fallback

Ценовият ръст при новите коли в САЩ започва да се охлажда

Инвентарът при дилърите отново нараства, въпреки че представители на индустрията споделят, че задържаното търсене ще поддържа цените високи в обозримо бъдеще

14:26 | 01.11.22 г.

След многогодишно увеличение на цените на нови автомобили, купувачите започват да отчитат известно облекчение в шоурумите в САЩ.

Нивата на инвентар при дилърите се стабилизират, което осигурява на купувачите повече възможности, когато разглеждат моделите в автосалоните. Отстъпките се връщат на пазара, макар и сравнително ограничени, пише Wall Street Journal.

Средната трансакция при нов автомобил достигна рекордните 46 173 долара през юли и оттогава се понижава, според данни на консултантската компания J.D. Power. През октомври потребителите са платили средно около 45 600 долара за нов лек автомобил или пикап, което е с няколкостотин долара по-малко спрямо летния пик, но все още е с 33% над нивата от преди пандемията, изчислява фирмата.

„Ще станете свидетели на продължително, леко смекчаване на цените на новите коли“, коментира Майк Менли, главен изпълнителен директор на AutoNation Inc. Въпреки това той не очаква връщане към предпандемичните ценови нива. „Те (цените) няма да паднат толкова бързо, колкото се изстреляха“, изтъква Менли.

Степента, до която автомобилните компании могат да накарат купувачите да плащат високите цени на превозни средства – основен двигател на рентабилността в рамките на индустрията по време на пандемията – беше във фокуса на последните корпоративни отчети в индустрията. Анализаторите се съмняват как по-високите лихвени проценти и опасенията за рецесията могат да нарушат скорошния импулс при цените, който подкрепя печалбите в сектора тази година.

Ръководителите на автомобилните компании остават оптимисти, че натрупаното търсене ще продължи да поддържа цените на автомобилите високи през следващите месеци, а производствените предизвикателства продължават ще запази натиска си върху инвентара.

Промените на автомобилния пазар в САЩ отразяват по-широката нестабилност в икономиката, където ценовата мощност, на която компаниите се радват през последните години, започва да се колебае, тъй като потребителите и фирмите затягат разходите. Въпреки че ограниченията във веригите на доставки продължават да държат цените високи, някои купувачи се чувстват твърде силно притиснати и забавят или пропускат покупките.

Цените на новите и употребявани автомобили се покачваха през по-голямата част от пандемията, тласкани нагоре от проблемите във веригата на доставки и почти празните автосалони, докато автомобилните компании се борят да възстановят напълно своите производствени операции. Повече от половината превозни средства, закупени от потребителите през октомври, са били продадени на по-висока цена от обявената, изчислява J.D. Power.

Тази година обаче отбеляза повратна точка по отношение на инфлацията и притесненията за икономически спад, които започнаха да натежават върху желанието на купувачите да харчат. Средният лихвен процент по заемите за нова кола достига 5,7% през третото тримесечие спрямо 4,3% през предходния период, според  данни на консултантската фирма Edmunds.

Ценовият ръст при употребяваните автомобили се забави тази пролет и продължи да се охлажда през последните месеци, като стойността на трансакциите се понижи при много модели, чиято експлоатационна възраст е пет или повече години, показват индустриални данни.

Ценовото смекчаване се отрази и върху рентабилността на дилърите, които някои публично търгувани компании отчетоха спад на брутния марж при употребяваните коли през третото тримесечие.

Междувременно нивото на инвентар при дилърите се стабилизира.

Броят на новите коли, които са на склад в края на септември е около 1,4 млн., което представлява ръст от 46,9% спрямо същия месец преди година, според данни на Wards Intelligence.

На фона на по-големите обеми инвентар някои отстъпки при новите коли се върнаха, като например сделките за финансиране на покупка с ниски лихви, които преобладаваха преди пандемията.

Все пак нивото на отстъпка остава на исторически ниски нива и въпреки че ценовият ръст изглежда се забавя, вероятно ще мине много време, преди цените да се върнат към нивата, наблюдавани в края на миналото десетилетие, изтъкват анализатори.

Производителите на автомобили, след като отчетоха повишена възвръщаемост заради ниските нива на инвентар, не бързат да се върнат към времето, когато шоурумите бяха пълни с модели.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:26 | 01.11.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още