fallback

Без амбициозен план за зарядните станции целите за емисиите ще са непостижими

За да бъдат постигнати целите на ЕС в областта на климата, трябва да се осигури бързо внедряване на достатъчно голяма зарядна инфраструктура, изтъква АСЕА

15:16 | 28.02.21 г.

Европейската автомобилна индустрия продължава да инвестира мащабно, за да осигури въглеродно неутрална мобилност до 2050 г., но това е само част от един по-сложен пъзел, пише в коментар генералният директор на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) Ерик-Марк Хютема, публикуван на сайта на организацията.

Според него Брюксел и страните членки на Европейския съюз (ЕС) смятат, че автомобилната индустрия трябва да постигне това сама – но всъщност е точно обратното. 

Придвижвайки се към изпълнението на целта за климатичен неутралитет, членовете на АСЕА увеличават или планират да увеличат производството на автомобили с нулеви емисии, но това изисква разполагането на достатъчно голяма мрежа от зарядни станции за електрически и водородни автомобили в рамките на ЕС. Това означава, че ако съществуващите цели за въглеродния диоксид станат още по-амбициозни, те ще бъдат постижими на практика само ако са придружени от амбициозни цели за разгръщане на зарядна инфраструктура за отделните страни членки на блока. 

Главният изпълнителен директор на германския концерн BMW AG Оливер Ципсе, който изпълнява и длъжността председател на АСЕА, наскоро посочи, че европейските автомобилни производители се ангажират с прехода към електрическа мобилност като буквално се надпреварват да пускат нови електрически превозни средства. „Но успехът на тези усилия е сериозно застрашен от забавянето при разполагането на зарядни станции в ЕС“, изтъква Ципсе.

За да бъдат постигнати целите на ЕС в областта на климата, трябва да се осигури бързо внедряване на достатъчно голяма зарядна инфраструктура, която да обхване целия ЕС, добавя Хютема. Европа трябва да изпрати ясен сигнал до потребителите, че броят на публичните зарядни станции ще се увеличи в съответствие с развитието на електрическите автомобили в бъдеще.

Европейската комисия (ЕК) трябва да определи ясни цели за зарядните станции за всички 27 страни членки на ЕС, които да бъдат обвързващи и да се прилагат от изпълнителния орган на блока, посочва генералният директор на АСЕА.

Според Хютема поради тази причина асоциацията се обединява с Европейската федерация по транспорт и околна среда (T&E) и с Европейската организация на потребителите, за да призове Франс Тимерманс, заместник-председател на ЕК, отговорен за Европейския зелен пакт, както и неговите колеги Адина Вълян, Тиери Бретон и Кадри Симсон да поставят цели, които да определят точния брой обществени зарядни станции, необходими за всяка страна членка.

Предстоящото преразглеждане на Директивата на Европейския парламент за инфраструктурата за алтернативни горива трябва се използва от ЕК, за да принуди държавите от блока да се ангажират с разполагането на общо един милион зарядни станции до 2024 г. и на три милиона до 2029 г., както и на около хиляда обществени водородни станции до 2030 г.

„ЕК трябва бързо да предприеме действия и да определи обвързващи цели за увеличаване на броя на зарядните станции в страните членки. В противен случай дори настоящите цели, свързани с изменението на климата, ще бъдат изложени на риск“, изтъква от своя страна Ципсе.

Последните данни показват, че европейските производители на автомобили изпълняват ангажимента си за електрифициране на своя автопарк. Разглеждайки целогодишните резултати за 2020 г., виждаме, че хибридните електрически превозни средства представляват 11,9% от общите продажби на автомобили в ЕС, в сравнение с 5,7% през 2019 г., изтъква Хютема. Електрическите автомобили представляват 10,5% от всички регистрации на нови коли в ЕС през 2020 г., спрямо едва 3% през предходната година. 

През 2020 г. за първи път в ЕС са продадени повече от 1 млн. автомобила с електрическо задвижване и хибридни превозни средства.

Доклад на АСЕА от 2020 г. показа, че продажбите ла електромобили са се увеличили със 110% през предходните години, докато броят на зарядните станции в блока е нараснал с едва 58 на сто. Тази разлика продължава да расте, тъй като потребителите все повече се обръщат към автомобилите с алтернативно задвижване.

Поради тази причина предстоящият преглед на емисиите в автомобилния сектор трябва да върви ръка за ръка с по-амбициозна ревизия на Директивата на Европейския парламент за инфраструктурата за алтернативни горива, подчертава Хютема. В крайна сметка действителният брой на зарядните станции ще определи кои цели за въглеродните мисии в автомобилния сектор ще бъдат най-реалистични.

Всички 15 членове на АСЕА са еднакво ангажирани да осъществят трансформацията към въглероден неутралитет до средата на този век, но ЕК и държавите членки също трябва да поемат отговорност като демонстрират, че са готови да предоставят нужната инфраструктура, заключва Хютема.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:41 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още