fallback

Опасната игра на Porsche

Германците прекалено много разчитат на своите SUV модели

15:31 | 17.04.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

През март компанията Porsche обяви най-добрите финансови резултати в своята история. Приходите и печалбата на германския производител се увеличиха само за година с 25%. Експертите от Business Insider обаче забелязват една тенденция, която в близките години може да изиграе много лоша шега на марката.

През 2013 г. Porsche декларира 19% марж (разликата между стойността на продукта при неговото производство и тази, на която е продаден). Година по-късно той е 18%, а през 2015 г. – 16%. Маржът е сред най-добрите в автомобилния бранш и той прави компанията една от най-успешните в последно време.

Като цяло марката е най-известна със своите спортни автомобили, но двата най-популярни модела са кросовърите Cayenne и Macan. На тях се падат 68% от продажбите през 2015 г. От общо 225 хил. реализирани на пазара автомобили 80 хил. са Macan, а 73 хил. – Cayenne.

Именно големият интерес към тези два модела се превръща в нож с две остриета за Porsche. За повечето производители продажбите на SUV са най-надеждният източник на високи печалби. Проблемът при германците е, че тяхната начална цена е по-ниска от тази на следващите два модела в гамата – 911 и Panamera.

Като цяло – колкото е по-евтина една кола, печалбата от нея съответно е по-малка. В случая Porsche има предимството да бъде част от концерна VW Group и да разполага с неговите технологии. Така може да бъде спестена сериозна сума от разработката на даден модел.

В Porsche обаче положението е по-различно. Примерът с Macan е доста показателен – той разчита на платформата на Audi Q5, но като цяло 70% от компонентите му са различни. Сред тях са скъпите би-турбо V6 мотор, скоростната кутия с 2 съединителя PDK, както и инфотеймънт системата.

Macan излиза на пазара на цени по-високи от тези на Cayenne при дебюта му преди 14 години. В САЩ по-малкият кросовър стартира от 52 600 долара, но реално продажбите му се осъществяват за около 60 000 - 62 000 долара. За Cayenne началото е на 58 300 долара, но след добавяне на екстри сумата обикновено превишава 70 хил. долара.

В същото време седанът Panamera стартира от 78 100 долара, но почти винаги напуска шоурума срещу 90 000 – 100 000. При 911 базовият вариант струва 89 400, но и там сделките се осъществят при цени над 100 хил. долара.

Разбира се, има и версии на Cayenne Turbo S, които приближават 200 хил. долара. При Panamera Exclusive Series цените стартират от 263 900 долара, а при 911 Turbo S Cabriolet – от 200 040 долара.

Като цяло обаче преди излизането на Macan в Porsche успяваха да поддържат среден ценови диапазон на моделите си в порядъка на 90 000 – 100 000 долара. След появата на кросовъра той падна на 85 000 – 95 000 долара. И има опасност да намалее още след появата на версия на малкия кросовър с 4-цилиндров мотор, която ще бъде още по-достъпна като цена.

На пръв поглед това не дава отражение, но именно намаляването на маржовете крие някои капани. Основният е, че за да постига същите печалби Porsche ще трябва да продава все повече и повече автомобили. Към момента това не е проблем, компанията се справя чудесно. Но ако изведнъж се стигне до спад в икономиката, нещата могат да се влошат.

Само преди години на Porsche им трябваше да продадат две 911 S, за да генерират приход в рамките на 250 000 долара. Сега за същото нещо се нуждаят от три Cayenne или четири Macan. Разбира се, пазарът на SUV модели е по-голям от този на спортни коли. Но пък 3 или 4 сделки крият доста повече рискове от две.

Това е опасна игра, която засега в Porsche са щастливи да играят, но един ден не се знае. Особено, ако интересът към кросовърите изведнъж намалее, категорични са експертите на Business Insider.

Още снимки вижте в Automedia.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:45 | 01.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още