fallback

Колите се завръщат и стимулират възстановяването на петрола

Промяната обаче може да е краткотрайна

17:15 | 15.05.20 г.

Снимка: Bloomberg

Джеймс Ли, директор на отдел „Връзки с обществеността“, по-скоро би прекарал един час в трафика в Пекин вместо да рискува 30 минути с тълпи във влак. „Трафикът е ужасяващ“, но метрото все още е твърде рисковано, казва той.

Във Франкфурт асистентът в отдел „Недвижими имоти“ Ана Павличек шофира до работа за първи път в кариерата си. „Определено винаги съм предпочитала да си почивам във влака вместо да чакам на светофари“, споделя тя. Но дни след като Германия отмени блокадата, компанията й иска от завръщащите се служители да избягват градския транспорт на всяка цена, пише Bloomberg.

Търсенето на бензин расте, което показва, че поне засега колата се завръща. Със смекчаването на блокадите и отварянето на части от света за бизнеса шофирането се оказва предпочитан избор за социално дистанцирано придвижване и предлага известно краткосрочно облекчение за петролния пазар, който неотдавна преживя най-големия срив в историята си заради безпрецедентното свиване на търсенето на енергия.

„Хората използват повече колите си, защото се страхуват да използват градски транспорт“, казва Патрик Пуяне, главен изпълнителен директор на френския петролен гигант Total.

Много е рано да се каже дали тази промяна е постоянна. В някои части от Азия, които отвориха по-рано от останалата част от света, хората се престрашават да използват отново влакове. И не е ясно дали глобалното търсене на бензин някога ще се възстанови напълно.

Но по улиците в Пекин, Шанхай и Гуанджоу сутрешният трафик сега е по-засилен, отколкото средните нива през 2019 г., а използването на метрото е доста под обичайното, сочат данни на BloombergNEF. Обемът на метро системата в Пекин е с 53 на сто под нивата преди вируса. Използването на метрото в Шанхай и Гуанджоу е надолу със съответно 29% и 39%.

„Поне в началото на връщането ни към нормалност очакваме спад на използването на градски транспорт“, казва Хосу Йон Имас, ръководител на испанската петролна компания Repsol.

Връщане на час пик

Това явление вероятно ще започне да преобръща резкия спад на замърсяването на въздуха, регистриран в най-оживените градове в света през последните месеци заради спирането на пътуванията и на работата на индустриалните предприятия.

В Берлин, който беше един от първите европейски градове, разхлабили блокадата, използването на градския транспорт остава под обичайното равнище, сочат данни на Apple, която следи молбите за указания на популярното си приложение Maps.

Данните от Apple Maps за 27 града в света показват, че указанията за шофиране се възстановяват по-бързо от указанията за градския транспорт. В Мадрид автомобилният трафик е с 68% под обичайните си равнища, като спадът е ограничен в сравнение с около 80% през април, а използването на градския транспорт остава надолу с 87%, почти колкото и през миналия месец.

Коли

Същото се случва и в канадската столица Отава, където указанията за придвижване с автомобил на приложението са се възстановили на 40% от обичайните си нива спрямо 60% през април, а указанията за придвижване с градски транспорт остават непроменени през април на 80% под обичайните равнища.

В САЩ потреблението на бензин се възстановява бавно от рекордното дъно, като е нараснало с 400 хил. барела дневно през седмицата до 1 май. В градове във Флорида, един от първите американски щати, които възстановиха бизнеса си, продажбите на горива са нараснали до 30% под обичайните равнища спрямо 50% предишните седмици, сочат данни на Асоциацията на петролните търговци във Флорида.

„Мисля, че може би ще възстановим една трета от търсенето на бензин относително лесно“, казва Патрик ДеХаан, анализатор в компанията GasBuddy. Останалата част ще се възстанови значително по-бавно, като вероятно ще отнеме година или повече, смята той. Част от търсенето може никога да не се завърне.

Планове за лятото

Възстановяването на бензина може да продължи през лятото на фона на промените в начина, по който хората ходят на ваканция. В САЩ търсенето на превозни средства за далечна почивка се увеличава, тъй като хората избират пътувания по шосе пред тези по въздух. Джон Грей, главен изпълнителен директор на RVshare, казва, че резервациите в някои райони са нараснали над два пъти в сравнение с миналата година. „Регистрирахме удвояване на резервациите почти за една нощ“ след признаците за прекратяване на блокадите, отбелязва той.

Компанията Pilot Flying J, която се занимава с дистрибуция на горива, също регистрира подобна тенденция. „Хората мислят за плановете си за пътуване за това лято и мнозина обмислят пътувания по шосе, тъй като се чувстват по-удобно да шофират“, казва главният изпълнителен директор на компанията Уитни Хаслам Джонсън.

Нещо подобно се случи в Китай по време на петдневните празници по повод Деня на труда през май. През първите четири дни от ваканцията пътуванията с кола в Пекин скочиха с 15%, а тези със самолет и влак в и извън града намаляха със съответно 76% и 86%, сочат данни на правителството.

Като признак за засилване на търсенето на бензин отстъпката за суров петрол Брент се сви до едва 1,86 долара за барел в Азия спрямо 11,46 долара около месец по-рано, сочат данни на PVM Oil Associates. Макар че те се увеличиха през май, фючърсите върху Брент все още са с над 50% по-евтини тази година.

Притеснения за климата

Това, което е добро за петролния пазар обаче, обикновено не е добро за климата.

На фона на съживяването на колите след блокадата електрическите автомобили вероятно ще останат в миманса, тъй като изпитващата затруднения икономика и евтиният бензин задушават търсенето на по-чисти автомобили. Дори при най-оптимистичния сценарий ръстът на продажбите в света ще е съвсем малко над нивото от 2019 г., сочат данни на BloombergNEF. В зависимост от това как се развие пандемията, перспективите са дори по-мрачни.

Повсеместните блокади, които затвориха заводи и оставиха хората у дома ще намалят глобалните въглеродни емисии с 8% тази година, най-голямото свиване в историята, сочат данни на Международната агенция за енергия (МАЕ). Но дори това няма да е достатъчно, за да преобърне почакването на температурите, които се увеличават стабилно от 2010 г. насам.

Но поглед към градовете, които отвориха по-рано, показва, че ръстът на автомобилния трафик ще е краткотраен.

В Сеул софтуерният разработчик Ким Дзинги ходел с кола на работа месец и половина след смекчаването на ограниченията в опит да се самоизолира. Но през последните две седмици Ким се върнал в метрото.

„Мисля, че е достатъчно безопасно. Беше трудно да намеря къде да паркирам“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:26 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още