fallback

Първият автомобилен концерн на Мароко готви листване и електромобил

Neo Motors вече представи дебютното си превозно средство, което ще се конкурира с марки като Renault

10:06 | 15.11.23 г.

Мароканският производител на автомобили Neo Motors, който стартира продажбите на своя първи масов автомобил в страната по-рано този месец, планира листване на фондовата борса на кралството, за да набере средства за разширяване на производството на електрически превозни средства, съобщава Bloomberg.

Neo, основан през 2017 г. от настоящия министър на комуникациите и културата на Мароко, произведе 3000 бройки от своя дебютен автомобил – лека кола с три врати, която ще се продава на дребно за по 20 хил. долара и ще се конкурира с автомобилите на Renault SA от същия клас, както и с китайските марки.

Концернът иска да увеличи годишния си производствен капацитет до 15 хил. автомобила в рамките на три години и да представи електрически модели, споделя главният изпълнителен директор Насим Белхаят пред Bloomberg. Neo преговаря с Африканската банка за развитие относно допълнителни възможности за финансиране, добавя той.

Плановете на компанията отразяват амбициите на автомобилната индустрия на Мароко - сектор, който правителството култивира като част от по-широкия му стремеж да превърне северноафриканската страна в производствен и търговски център, отворен както за Запада, така и за Китай. В Мароко вече се сглобяват автомобили на марките Peugeot и Renault, като властите се фокусират върху добавянето на стойност, произвеждайки ключови компоненти на местно ниво.

В Мароко, където живеят около 37 млн. души, има само 4,3 млн. регистрирани коли. Годишните продажби достигат около 175 хил. броя, показват данни на местните търговци на дребно и на индустриалната група Aivam.

Neo получи голям маркетингов тласък, когато крал Мохамед VI се срещна с ръководството ѝ по-рано тази година. Компанията си е осигурила заеми от марокански банки по време на пандемията от коронавирус, за да подкрепи финансирането на инвестиция от 50 млн. дирхама (4,9 млн. долара) в своя завод в Айн Ауда, близо до столицата Рабат.

Проектът напредна, когато Peugeot започна да произвежда двигатели в новия си завод в Кенитра, осигурявайки местни компоненти на конкурентни цени, които производителите на автомобили преди това трябваше да внасят.

„Искахме да направим кола за хората, точно както Volkswagen го направи преди век“, изтъква Белхаят, добавяйки: „Направихме собствена каросерия, собствена рама и система от електрически кабели, а останалото получихме от 43 местни доставчици“.

Автомобилната индустрия е „гладна за пари“, подчертава той. „Така че естествено листването на акциите на (борсата в) Казабланка е сред нашите цели“, допълва Белхаят.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:07 | 15.11.23 г.
fallback
Още от Новини виж още