fallback

Американският пазар на автомобили може да мине на по-ниска предавка

През тази и следващата година се очаква спад на продажбите, твърди пазарният анализатор Cox Automotive

10:49 | 14.01.19 г. 1
Автор - снимка
Създател

Американският пазар на автомобили, който е важен и за много европейски производители, ще се забави през тази година според прогнози на експерти. След по-добрите от очакваното през миналата година продажби от около 17,2 милиона нови автомобили за 2019 г. се очаква да бъдат пласирани около 16,8 милиона броя, става ясно от прогнозите на американския пазарен анализатор и търговец на дребно Cox Automotive, представени в Детройт преди старта на първото голямо автомобилно изложение на годината.

За 2020 г. се очаква още по-голям спад – с продажби на около 16,5 милиона коли. Главният икономист на Cox Джонатан Смоук отдава спада на отслабващата икономика, но също така предупреди за последствията от допълнителните мита върху цените на автомобилите: евентуални мита от 25% могат да имат по-голямо въздействие върху продажбите на автомобилния пазар, отколкото дори рецесия.

Американският президент Доналд Тръмп многократно заплашва с налагане на високи митнически мита върху вносните автомобили, защото смята, че неговата страна е третирана несправедливо от търговските си партньори. Това обаче би оказало сериозен натиск над бранша. През декември делегация от германски автомобилни концерни се срещна с Тръмп, за да го разубеди от плановете му за нови мита.

И по-високите лихвени проценти са сред причините за охлаждането на американския пазар, смятат експертите. Според Cox най-популярните коли на пазара са типичните за Америка пикапи и оф-роуд превозни средства. Смоук твърди, че продажбите на седани през последните години са намалели до 30%, докато делът на популярните SUV-та е достигнал 49%.

Благодарение на силното търсене на джипове германският концерн Volkswagen отново увеличи продажбите си в САЩ през 2018 година. Общо 354 064 автомобила с логото на VW са били доставени на клиентите - увеличение от 4,2% в сравнение с предходната година. От друга страна, американските компании отчитат значителен спад през годината като цяло: продажбите на GM спаднаха с 1,6% до малко под 3,0 млн. автомобила, а при Ford понижението е с 3,5% до 2,5 млн. автомобила.

GM и Ford също така се борят с нарастващите материални разходи – една от поседлиците от митническия спор с търговски партньори, като Китай и ЕС. През ноември GM обяви, че ще ограничи производството и значително ще намали броя на работните места в Северна Америка.

Ford обяви преди няколко дни, че ще съкрати хиляди работни места заради слабия бизнес в Европа. В Европа Ford има около 54 000 служители – преди всичко в Германия, Великобритания и Испания. Европейският бизнес на производителя е дълбоко в зоната на загубите. Със сега обявената програма се цели сериозно понижаване на разходите през тази и следващата година. Същевременно производителят възнамерява да инвестира сериозно в нови модели и електрификация на сега съществуващи модели, за да се изпълнят по-строгите европейски изисквания.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:58 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още