Пазарът на автомобили в Русия се свива през първата половина на годината, тъй като високите разходи по заеми и такси отблъскват много потенциални купувачи, което създава предпоставка индустрията да прекъсне две години на растеж, пише Bloomberg.
От януари до юни продажбите на леки и лекотоварни превозни средства в Русия спадат до 546 430 броя, което е с 27% по-малко спрямо същия период на миналата година, става ясно от данни на Асоциацията на европейския бизнес. Групата също така е ревизирала надолу прогнозата си за 2025 г. с около 9 процентни пункта, като сега очаква 24% намаление на обемите спрямо 2024 г.
Спадът в продажбите на автомобили показва как високите лихвени проценти все повече натежават върху потребителското търсене в индустрии, които не са свързани с отбраната. В същото време таксата, предназначена да подкрепи местните производители и държавния бюджет, увеличава спада на фона на забавящия се икономически растеж, накарал някои руски политици да предупредят за потенциална рецесия и да призоват за облекчаване на паричната политика.
Руската централна банка поддържа лихвите по заемите на исторически високи нива, за да овладее инфлацията, ускорена от инвазията в Украйна.
Броят на автомобилните заеми в Русия е спаднал с 50% през първите пет месеца на 2025 г. спрямо същия период на миналата година, съобщи вестник „Комерсант“, позовавайки се на руската държавна банка ВТБ.
В допълнение към проблемите на потребителите Русия увеличи таксата за рециклиране на превозни средства за вносни автомобили и оборудване със 70-85% в края на 2024 г. и заяви, че данъкът ще се увеличава с 10-20% всяка година до 2030 г. Въпреки че таксата е променлива, за популярната категория леки автомобили с едно- или двулитрови двигатели, тя тласка нагоре цената с 667 400 рубли (8460 долара), в сравнение с 300 600 рубли преди увеличението през 2024 г.
Руският президент Владимир Путин защити таксата като начин за подкрепа на местното производство по време на среща с членове на бизнеса през май.
Мярката непропорционално засяга продажбите на китайски автомобили. След като най-големите западни автомобилни марки напуснаха Русия през 2022 г., китайските автомобилни производители завладяха почти 60% от вътрешния пазар до края на 2024 г., изчислява Autostat.
„Правителството се опитва да принуди китайските компании да локализират производството в Руската федерация“, изтъква Заур Ханцев, редактор на Telegram канала Avtopotok. Според него таксата за рециклиране помага за това.
Русия вече не е дестинация номер едно за китайския износ на автомобили. Графика: Bloomberg
През първите пет месеца на годината продажбите на основната руска местна автомобилна марка Lada спадат с 26% на годишна база, заяви Максим Соколов, ръководител на държавния автомобилен производител „АвтоВАЗ“, цитиран от РИА Новости. Той обвини конкуренцията в лицето на китайските автомобилни производители, както и високите лихвени проценти за спада.
Продажбите на леки автомобили на този пазар се сринаха през 2022 г., след като Русия нахлу в Украйна. Западните марки напуснаха страната, а недостигът на вносни компоненти засегна останалото местно производство. Пазарът се възстанови до края на миналата година, записвайки 48% скок в продажбите, тъй като потребителите и дилърите се впуснаха да купуват автомобили преди повишаването на вносната такса, коментира изпълнителният директор на Autostat Сергей Удалов пред Bloomberg.
Съвкупността от всички тези фактори кара търговците на автомобили да се притесняват за бизнеса си.
Във вторник руският министър на промишлеността и търговията Антон Алиханов заяви, че правителството работи по мерки за подпомагане на автомобилната индустрия, за да се избегне 40% спад на пазара.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 4 месеца До: evlogi как пък един път не се закъхари за палестинските детски площадки и училища изгърмени с американско-еврейски бомби? :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца "...От януари до юни продажбите на леки и лекотоварни превозни средства в Русия спадат до 546 430 броя..." Вероятно ще приключат на около 1 млн за годината, вероятно по-малко.А през 2021 продажбите бяха над 1.8 млн.Мисля,че това показва доста красноречиво какво е състоянието на реалната потребителска икономика на Русия извън оръжейният сектор, Преди поне продукцията му я изнасяха, а сега я изгърмяват по детските площадки и училищата в Украйна.Мiзернiци... отговор Сигнализирай за неуместен коментар