Решението на президента на Toyota Motor Corp. Акио Тойода да се оттегли след 14 години като главен изпълнителен директор предизвика смяна на поколенията в най-големия автомобилен концерн в света по пазарен дял, пише Nikkei Asia Review.
Необичайната промяна в ръководството беше обявена в четвъртък по време на пресконференция, излъчена в YouTube канала на автомобилния производител - Toyota Times, в която участваха Тойода, пенсиониращият се председател Такеши Учиямада и бъдещият президент и изпълнителен директор Коджи Сато.
Във видеото Тойода – който ще се оттегли като президент на 1 април, но ще замени Учиямада като председател – нарече себе си част от „старото поколение“ и каза, че вярва, че трябва да направи път на новото.
Неговият наследник Сато пристига в Toyota като инженер и в момента ръководи луксозната марка Lexus. 53-годишният Сато е на същата възраст, на която Тойода поема президентския пост през 2009 г.
По това време автомобилният производител беше затруднен от глобалната финансова криза от 2008 г. и от стратегията за разширяване, която го остави на червено. Възползвайки се от позицията си на член на семейството, което основава компанията, Тойода преработи управлението и продуктовите стратегии на Toyota и премина към по-стабилна система за производство и продажби с по-ниска точка на рентабилност.
Тойода преведе автомобилния производител през множество кризи – като се започне с множеството сервизни акции през 2010 г., когато се стигна до изслушване пред Конгреса на САЩ, последвани от земетресението и цунамито през март 2011 г. в Северна Япония и пандемията от коронавирус.
„Заради кризите времето ми като президент имаше смисъл“, споделя Тойода.
Сега Toyota отново се затвърди като най-големият автомобилен производител в света, като през 2022 г. отново изпревари Volkswagen AG по обем на продажби – доставяйки около 10 млн. превозни средства в световен план – с 30% повече спрямо годината, в която Тойода стана президент.
Концернът генерира почти 3 трлн. йени (23,1 млрд. долара) оперативна печалба през фискалната 2021 г., повече от която и да е друга японска компания, а оценката ѝ се е удвоила над два пъти под управлението на Тойода до над 30 трлн. йени.
Въпреки че недостигът на чипове в автомобилната индустрия принуди компанията многократно да намали прогнозите си за производство през миналата година, поръчките останаха високи.
Междувременно Toyota възприе съвсем различен подход към актуалното пренасочване на индустрията към електрификация. Докато други автомобилни производители, като Honda Motor и General Motors, се фокусираха върху електрическите превозни средства, Тойода подчерта осигуряването на „опции“, придържайки се към „подход с множество решения“, който включва хибриди и водородни коли.
Тойода признава, че му е отнело време да накара другите да разберат неговата стратегия. И през това време конкурентите засилиха своите електромобилни ангажименти. Tesla се радва на бърз растеж, продавайки 1,31 млн. автомобила миналата година, като китайските играчи - водени от BYD, партньор на Toyota - също представляват заплаха. Пълноценното навлизане на пазара на електромобили би било предизвикателство за Toyota.
„Електрическите превозни средства се продават по-добре, отколкото очаквахме“, признава представител на ръководството на Toyota. „Трябва да помислим как да ги произвеждаме ефективно“, добавя той.
През последните няколко години Тойода повиши редица по-млади мениджъри на високопоставени позиции, докато търсеше свой наследник. Според него най-големият риск за ръководството на концерна е той да остане президент.
Голяма част от ръководителите на компанията сега са с 10 години по-млади от предходното управление, подготвяйки сцената за развитие на Toyota начело със Сато.
„Мисията да трансформира компания за мобилност с млад екип лежи на неговите плещи“, изтъква Тойода.


Хванаха за ден 27 шофьори с алкохол или наркотици
Благомир Коцев е преместен от ареста в Софийския затвор
Хороскоп за 18 ноември 2025
Студент от ТУ-Варна с титла по шахмат
„Един наивник на средна възраст“ по Bulgaria ON AIR ще зарадва любителите на шпионски трилъри
Кой е най-важният континент в момента? Попитахме експертите
Индия сключи първата си дългосрочна сделка за втечнен нефтен газ със САЩ
Ще санкционира ли Тръмп търговските партньори на Русия, част 2
Ще санкционира ли Тръмп търговските партньори на Русия, част 1
Фондовият пазар в САЩ е много високо оценен, но не е напълно прегрял
BMW пуска юбилейно издание на 3-Series
Експерти се обявиха срещу запазване на хибридите PHEV и EREV
Защо първото Mitsubishi Eclipse има гърбица на капака
Мистерия с десетки коли, оставени на паркинга на летище
Знаете ли какъв е срокът на годност на бензина?
Какво би означавало падането на Покровск за Украйна и Русия
И Мая Манолова подава жалба срещу цената на синя и зелена зона
Нумерологична прогноза за 17 - 23 ноември
Държавата въвежда нови правила за действие срещу мечки в населени места
Унгарски компании могат да проявят интерес към „Лукойл“ в България