IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Западът върна назад във времето руската автомобилна индустрия

Възобновяването на автомобилното производство в Русия е възпрепятствано от намирането на необходимите части

13:39 | 31.10.22 г. 11
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Санкциите на Запада срещу Москва замразиха автомобилостроенето в Русия по-рано тази година. Докато секторът се рестартира, неговите мащаби се свиват, като технологично изостава значително от чуждите автомобилни индустрии – сигнал за това, което може да се случи с цялата руска икономика, пише Wall Street Journal.

В рамките на седмици след нахлуването на Русия в Украйна повечето западни автомобилни компании ограничиха дейността си в страната. Санкциите прекъснаха доставките на части и един след друг руските автомобилни заводи спряха производство. До май сглобяването на автомобили се сви с 97% в сравнение с преди година.

Някои руски заводи сега рестартират своята дейност, повечето под ново местно ръководство. Миналия месец „АвтоВАЗ“, производител на емблематичната руска марка „Лада“, заяви, че планира да произведе 500 хил. автомобила през следващата година. През 2021 г. компанията продаде близо 400 хил. коли.

Но рестартирането на индустрията включва автомобили, чието съществуване беше забравено през последните години и за които безопасността на пътниците не е на преден план. Тези превозни средства нямат въздушни възглавници, нито сензори за антиблокираща спирачна система или електронна технология за контрол на стабилността.

Предоставянето на подобни функции от страна на „Лада“ става бавно, тъй като марката трябва да ги разработва на местно ниво или да чака доставка от чужбина. Сега компанията вече произвежда автомобили с въздушни възглавници и очаква да добави антиблокиращи спирачни системи през следващата година, последвани от електронен контрол на стабилността до 2024 г.

„Такива ключови фактори при съвременната кола като автоматична скоростна кутия, задвижване на четирите колела и модерен двигател – разбира се, това е възможно, но тези задачи не могат да бъдат решени бързо и изискват сериозно финансиране“, признава Максим Соколов, главен изпълнителен директор на „АвтоВАЗ“, цитиран от ТАСС.

Проблемите пред автомобилната индустрия се очертават като тест за това колко успешно руската индустрия може да се възстанови от най-големия шок за икономиката на страната след разпадането на Съветския съюз. Правителството наля пари в сектора, но предлагането на части е ограничено за производителите на фона на затягащите се международни санкции, които ограничават достъпа до западни технологии.

Ръководителите на руската промишленост търси тези компоненти от други страни, които все още не са прекъснали връзките си с Русия, или се опитва да ги произвежда на местно ниво – процес, чието овладяване може да отнеме години. Междувременно тези компании произвеждат автомобили, отчасти базирани на дизайни отпреди десетилетия.

„Ако слушате официалните изявления, в момента възстановяваме автомобилната индустрия и я превръщаме в нещо друго“, коментира Евгений Есков, главен редактор на базирания в Москва AutoBusinessReview. „Но какво точно е това, остава неясно“, признава той.

Необичайното рестартиране на сектора отразява това на по-широката руска икономика, която претърпя рязък шок след въвеждането на западните санкции. Войната в Украйна обезсмисли десетилетия на инвестиции от западни компании в руската индустрия, която сега се връща назад във времето с технологии, които отдавна са излезли от употреба.

Последна актуализация: 13:39 | 31.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

10
rate up comment 0 rate down comment 2
zelka007
преди 1 година
До: Achtung... Ами не правят перални ... :))) ... В Беларус се сглобяват и се внасят ... Пенчо бре чети !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 1
zelka007
преди 1 година
До: 0pk... те и танкове не могат да сглобяват без западащия и прогнил запад ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 8 rate down comment 1
Solar Power
преди 1 година
До: Solar Power: И за да не се чудите и маете защо така ... ще ви напомня ,че ВСИЧКИ семафори на БДЖ в България по време на соца се управляваха с VAX машини изцяло АМЕРИКАНСКИ с АМЕРИКАНСКИ софтуер. Та толкова за великия соц :) Даже ги внасяха НОЩЕМ на пристанището във ВАРНА за да не се разбере ,че внасяме американска техника. Ххахахахаха :)))))))))))))))))))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 1
Solar Power
преди 1 година
До: baybay11: Аз съм избрал миелето много отдавна :) Всъщност като се огледам у дома нямам нито един продукт на който да пише Made in Russia. Почти всичко е правено в Китай/ЕС произведено с американски чипове и софтуер. *** могат да си се напъват колкото си искат :))) Едно време пак се напъваха и в крайна сметка една НУЛА. Даже крадения правец беше произведен с "кофти" качество части и блокирваше редовно за разлика от например Apple II. И за да не се чудите и маете защо така ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 1
baybay11
преди 1 година
До: Achtung И още един въпрос- при сравнение по обективни показатели- шум при режим на центрофугиране, обороти на центрофугиране, брой програми, вид програми, шум на работа на пералнят в децибели, разход на вода, разход на енергия за подгряване на водата, коя от двете перални е на световно ниво и качество- Миеле или руската пералня;0 Питам, щот' всичките русофили тук сте мнооого умни, ама... на думи, а в офлайн живота,не можете на две мага0000рета сламата да разделите;0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 1
baybay11
преди 1 година
До: Achtung Въпрос- кое бг семейство в България, би предпочело руска пералня, произведена по време на наложените от ЕС санкции, вместо напр. пералня Миеле;0 Тук би следвало да се питат не мъжете, а жените.На мъжете може мноого, ама мнооого да ви се иска да имате руска пералня от горния тип, купена за 30 лева, но ЖЕНИТЕ, които поддържат домакинството ви, мислят по мнооого по-различен от вас начин- НА СЕКУНДАТА ще изберат пералня Миеле- то няма и база за сравнение;0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 1
khao
преди 1 година
и как връщаш нещо което не е започнало даже... аман от посредствена журналистика!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 11 rate down comment 5
baybay11
преди 1 година
Ще е добре да се публикуват повече статии като настоящата, за да стане ясно как точно санкциите на ЕС и САЩ се отразяват на микро-, малкия, среден и едър бизнес в русия. В крайна сметка- едно е тр00ловете й нонстоп да твърдят, че санкциите ще ги направят по-силни икономически, друго е статистиката на икономическите показатели да показва ИСТИНАТА за въздействието на санкциите върху руската ''економика''- доколкото я има;0- и как точно ''импортозамещанието'' се превръща във феодална икономика;0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 17 rate down comment 5
baybay11
преди 1 година
''...Липсата на артикули, вариращи от компютърни чипове до оборудване за добив на петрол, затруднява местната индустрия...''Който не знае- нека знае- добива на природен газ от находището в ямал- газът,който русия продаваШЕ;0 на ЕС- се извършва благодарение на 100 процента АМЕРИКАНСКИ ТЕХНОЛОГИИ И СОФТУЕР. ;0 Русия вади природните си ресурси с АМЕРИКАНСКИ технологии и софтуер, ЗАЩОТО НЯМА СОБСТВЕНИ. И тези не000щастници правят завоевателна война в Украйна в 21 век- СМЯХ В ЗАЛАТА...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 6
0pk
преди 1 година
Те нали и без това не бяха напреднали особено в тая индустрия. Да си клепат танковете и да не се занимват с глупости. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още