fallback

Доставчиците се възстановяват бързо, но изостават при маржа от автоконцерните

За разлика от автомобилните компании техните доставчици нямат гъвкавостта да прехвърлят тежестта на растящите разходи върху своите клиенти

12:20 | 10.07.22 г.

На пръв поглед 2021 г. изглеждаше като година на силно възстановяване за най-големите доставчици на автомобилни компоненти. От 100-те компании за автомобилни части и материали с най-голям пазарен дял в тазгодишната класацията на Automotive News, 84 отчитат увеличение на приходите спрямо 2020 г., когато свързаните с пандемията от коронавирус прекъсвания предизвикаха хаос в индустрията.

Доставчиците от топ 10 генерират общо 321,5 млрд. долара приходи за 2021 г., което представлява 10% скок спрямо година преди това и 2,2% ръст спрямо 2019 г. 

Но ако се погледне отвъд тези стойности, става ясно, че доставчиците все още са притиснати от тежестта на увеличените разходи за суровини и сътресенията във веригите на доставка, дори когато продажбите им нарастват.

„Ако не знаех какво се случва с автомобилните производители, бих казал, че доставчиците се справят доста добре в момента“, коментира Марк Уейкфийлд, управляващ директор в консултантската фирма AlixPartners. „Но като знаем колко им е трудно на автомобилните производители, разбираме, че доставчиците също са притиснати“, добавя той.

Всъщност 2021 г. беше знаменателна година за финансовите резултати на автомобилните производители, тъй като ниските нива на инвентар и силното потребителско търсене изстреляха маржовете на печалбата им до небесата. Toyota Motor Corp. надмина рекорда си за годишната оперативна печалба, като отчете 24,61 млрд. долара през последната фискална година. Automotive News Europe съобщи през март, че общата оперативна печалба на най-големите американски, европейски и южнокорейски автопроизводители са нараснали двойно до 115,2 милиарда долара през 2021 г.

Въпреки че автомобилните концерни са използвали тези печалби, за да намалят дълга си със 103 млрд. долара между 2020 и 2021 г., задълженията на доставчиците са се свили междувременно само с около 2 млрд. долара, оставайки близо до рекордните нива, изчислява AlixPartners.

доставчици

Според Уейкфийлд динамиката при печалбите между производителите на автомобили и доставчиците „се е обърнала с главата надолу“ през последните две години на фона на безпрецедентния поток от проблеми около веригите на доставка.

Маржът на печалбата на доставчиците преди лихви, данъци, обезценка и амортизация обикновено се движи между 11 и 12 процента преди 2019 г., докато този на автомобилните производители е около 10 процента, изтъква Уейкфийлд. Но това се променя през 2021 г., когато маржът на автомобилните концерн достига средно 13%, а този на доставчиците е около 11 на сто.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:40 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още