fallback

Европейските автоконцерни са гневни на Европа, че постла червения килим за BYD

Докато страните в региона примамват китайските компании да инвестират с изгодни условия, в Китай европейските концерни остават приковани към съвместните си предприятия

09:10 | 30.10.22 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

С една дъщеря и още една напът семейство Бентвелсен разглеждат автомобилния пазар в търсене на по-просторно превозно средство. 34-годишният Джери отглежда краставици в Ротердам и вече познава най-големия производител на електрически превозни средства в Китай от семейния бизнес, използващ неговите камиони. Следващата седмица той и съпругата му Джесика, на 33 години, ще получат своя черен BYD Tang, след като 7-местният SUV печели сърцата им при тестдрайв. Автомобилът ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,6 секунди, пише Bloomberg.

Третият най-ценен автомобилен концерн в света, който привлече голяма инвестиция от Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет, изглежда вече е лидер сред китайските конкуренти. Компанията изостава единствено от Tesla и Toyota по пазарна капитализация в индустрията и изпреварва наскоро листнатата Porsche.

BYD прави повече от това просто да осигурява ефектно шоу за зрителите на изложенията. Компанията привлича интерес от страна на правителствата на държавите в Централна и Южна Европа, които са нетърпеливи да си осигурят инвестиции от концерна, който обмисля производство на автомобили на местно ниво, тъй като отношенията между Китай и западните страни, които са застрашени от неговите компании, все по-явно ескалират.

„Някои от държавите са много подробни“, споделя Майкъл Шу, генерален мениджър и управляващ директор на BYD Europe, относно офертите, които компанията получава от европейските страни. Въпросните правителства са готови да осигурят нужната среда, за да привлекат подобен инвеститор – от предоставяне на компетентна работна ръка и достатъчно енергия, до строителство, екосистема и връзки със сигурни доставчици.

В същото време европейските автопроизводители, начело със Stellantis, вторият по големина на пазарния дял производител на леки коли в региона, не споделят ентусиазма на потребителите и политиците, тъй като техните външни конкуренти получават дял от техния местен пазар.

„Китайските производители се посрещат в Европа с постлан червен килим“, жалва се Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на производителя на Jeep, Peugeot и Fiat, пред журналисти в Париж. „В Китай не ни приемат по този начин“, добавя той.

От своя страна Лоренс ван ден Акре, директор по дизайна в Renault, определи отношението на европейските странни към китайските компании като „смущаващо“.

„Аз подкрепям Европа. Искам ние да поемем лидерството. Китайските производители на автомобили имат предимство пред нас, а китайското правителство залага на електромобилите от 15 години”, изтъква Ден Акре.

Други автопроизводители се справят по-добре, след като сключват сделки с местни компании в Китай, създавайки задължителни съвместни предприятия, за да се наложат на сега най-големия автомобилен пазар в света. Някои от тези западни компании, включително Volkswagen и General Motors, играят огромна роля на пазара, въпреки че техните позиции бяха разклатени през последните няколко години, тъй като местните играчи вече предлагат атрактивни електрически модели.

„Интензитетът на конкуренцията нараства“, посочва главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус. „Това е най-забавното време за работа в автомобилостроенето от 1886 г. насам“, добавя той, имайки предвид годината, в която Карл Бенц пуска на пазара първата кола, задвижвана от двигател с вътрешно горене. „Това е и най-несигурното време“, изтъква Калениус.

Докато някои правителствата предлагат помощ за китайските концерни, френският президент Еманюел Макрон е готов да играе в отбрана. Правителството на страната подготвя мярка за субсидиране на електромобили само ако са произведени във Франция или поне в Европа.

Политиката, която изглежда черпи вдъхновение от американския Закон за намаляване на инфлацията, наскоро подписан в САЩ, може да тласне китайските компании да установят местни фабрики, за да се включат в субсидиите.

Great Wall е напът да започне производството на електрически хечбек Mini заедно с BMW в Китай. Следваща стъпка може да бъде съвместното производство на автомобили в родния завод на Mini близо до Оксфорд, Англия, който ще спре да произвежда подобни модели на бранда поне през следващите няколко години.

Независимо дали чрез използване на партньорства с компании, които потребителите в Европа  познават, или в случая на BYD, където компанията вече присъства със своите търговски превозни средства, китайските автомобилни производители изглеждат готови да потушат опасенията сред европейските купувачи.

„Ние познаваме BYD“, изтъква Джери Бентвелсен, след като е попитан дали има някакви резерви относно покупката. „Нямам резерви“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:11 | 30.10.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още