fallback

Ако Tesla е Apple при електромобилите, Volkswagen може да бъде Samsung

Докато компанията на Илон Мъск остава големият иноватор в индустрията, германският концер се фокусира върху области, където Tesla няма предимство

21:10 | 17.03.21 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Германският автомобилен производител Volkswagen Group представи своите амбициозни планове по време на събитието Power Day в понеделник (15 март), включително и целта да надмине Tesla по продажби на електромобили в глобален план, пише Automotive News Europe.

„Позволете ми да започна с очевидното: електрическата мобилност спечели състезанието“, заяви главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс по време на събитието. „Това е единственото решение за бързо редуциране на емисиите при мобилността", добави той.

Вместо да акцентира върху автомобилите, дизайна или върху функции, насочени към потребителите, по-голямата част от събитието беше съсредоточена върху сърцето на електрическите автомобили: батерията.

Този критичен компонент представлява повече от 30% от цената на даден електромобил. Поради тази причина всеки автомобилен производител, възприел подхода на електрификация на продуктовата си гама, се стреми да си осигури достатъчно доставки, които да покрият бъдещите нужди.

VW обяви, че планира да изгради шест фабрики за батерии в цяла Европа до 2030 г., инициатива, която според BloombergNEF ще струва около 29 млрд. долара. 

Производителят на автомобили също инвестира в унифициране на дизайна на своята батерия и в рециклиране на благородни метали.

И все пак VW трудно ще победи Илон Мъск.

„Tesla вероятно ще запази своето лидерство при електромобилите“, пише Бен Кало, анализатор в Robert W. Baird. Дори след събитието на VW Бард все още смята, че компанията на Мъск има надмощие по отношение на батериите.

Венкат Висванатан, доцент в Университета „Карнеги Мелън“ и експерт по електромобили, също смята, че силовият агрегат на Tesla, включващ както батерията, така и електрическите мотори, е четири или пет години по-напред като развитие спрямо конкуренцията. Те предлагат „най-голям пробег при шофиране при еднакъв капацитет на батерията", добавя той.

Кало все пак оценява амбициите на VW, но той просто не е убеден, че Мъск ще отстъпи лидерското място. „Ние разглеждаме Volkswagen като потенциален лидер в областта, където Tesla не е по отношение „на пазара на електромобили,“ пише Кало. „Ще се появи екосистема без електромобилите на Tesla, подобна на екосистемата при смартфоните, където не присъства Apple (т.е. Android)“, изтъква Кало.

Apple изгради екосистема, която интегрира хардуерни иновации като чипове и сензори със софтуерни, като операционната система iOS, и приложения от типа на App Store.

Tesla направи нещо много подобно при електромобилите, успявайки да разработи собствена технология за батериите, електрическите двигатели и системата за автономно шофиране. Компанията също така е изградила мрежа от зарядни станции, която автомобилите на другите производители не могат да използват (поне засега).

Операционната система Android на Google и Samsung Electronics успяха да отделят значителен дял от световния пазар на смартфони, но Apple се превърна в най-ценната компания в света, като изгради доминираща марка и екосистема, за която потребителите са готови да платят много повече.

Изводът, до който Кало стигна, е подобен на заключението на анализатора на UBS Патрик Хумел, след като екипът му завърши щателната оценка на ID.3 на VW. „VW може да не е Apple, а Samsung в света на електромобилите", заключи Хумел по-рано този месец.

Точно както Samsung има предимство пред Apple с превъзходния си дисплей при смартфоните, съществува една област, в която VW може да изпревари Tesla. Германският концерн направи голям залог за литиево-йонните батерии от следващо поколение.

През 2012 г. VW инвестира в стартъпа от Силициевата долина QuantumScape, която изгражда твърдотелни батерии, които могат да увеличат пробега при едно зареждане с до 50 на сто и да намалят времето за зареждане до 15 минути. Въпреки че батерията на QuantumScape няма да бъде интегрирана в автомобил преди 2025 г., пазарната стойност на компанията достига 23 млрд. долара - приблизително една шеста от тази на VW.

Въпреки че Tesla развива много иновации в областта на батериите, от нов химичен състав до по-ефективни производствени методи, тя не споделя нищо за разработването на твърдотелни батерии.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:52 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още