последиците от растящия внос на електромобили от Китай за бизнеси в Европа от снабдителната верига в автомобилната индустрия, включително производителите на суровини.
Алуминият се използва при електромобилите в кутии за батерии и други компоненти за намаляване на теглото и компенсиране на тежката батерия, което позволява на електромобилите да изминават по-голямо разстояние с едно зареждане.
Средният електромобил, произведен в Европа през 2022 г., е съдържал 283 кг. алуминий спрямо 169 кг. за двигателите с вътрешно горене, сочи изследване по поръчка на European Aluminium.
През септември ЕС обяви планове за разследване на субсидиите за китайските електромобили, които според блока „изкривяват“ европейския пазар и „наводняват“ световните пазари.
Китай изгражда заводи за батерии далеч над нужните нива, за да отговори на местното търсене, подкрепени с регионални субсидии и кредитиране, а промишлените компании се стремят да насочат излишното предлагане към чуждестранни пазари.
Европейските автомобилни производители реагират на заплахата по различни начини. Тази седмица Stellantis, която притежава марки като Peugeot и Jeep, съобщи, че ще инвестира 1,5 млрд. евро в дял от 20% в китайския стартъп за електромобили Leapmotor в опит за извличане на печалба от притока на по-евтини произведени в Китай електромобили към Европа.
През първите седем месеца на 2023 г. Китай е изнесъл електромобили на стойност 13,1 млрд. долара към Европа спрямо 15,4 млрд. долара през цялата минала година, сочат данни на китайските митници. Но мнозинството автомобили са произведени в Китай версии на западни марки като Tesla.
Притесненията за търсенето на алуминий в Европа са изразени, след като секторът беше засегнат от растящите цени на енергията заради нашествието на Русия в Украйна миналата година, което принуди компании като Hydro’s Slovalco в Словакия да затворят. Индустрията е изправена и пред несигурност за това дали Китай, най-големият производител на алуминий в света, ще запази годишния си таван върху производството от 45 млн. тона.
Коригираната печалба на Hydro преди лихви, данъци, обезценяване и амортизации не отговори на очакванията на анализаторите във вторник, като намаля с 60% до 4,90 млрд. норвежки крони (350 млн. долара) през третото тримесечие спрямо същия период на миналата година заради по-слабата икономическа активност в света.


Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари