Според МВФ забавянето на индустрията се дължи основно на промяната на политиката в Китай, включително отмяната на данъчните облекчения, стимулиращи притежаването на автомобил, и ограничаването на кредитирането, както и на новите тестове за вредните емисии в Европа.
МВФ отбелязва, че в много страни потребителите отлагат вземането на решение за покупка, тъй като стандартите се променят бързо, а вариантите за споделяне на автомобили се развиват.
Същевременно продажбите на автомобили в Индия намаляват заради проблеми в сенчестия банков сектор, който осигурява около половината от новото финансиране за автомобилната индустрия. Рецесията в Турция и несигурността около Brexit във Великобритания задържат продажбите на други големи пазари.
Общите продажби на автомобили са намалели с около 3% през 2018 г., а на автомобилното производство – с около 2,4%, след корекция на разликите в средната цена на автомобилите в отделните страни, съобщава МВФ.
Изследване на Fitch Ratings, публикувано по-рано тази година, показа, че глобалният спад на продажбите на автомобили може да е намалило световния брутен вътрешен продукт с 0,2%, значително повече от прогнозите на МВФ, след като взема предвид последиците за други индустрии и въздействието на по-ниските заплати и печалбите върху разходите на домакинствата и на бизнеса.
“Тук е съсредоточено забавянето на глобалната икономика. Това е водещият сектор, а не просто по-голяма косвена жертва (на търговската война Няма съмнение, че той е ключов двигател на глобалния производствен цикъл“, отбелязва Брайън Култън, главен икономист във Fitch Ratings.
Нещата ще се влошат, ако автомобилната индустрия наистина стане жертва на ответните мита. Заради трансграничните си снабдителни вериги и прецизни във времето производствени процеси индустрията е особено уязвима към нови търговски бариери.
Американският министър на търговията Уилбър Рос намекна в интервю за Financial Times миналия месец, че Вашингтон е склонен да продължи разговорите с ЕС вместо да налага мита върху вноса на автомобили след изтичането на 6-месечната отсрочка в средата на този месец.
Въпреки това заплахата от мита остава. Публикуван по-рано тази година анализ на института по международна икономика „Питърсън“ установи, че ако САЩ изпълнят заканата си и наложат мита от 25% върху вноса на автомобили от всички страни членки, американското автомобилно производство ще отбележи спад с 1,5%, а секторът ще изгуби близо 2% от работната си ръка и 195 хил. служители в цялата страна ще станат безработни в резултат на макроикономическия шок.
Ако останалите страни предприемат ответни мерки, американското производство ще намалее с 3%, елиминирайки 624 хил. работни места в САЩ и 5% от работната ръка в сектора.
“Ако направят това, всички ние ще загубим“, заяви Оливер Ципсе, главен изпълнителен директор на BMW, на пресконференция миналия месец. Той допълва, че митата ще застрашат работните места и производството в завода й в Южна Каролина.
До този момент САЩ са единственият голям пазар, на който продажбите на автомобили са останали относително устойчиви. Забавянето в останалите страни има предимно цикличен характер – спадът следва години на растящи продажби и се случва в момент, когато много автомобилни производители бяха принудени да направят големи инвестиции в разработването на електромобили, които ще носят загуби поне в краткосрочен план.
Продължаващата несигурност в търговията и произтичащите от това тревоги за ръста на световната икономика не са от полза.
Както отбелязва Холгер Швединг, икономист в Berenberg, подобна несигурност спира клиентите да правят големи покупки. „Ако не си сигурен..., не трябва да купуваш колата“, казва той.


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.