IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Западът върна назад във времето руската автомобилна индустрия

Възобновяването на автомобилното производство в Русия е възпрепятствано от намирането на необходимите части

13:39 | 31.10.22 г. 11
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Производството на автомобили разчита предимно на сложни глобални вериги на доставки и логистика. Западните санкции прекъснаха достъпа на Русия до технологии като компютърни чипове, които са необходими за управлението на модерни превозни средства.

Друго нещо, което липсва, са клиентите. През май, когато руската инфлация се ускори и доходите стагнираха, продажбите на нови автомобили се свиха с 83,5% в сравнение със същия месец на миналата година, според базираната в Москва Асоциация на европейския бизнес. Възстановяването е бавно, като през септември продажбите се понижиха с 60 на сто на годишна база.

След разпадането на Съветския съюз, където колите често се разглеждат като лукс за елита, притежаването на кола се превръща в стандартен атрибут на средната класа. Броят на леките автомобили се увеличава с повече от два пъти през последните две десетилетия. През 2018 г. в Русия има 328 коли на 1000 души в сравнение с около 406 автомобила на 1000 души в САЩ, според данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

На 22 февруари ръководителите на „Лада“ пътуват до руския град Ижевск, за да разкрият голямо подобрение на модела Vesta. Renault SA, френският автомобилен гигант и вече бивш собственик на „АвтоВАЗ“, инвестира сериозно в  Русия, по това време най-големият му пазар извън Франция.

Новият модел включва сензори за наблюдение на мъртвите точки, система за интелигентно паркиране и LED фарове.

Два дни по-късно руски танкове нахлуха в Украйна.

В рамките на няколко дни западните санкции започнаха да засягат доставките на части за „Лада“ като горивни инжектори, антиблокиращи спирачни системи и модули на въздушни възглавници, посочват източници, запознати със събитията, които разказват за случилото се веднага след инвазията. С изчерпването на запасите си заводите на „Лада“ започват да работят на по-бавни обороти и само в определени дни.

В централата на „Лада“ хиляди служители пренасочват фокуса си от проектирането на следващото поколение автомобили към реконструкцията на съществуващите, без някои части, които не могат да бъдат закупени поради международните санкции. Инженерите, които се опитват да преконфигурират моделите, вече работят по стари проекти.

Мениджърите по покупките призоваха местните доставчици, някои от които предлагат само резервни части на „Лада“, да увеличат обемите, за да компенсират недостига на доставки от западни източници.

„Това беше мащабно пренасочване“, споделя човек, запознат с работата на „Лада“.

Служителите на марката съставят списъци с части, които вече не могат да получат от Запада. Антиблокиращите спирачни системи, например, преди се доставят от германската група Robert Bosch GmbH. „На фона на санкциите Bosch спря доставките на компоненти за превозни средства като антиблокиращи спирачни системи за Русия в началото на конфликта, а впоследствие и за руските клиенти“, изтъква говорител на Bosch.

Поради това „Лада“ се обръща към китайските доставчици, но тук пренасочването се случва бавно, като първите доставки се очакват едва догодина.

И докато служителите на „Лада“ полагат усилия да преработват автомобилите, френското ръководство на Renault проучват начини да напуснат страната. Покриването на разходите за персонал на фона на занулените продажби на руския пазар, коства на компанията майка десетки милиони евро месечно в момент, когато притокът на пари секва, разказват източници.

Когато става ясно, че войната ще се проточи, ръководството на френския концерн твърдо решава да напусне страната.

В крайна сметка Renault и руската държава постигат споразумение през май: френският концерн предоставя своя дял в „АвтоВАЗ“ на държавата срещу символичната сума от една рубла. Renault също така представя своята фабрика в центъра на Москва на друго държавно предприятие срещу още една рубла.

„Взехме трудно, но необходимо решение; поемаме отговорност към нашите 45 000 служители в Русия, като същевременно запазваме представянето на Групата и способността ни да се върнем в страната в бъдеще, в различен контекст“, посочва по това време Renault.

Впоследствие руското правителство официално реши да смекчи регулациите, позволявайки производството на автомобили без някои характеристики за безопасност. Стандартите за замърсяване на въздуха също бяха понижени.

През юни Москва обеща публично да инжектира около половин милиард долара тази година за стимулиране на вътрешното производство на автомобилни части. През същия месец от производствената линия слезе вариант на „Лада Гранта“ без въздушни възглавници.

Компанията го нарича „Класика 2022“. По държавните медии автомобилът става известен като „антисанкционна Лада“.

„Това е брутален автомобил...без почти никакви технологии“, изтъква Есков, главен редактор на AutoBusinessReview.

Междувременно заводите, произвеждащи западни марки, спират работа. Фабрика в Калининград, която преди сглобява модели за Chevrolet и BMW, започва да раздава земеделска земя на работници, изпратени в принудителен отпуск, за да садят картофи.

През юли профсъюзът на работниците в руски завод, който трябва да произвежда модернизирана версия на „Лада Веста“, пише писмо до Владимир Путин, оплаквайки се, че бездействат от месеци и „висококвалифицирани специалисти боядисват стените, косят тревата, събират боклук...за да си заслужат заплата“.

В писмото си работниците изтъкват, че заводът не може да рестартира работа поради липса на компоненти. „В момента най-добрата кола в Русия е само 40% руска. Останалите 60% са внос от чужбина”, добавят работниците.

