Китайските марки електрически автомобили запазват своя дял на охлаждащия се европейски пазар през май преди налагането на новите мита, целящи да защитят местните производители от по-евтиния азиатски внос, съобщава Bloomberg.
Автомобилни компании като BYD формират 8,7% от общите продажби на електромобили в Европа, което е приблизително същия дял като този преди година, тъй като базираните в Китай марки притискат европейските конкуренти с нови, евтини модели, изчислява Dataforce. Общите доставки на тези компании се свиват с 12% до 13 390 автомобила - спад, който незначително надхвърля понижението в търсенето на изцяло електрически модели в региона.
От 2019 г. китайските производители на автомобили, водени от SAIC Motor Corp. - която превърна малката британска марка MG в един от водещите електромобилни играчи в региона – разширяват присъствието си на пазара. Нарастващият им успех накара Европейския съюз (ЕС) да проучи ролята на държавната помощ за сектора. Констатациите, които трябва да бъдат формализирани тази седмица, могат да доведат до по-високи вносни мита от цели 48% спрямо сегашните 10%.
Преходът към електромобили в Европа наскоро се забави, като продажбите на изцяло електрически модели се свиват с 11% през май — сега те съставляват едва 14% от пазара на леки автомобили в региона. И все пак автомобилите, захранвани с батерии, в някакъв момент ще завладеят пазара, тъй като ЕС постепенно ще спре продажбите на превозни средства, работещи с двигател с вътрешно горене.
Това е мястото, където китайските производители на автомобили виждат възможност за по-агресивно навлизане на европейския пазар: технологията за батерии, осигуряваща по-ниски производствени разходи, и щедрата държавна подкрепа им дават предимство пред компании като Volkswagen, Stellantis и Renault. Държавната помощ за китайските производители тласна Пекин до ръба на търговска война с ЕС, като Китай заплаши да отмъсти, ако блокът увеличи размера на митата.
Представяне на китайските електромобилни марки в Европа през май. Графика: Bloomberg
Търговските бариери са насочени и към произведените в Китай модели, включително iX3 на BMW, Dacia Spring на Renault и Model 3 на Tesla. Като цяло почти две от всеки пет електрически коли, продадени в Европа, са произведени в Китай, изтъква консултантската фирма Jato Dynamics.
Въпреки че поддържат пазарен дял, китайските марки успяват да избегнат спада в търсенето на електрически модели в Европа. Продажбите на MG в региона са се свили с 34% през май спрямо същия период на предходната година, показват данни на Jato.
Продажбите на електромобили в Германия продължават да спадат, след като правителството оттегли субсидиите за сектора в края на миналата година. Графика: Bloomberg
„Опасенията около предстоящите мерки, предприети от ЕС, и фокусът върху автомобилите с двигатели с вътрешно горене обясняват този отрицателен резултат за марката“, коментира Фелипе Муньос, старши анализатор в Jato. „Въпреки това BYD се справи доста добре благодарение на Atto 3 и представянето на Seal, Dolphin и Seal U“, добавя той.
В по-широк план премахването или намаляването на субсидиите за закупуване на електромобили ще продължи да спъва търсенето. Продажбите в Германия спадат с 31% през май спрямо година по-рано, след като най-големият автомобилен пазар в Европа оттегли стимулите за електрически автомобили в края на миналата година.
Въпреки че преговорите с ЕС все още могат да предотвратят търговска война, Китай заплаши да отмъсти с налози върху автомобили с големи двигатели – мярка, която ще удари германските производители на луксозни модели като Mercedes-Benz Group, BMW и Porsche. Китайските власти се прицелиха и във френското бренди и испанската шунка в опит да възпрат новите европейски мита върху електромобилите.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска
преди 1 година Произведените в Китай електромобили били 7.8% от продажбите на електромобили в ЕС, които били 14% от общите продажби на леки коли в блока.Т.е 7.8% от 14%, цели 10774 автомобила , , леле леле направо косата да ти се изправи...Поредната смехотворна статия по темата.Сега определено е модерно да се вдига пушилка за имагинерни заплахи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар