Решението на президента на Toyota Motor Corp. Акио Тойода да се оттегли след 14 години като главен изпълнителен директор предизвика смяна на поколенията в най-големия автомобилен концерн в света по пазарен дял, пише Nikkei Asia Review.
Необичайната промяна в ръководството беше обявена в четвъртък по време на пресконференция, излъчена в YouTube канала на автомобилния производител - Toyota Times, в която участваха Тойода, пенсиониращият се председател Такеши Учиямада и бъдещият президент и изпълнителен директор Коджи Сато.
Във видеото Тойода – който ще се оттегли като президент на 1 април, но ще замени Учиямада като председател – нарече себе си част от „старото поколение“ и каза, че вярва, че трябва да направи път на новото.
Неговият наследник Сато пристига в Toyota като инженер и в момента ръководи луксозната марка Lexus. 53-годишният Сато е на същата възраст, на която Тойода поема президентския пост през 2009 г.
По това време автомобилният производител беше затруднен от глобалната финансова криза от 2008 г. и от стратегията за разширяване, която го остави на червено. Възползвайки се от позицията си на член на семейството, което основава компанията, Тойода преработи управлението и продуктовите стратегии на Toyota и премина към по-стабилна система за производство и продажби с по-ниска точка на рентабилност.
Тойода преведе автомобилния производител през множество кризи – като се започне с множеството сервизни акции през 2010 г., когато се стигна до изслушване пред Конгреса на САЩ, последвани от земетресението и цунамито през март 2011 г. в Северна Япония и пандемията от коронавирус.
„Заради кризите времето ми като президент имаше смисъл“, споделя Тойода.
Сега Toyota отново се затвърди като най-големият автомобилен производител в света, като през 2022 г. отново изпревари Volkswagen AG по обем на продажби – доставяйки около 10 млн. превозни средства в световен план – с 30% повече спрямо годината, в която Тойода стана президент.
Концернът генерира почти 3 трлн. йени (23,1 млрд. долара) оперативна печалба през фискалната 2021 г., повече от която и да е друга японска компания, а оценката ѝ се е удвоила над два пъти под управлението на Тойода до над 30 трлн. йени.
Въпреки че недостигът на чипове в автомобилната индустрия принуди компанията многократно да намали прогнозите си за производство през миналата година, поръчките останаха високи.
Междувременно Toyota възприе съвсем различен подход към актуалното пренасочване на индустрията към електрификация. Докато други автомобилни производители, като Honda Motor и General Motors, се фокусираха върху електрическите превозни средства, Тойода подчерта осигуряването на „опции“, придържайки се към „подход с множество решения“, който включва хибриди и водородни коли.
Тойода признава, че му е отнело време да накара другите да разберат неговата стратегия. И през това време конкурентите засилиха своите електромобилни ангажименти. Tesla се радва на бърз растеж, продавайки 1,31 млн. автомобила миналата година, като китайските играчи - водени от BYD, партньор на Toyota - също представляват заплаха. Пълноценното навлизане на пазара на електромобили би било предизвикателство за Toyota.
„Електрическите превозни средства се продават по-добре, отколкото очаквахме“, признава представител на ръководството на Toyota. „Трябва да помислим как да ги произвеждаме ефективно“, добавя той.
През последните няколко години Тойода повиши редица по-млади мениджъри на високопоставени позиции, докато търсеше свой наследник. Според него най-големият риск за ръководството на концерна е той да остане президент.
Голяма част от ръководителите на компанията сега са с 10 години по-млади от предходното управление, подготвяйки сцената за развитие на Toyota начело със Сато.
„Мисията да трансформира компания за мобилност с млад екип лежи на неговите плещи“, изтъква Тойода.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони