През януари 2019 г. мъж, облечен в костюм, се появява в офиса на японския разработчик на авточасти Sanden в Тексас. Човекът държи папка в ръце и споделя, че е представител на Apple. Той е мениджър, отговарящ за компонентите, и посочва, че компанията от Силициевата долина иска да произвежда електрически превозни средства и има нужда от помощта на Sanden за производството на някои части, пише Nikkei Asia Review, цитирайки източници, запознати с разговора.
Мъжът представя различни схеми на части за електромобили и климатици. Sanden е един от най-големите доставчици на части за автомобилни климатици в Япония, като действа независимо от големите автомобилни групи в страната.
Apple и Sanden продължават да обсъждат специфични изисквания за частите. Но паричният поток на втория се влошава с появата на пандемията от коронавирус. Компанията влиза в извънсъдебни преговори с кредиторите за разрешаване на проблема с дълга през юни 2020 г., като перспективите да се присъедини към проекта Apple Car постепенно избледняват.
Този епизод показва как компании като Apple, който нямат общо с автомобилната индустрия, търсят начин да проникнат в нея, докато секторът търпи най-мащабната си трансформация от времето на първите бензинови двигатели преди около 140 години.
А анонсът на Sony Group по време на технологичното изложение CES в Лас Вегас от миналата седмица, показва, че компанията също проучва създаването на електромобил, с което се присъединява към растящия списък на технологични разработчици, устремени към автомобилната индустрия и интелигентната мобилност.
Конвенционалните автомобили са съставени от множество части и техните вериги на доставка са също толкова комплексни. Японските автомобилни производители, като Toyota Motor и Honda Motor, се намират на върха на пирамидалната йерархия при доставките, наречени кейрецу - която дълго време представлява източник на тяхната мощ.
От друга страна електромобилите съдържат около 15 000 части, приблизително наполовина по-малко от бензиновите аналози. Тази разлика понижава относителната стойност на хардуера в един електрически автомобил, като от своя страна повишава добавената стойност от елементите на дизайна и софтуера като системи за управление.
Германският производител на авточасти Continental изчислява, че през 2030 г. софтуерът ще представлява 30% от стойността на автомобила.
автомобили
Променящата се автомобилна индустрия също вероятно ще създаде благоприятна почва за бизнес модела, който производителите на чипове и смартфони са използвали, за да просперират без изграждането на собствени скъпи фабрики. Apple прекрои бизнеса със смартфони, като предостави производството на своите iPhone модели на тайванската Foxconn и други подизпълнители. Увертюрата на Apple с Sanden показва, че американският концерн вижда същата възможност за трансформация при електромобилите.
Този подход, противоположен на вертикалната интеграция, наблюдавана при автомобилните кейрец, намалява бариерите пред новите участници.
Китай е дом на много от тези новопоявили се производители на електромобили.
Това, което вълнува Мичиаки Като, президент на японския производител на фарове Koito Manufacturing, е договорът за доставка на компанията с китайската Xpeng Motors. Концернът за електромобили, листнат на борсата в Ню Йорк, е подкрепен от китайския производител на смартфони Xiaomi. Xiaomi обособи звено за електрически превозни средства миналата година, с което сигнализира, че влиза в глобалната надпревара за пазарен дял.
Huawei Technologies, водещ производител на телекомуникационни технологии в Китай, също възнамерява да заложи на електрическата мобилност. И именно китайска компания, производителят на уреди Hisense Group, подаде ръка на закъсалата Sanden.
Бившият председател на Suzuki Motor Осаму Сузуки, един от най-опитните лидери в японската автомобилна индустрия, прогнозира краха на доминираната от автомобилните пирамида при доставките.
Американският производител на електромобили Rivian Automotive, подкрепен от Amazon.com, придоби през 2017 г. неработеща фабрика на Mitsubishi Motors в Илинойс. В същото време Nissan Motor преговаря за продажбата на завода си в Барселона – своята първа база за производство на автомобили в Европа – като електромобилните стартъпи са сред потенциалните купувачи.
Един от най-големите нови алианси за електрически превозни средства се ръководи от Foxconn. Повече от 2000 компании се присъединиха към консорциума MIH, който цели да създаде „отворена електромобилна екосистема, която насърчава сътрудничеството в индустрията за мобилност“.
Целта е да се разработи платформа за превозни средства, комуникационни технологии и други градивни елементи за електромобили. През 2019 г. Foxconn се обърна към японския стартъп Tier IV с предложение да използва неговата система за автономно шофиране.
„Софтуерът ще играе водеща роля в производството на автомобили в бъдеще“, каза основателят на Tier IV Шинпей Като. „В крайна сметка ще стигнем до точка, в която колите могат да се правят без автомобилни производители.“
Засега, докато не се появи най-изгодният модел за производство на електромобили, нови и стари конкуренти ще се борят за доминация в едно и също поле.
„Конкуренцията е ожесточена и не се знае дали новопоявилите се компании могат да оцелеят“, коментира анализаторът Такаки Наканиши.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
преди 3 години Ами зависи :) Аз още имам apple2 компютър който все още работи. Всъщност имаме всякакви продукти на apple и нямам нито един който да не работи. Дори и такива на по над 30 години ! Не знам как го правят , но мен ме устройва напълно :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Вие немате експертиза за това... по добре се прекфалифицирайте на маркетингова агенция! Накрая ще се окаже че всичко под капака е капсуловано, а всяко копче започва да работи след 19.99 $ допълнителна такса, хахахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар