IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Колебливото възстановяване на европейския автомобилен пазар

Европейската автомобилна индустрия се насочва към първата си година с ръст от началото на финансовата криза, но цялостното възстановяване е далече

16:38 | 01.12.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Въпреки добрите последни месеци за бранша цялостното възстановяване е далече. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Въпреки добрите последни месеци за бранша цялостното възстановяване е далече. Снимка: Ройтерс

Новите регистрации на автомобили в ЕС са нараснали през първите десет месеца на годината с 6,1%. С това стойностите са над очакванията на анализаторите, а при това следват двата обикновено най-силни за бранша последни месеци, пише в свой анализ The Wall Street Journal.

От десетте най-големи производители на автомобили всички, с изключение на General Motors, докладват за ръстове на продажбите. А американският концерн е затруднен заради факта, че марката Chevrolet вече не се продава в Европа. От петте най-големи пазара спад има само във Франция, където има намаление на продажбите с 3,8%, 

Но това възстановяване следва най-слабата година от две десетилетия. Шест поредни години браншът отчиташе спадащи продажби. А неотдавнашното покачване на продажбите - поне частично, се дължи на публични мерки, като предоставяне на евтини кредити и субсидии. В допълнение производителите на автомобили намаляват цените си заради препълнените си складове, което пък от своя страна смалява маржовете.

В Германия броят на регистрираните нови коли се увеличава с 3%. Според данни на пазарния изследовател IHS делът на продажбите на частни клиенти обаче спада с 2 на сто. Това се компенсира от по-високите продажби на компании и фирми за коли под наем, но те вероятно са получили по-големи отстъпки. Маржовете при повечето производители са в застой или спадат, става ясно от анализ на застрахователната компания Euler Hermes.

Една от причините е, че браншът не прави нищо за проблема със свръхкапацитетите. А сега по-оптимистичните прогнози могат да възпрепятстват по-нататъшния напредък. Заводите в Европа не работят на пълен капацитет, но въпреки това и сега произвеждат най-малко с 20 на сто повече коли от реалното търсене, пише в анализа на IHS. Най-малко 17 завода бяха затворени от 2009 г. насам в САЩ, докато в в ЕС тази съдба посрещнаха четири завода, пише пък Euler Hermes.

Вместо да търсят ново развитие на родните си пазари, европейските производители на автомобили предпочитат да гледат към чужбина, особено към Съединените щати и Китай. Дружествата, които осъществяват добър бизнес там, се търгуват на по-високи стойности и на борсите. Акциите на Volkswagen например се търгуват на ниво 7,2 пъти над очакваната печалба за 2015 г. При Renault, който продава около половината от своите автомобили в Европа, това съотношение е само 6,5 пъти.

То сега и пазарът в Китай показва признаци на забавяне. А ако игнорират  проблемите у дома, производителите на автомобили рискуват да задушат възстановяването на индустрията още в зародиша му.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:25 | 02.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още