През август „Лада" започна да добавя по една или две въздушни възглавници в своите автомобили „Лада Гранта“ – един от първите преработени модели, пуснати на пазара. Въпреки това „Лада“ продължава да предлага автомобили от този модел без въздушни възглавници на своя сайт.

За да възобнови производството на автомобили с антиблокиращи спирачни системи през следващата година и с електронен контрол на стабилността до 2024 г., компанията ще трябва да развие свои собствени технологични възможности. Разработването на автоматична скоростна кутия ще струва около 30 млрд. рубли, а създаването на система за задвижване на всички колела ще струва още 20 млрд. рубли, заяви през септември Соколов, главен изпълнителен директор на „АвтоВАЗ“.

Излизането на западните автопроизводители може да помогне на китайските концерни да се наложат в страната, отразявайки нарастващата зависимост на руската икономика от Китай. Продажбите на китайската марка Haval, която е специализирана в SUV сегмента, са се увеличили с 26% през август спрямо данните за същия месец от миналата година.

Междувременно рестартирането на руската автомобилна индустрия се разглежда по различен начин от потребителите.

26-годишната Анастасия Милановская, автомобилен ентусиаст, която поправя стари модели „Лада“ в свободното си време, изтъква, че не би си купила нова руска кола.

„Все още виждате руски коли по пътищата, хората все още ги купуват“, споделя Милановская, управител на магазин за бельо. Но според нея руската автомобилна индустрия „просто вече не е същата. Новите автомобили нямат качеството, което виждахме в миналото”, добавя тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:39 | 31.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

10
rate up comment 0 rate down comment 2
zelka007
преди 1 година
До: Achtung... Ами не правят перални ... :))) ... В Беларус се сглобяват и се внасят ... Пенчо бре чети !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 1
zelka007
преди 1 година
До: 0pk... те и танкове не могат да сглобяват без западащия и прогнил запад ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 8 rate down comment 1
Solar Power
преди 1 година
До: Solar Power: И за да не се чудите и маете защо така ... ще ви напомня ,че ВСИЧКИ семафори на БДЖ в България по време на соца се управляваха с VAX машини изцяло АМЕРИКАНСКИ с АМЕРИКАНСКИ софтуер. Та толкова за великия соц :) Даже ги внасяха НОЩЕМ на пристанището във ВАРНА за да не се разбере ,че внасяме американска техника. Ххахахахаха :)))))))))))))))))))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 1
Solar Power
преди 1 година
До: baybay11: Аз съм избрал миелето много отдавна :) Всъщност като се огледам у дома нямам нито един продукт на който да пише Made in Russia. Почти всичко е правено в Китай/ЕС произведено с американски чипове и софтуер. *** могат да си се напъват колкото си искат :))) Едно време пак се напъваха и в крайна сметка една НУЛА. Даже крадения правец беше произведен с "кофти" качество части и блокирваше редовно за разлика от например Apple II. И за да не се чудите и маете защо така ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 1
baybay11
преди 1 година
До: Achtung И още един въпрос- при сравнение по обективни показатели- шум при режим на центрофугиране, обороти на центрофугиране, брой програми, вид програми, шум на работа на пералнят в децибели, разход на вода, разход на енергия за подгряване на водата, коя от двете перални е на световно ниво и качество- Миеле или руската пералня;0 Питам, щот' всичките русофили тук сте мнооого умни, ама... на думи, а в офлайн живота,не можете на две мага0000рета сламата да разделите;0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 1
baybay11
преди 1 година
До: Achtung Въпрос- кое бг семейство в България, би предпочело руска пералня, произведена по време на наложените от ЕС санкции, вместо напр. пералня Миеле;0 Тук би следвало да се питат не мъжете, а жените.На мъжете може мноого, ама мнооого да ви се иска да имате руска пералня от горния тип, купена за 30 лева, но ЖЕНИТЕ, които поддържат домакинството ви, мислят по мнооого по-различен от вас начин- НА СЕКУНДАТА ще изберат пералня Миеле- то няма и база за сравнение;0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 1
khao
преди 1 година
и как връщаш нещо което не е започнало даже... аман от посредствена журналистика!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 11 rate down comment 5
baybay11
преди 1 година
Ще е добре да се публикуват повече статии като настоящата, за да стане ясно как точно санкциите на ЕС и САЩ се отразяват на микро-, малкия, среден и едър бизнес в русия. В крайна сметка- едно е тр00ловете й нонстоп да твърдят, че санкциите ще ги направят по-силни икономически, друго е статистиката на икономическите показатели да показва ИСТИНАТА за въздействието на санкциите върху руската ''економика''- доколкото я има;0- и как точно ''импортозамещанието'' се превръща във феодална икономика;0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 17 rate down comment 5
baybay11
преди 1 година
''...Липсата на артикули, вариращи от компютърни чипове до оборудване за добив на петрол, затруднява местната индустрия...''Който не знае- нека знае- добива на природен газ от находището в ямал- газът,който русия продаваШЕ;0 на ЕС- се извършва благодарение на 100 процента АМЕРИКАНСКИ ТЕХНОЛОГИИ И СОФТУЕР. ;0 Русия вади природните си ресурси с АМЕРИКАНСКИ технологии и софтуер, ЗАЩОТО НЯМА СОБСТВЕНИ. И тези не000щастници правят завоевателна война в Украйна в 21 век- СМЯХ В ЗАЛАТА...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 6
0pk
преди 1 година
Те нали и без това не бяха напреднали особено в тая индустрия. Да си клепат танковете и да не се занимват с глупости. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още