fallback

Спадът на автомобилната индустрия може да повлече световната икономика

Глобалният спад на продажбите на автомобили може да е намалило световния брутен вътрешен продукт с 0,2%, значително повече от прогнозите на МВФ

14:02 | 05.11.19 г.

Снимка: Ройтерс

Докато световната икономика е изправена пред най-рязкото си забавяне след финансовата криза, една индустрия е едновременно виновник и жертва, пише Financial Times.

Автомобилната индустрия засяга стабилността на световната икономика много повече, отколкото делът й в общото производство предполага. Автомобилните производители имат дълги снабдителни вериги за доставка на компоненти. Те също така са големи потребители на суровини и химикали, текстил и електроника. Тяхната съдба засяга милиони работни места в сферата на продажбите, поправката и поддръжката.

Миналата година секторът се сви за първи път от световната криза. Международният валутен фонд (МВФ) смята, че спадът на производството е съставлявал над една четвърт от забавянето на световната икономика между 2017 и 2018 г.

Автомобилната индустрия е отговорна и за до една трета от забавянето на ръста на световната търговия между 2017 и 2018 г., съобщи фондът миналия месец, вземайки предвид последиците за търговията с автомобилни части и други междинни продукти.

“Автомобилният сектор разчита силно на промишленото производство и на растежа“, отбеляза миналия месец Джан Мария Милеси-Ферети, заместник-директор на отдела за изследвания в МВФ.

Прогнозите на фонда за скромен ръст на глобалната търговия през 2020 г. разчитат на възстановяване на сектора. Анализът му, обаче, посочва и рисковете от задълбочаване на проблемите, ако секторът стане следващата жертва на ескалиращата търговска война между САЩ и ЕС. Белият дом трябва да реши до 13 ноември дали да наложи мита от 25% върху вноса на автомобили.

Някои ръководители на автомобилната индустрия вече обвиняват американската търговска политика за голяма част от бедите в сектора, най-вече за резкия спад на китайския пазар, който стимулираше ръста на глобалните продажби.

“Търговската война наистина оказва влияние върху нагласите на клиентите и може да разстрои световната икономика“, казва Херберт Диес, главен изпълнителен директор на Volkswagen, по време на автомобилното изложение във Франкфурт през септември. „Заради търговската война автомобилният пазар (в Китай) на практика е в рецесия. Това ни плаши“, допълва той.

И макар автомобилните производители да страдат като останалата промишленост от по-широката несигурност заради търговската политика, те все още не са станали пряка мишена на американската търговска политика.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:35 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още