fallback

Какво крие бъдещето за автономните превозни средства?

Представителите на индустрията за самоуправляващи се автомобили са категорични - необходимо е още време за усъвършенстване на технологиите

14:44 | 05.10.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Автономните превозни средства са готови да извършат невиждана досега революция в транспортната индустрия. Съществуват много значими промени в автомобилната индустрия от началото на търговското производство на автомобили преди около осем десетилетия, но основната формула - човешки оператор, който управлява превозното средство, използвайки волан и педали, остава стабилна през въпросния период. Но ето че това се променя бързо. По-новите автомобили вече имат автоматизирани функции, като паркиране и избягване на сблъсък, а автомобилните и технологичните компании работят усилено, за да доставят на пазара превозни средства, които са в състояние да усъвършенстват навигацията без да се влияят от човешкия водач, пише за The Motley Fool технологичният анализатор Кейт Нунън. 

Автоматизираните системи за шофиране (ADS), предназначени за автомобили, камиони и микробуси, са вече факт и са готови да поднесат огромни промени и възможности.

Какви са нивата на автоматизация на новите превозни средства?

Автономната функционалност на автомобила често се оценява по шестстепенна скала, като ниво 0 не представлява автономен компонент, а ниво 5 се отнася за автономно превозно средство, което може последователно да изпълнява всички функции на шофиране, без да има нужда от човешка намеса. 

Какво могат да правят автономните системи в момента?

По-новите автомобили вече разполагат с машинно-коригиращи и машинно подпомагани технологии като промяна на курса, откриване и предотвратяване на потенциални сблъсъци и автоматизирано паркиране. Някои автомобили от производители като Tesla и Audi включват полуавтономни функции за шофиране, които се отнасят за нивото на автономност от 3-та степен.

Повечето от новите ADS-съвместими превозни средства, които са били пуснати на пазара, попадат в рамките на нива 2 и 3, докато наличните в търговската мрежа превозни средства с, принадлежащи към ниво 4, все още са във фаза на разработване и тестване. Очаква се Ford да пусне в продажба превозни средства от ниво 4 през 2021 г., както и Baidu и Volvo. Някои източници предполагат, че превозните средства от 4-то ниво ще бъдат налични още по-рано, а автономното звено на Alphabet Waymo вече разполага с автопарк от самоуправляващи се превозни средства, които се използват за ограничена употреба като таксита.

В същото време основателят и изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че компанията му ще има готови електрически превозни средства от ниво 5 през 2020 г.

Други анализатори и фигури в автомобилната индустрия обаче предлагат по-предпазливи перспективи за развитието на технологията, заемайки позицията, че много от тези прогнози са твърде оптимистични.

Стив Возняк, съосновател на Apple и човек, който преди е имал изключително оптимистично виждане по отношение на бъдещето на автономните автомобили, смята, че технологията е много далеч от това да бъде достатъчно ефективна и безопасна, за да се приложи в мащаб. Дори изпълнителният директор на Waymo Джон Крафчик заяви, че автономните превозни средства никога няма да могат да бъдат използвани при всякакви условия.

ADS технологията извървя дълъг път, но все още е необходимо да бъдат разработени и внедрени някои значителни промени, преди автомобилите от ниво 4 и 5 да бъдат предоставени на потребителите. Различният диапазон от прогнози за това, кога тези технологични ще достигнат пазарите, предполага, че компаниите и анализаторите могат да използват различни дефиниции и системи за класификация за оценка на автономните функции.

Безопасни ли са самоуправляващите се автомобили?

Някои доклади и експерти предполагат, че превозните средства с ADS вече са по-безопасни от зависещите от човешката реакция автомобили, когато става въпрос за изпълнение на някои функции на шофирането. Автомобилите със самостоятелно управление не е необходимо да спят и няма как да бъдат повлияни от въздействието на алкохола. Те разполагат с по-широк диапазон на видимост и са проектирани да се подчиняват на правилата за движение по пътищата, докато хората понякога пренебрегват законите или действат разсеяно.

Автономната технология има потенциала да намали броя на катастрофите, но някои попаднали в медийното пространство произшествия накараха хората да повдигнат въпроси относно рисковете, породени от лошо функциониращите системи за автономно управление.

През януари 2016 г. мъж загина в Китай, след като неговата Tesla се блъска в задната част на друго превозно средство. През май 2016 г. мъж почина в САЩ, след като неговата Tesla се удари в камион, докато е в режим на автопилот.

Има случаи, при които самоуправляващите се автомобили изглежда са причина за катастрофа, но човешките оператори, които не обръщат внимание на пътя (както се изисква при системите от ниво 2 и 3), също допринасят за злополуките.

Дебатът за безопасността на автономните коли се засили през 2018 г., след като жена в Аризона беше ударена и убита от превозно средство на Uber, за което стана ясно, че работи в режим на автономно управление. Аварията накара компанията за споделено пътуване временно да спре тестовете си на автономни превозни средства по обществените пътища. Превозното средство, участвало в катастрофата, е категоризирано от ниво на автономност 3, а докладите сочат, че шофьорът на колата е гледал надолу в момента на произшествието, което означава, че инцидентът може частично да се дължи на човешка грешка. Uber възобнови тестването на автономно превозни средства приблизително девет месеца след фаталната катастрофа. 

Трудно е да се направи ясна всеобхватна оценка за нивото на безопасност, което осигуряват автономните превозни средства. Конкуриращите се автоматизирани системи разчитат на различни технологични платформи, а някои системи вероятно са по-безопасни от други, но изглежда, че ADS могат да превъзхождат уменията на хората само в идеални полеви условия. Проучване на Axios установи, че хората са били отговорни за повечето произшествия в Калифорния, включващи автономни коли от 2014 до 2018 г. Въпреки това, както отбелязва Джон Крафчик от Waymo, технологията все още се нуждае от подобрения, за да стане по-функционална в по-широк спектър от сценарии.

Ще приемат ли хората автономните коли?

Автономните превозни средства трябва да преодолеят някои проблеми с възприятието. Анкета от тази година установи, че 71% от анкетираните хора се страхуват да се движат в напълно автономни превозни средства, което е с 2% малко по-малко от броя на хората с това мнение през 2018 г. и значително повече от установените 63% през 2017 г. Само 19% от анкетираните в проучването през 2019 г. заявяват, че ще им е спокойно да поставят своите деца и другите членове на семейството в автономни превозни средства.

Някои експерти смятат, че слабата подкрепа за автономните автомобили произтича от злополуките, включващи ADS технология и хората, които имат малък опит с автономната технология.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:54 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още