fallback

Как ЕС може да победи САЩ и Китай при електромобилите, без да стига до протекционизъм?

Transport&Environment предлага няколко точки, с които Европа може да постигне нужната конкурентоспособност спрямо субсидиите в САЩ и агресивното разширяване на Китай

16:25 | 19.05.23 г.

Европейските и китайските производители на автомобили и електромобилни батерии вече обявиха планове за строеж на редица заводи в САЩ, за да се възползват от щедрите субсидии, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), подписан от американския държавен глава Джо Байдън миналия август. Когато започнат производство, тези компании могат да доставят превозните средства в Европа, за да ги продават на нейния много голям и финансово подкрепен пазар. Това поставя производството на електрически превозни средства в Европа в сериозно неизгодно положение, пише в анализ за EnergyPost Уилям Тодс от Transport&Environment (T&E).

ЕС трябва да отговори на това предизвикателство, вместо ефективно да подпомага надпреварата на САЩ с Китай. Не е достатъчно ЕС да разхлаби правилата за държавна помощ (позволявайки на правителствата да обособят алтернативи на субсидиите на САЩ) и да ускори процеса по издаване на разрешително и да налага амбициозни производствени цели за зелени технологии и стратегически важни минерали; те не са подкрепени от търговски инструменти или с пари, изтъква Тодс.

Според него ЕС трябва да изключи от програмата всеки продукт, който вече е получил дадена субсидия в друг регион или трета страна. Също така може да се премахнат големите, доминиращи играчи от програмите за стимулиране на продажбите. Трябва да се въведат целеви субсидии за европейската верига на доставки на батерии, като целта на всичко това не е да се възпрепятстват амбициозните автопроизводители - светът има остра нужда от тях. Целта е да се осигури интензивна, но честна конкуренция, да се предотвратят монополите и да се запази индустриалната база на Европа през 21-ви век, подчертава Тодс.

Polestar не е най-големият или най-важният производител на автомобили в света. Но историята на тази компания олицетворява избора, пред който е изправена Европа. Polestar беше марката към шведския производител на автомобили Volvo. Днес, точно както самата Volvo, тя е собственост на Geely, китайски производител на автомобили. Миналата година 32 хил. изцяло електрически коли на Polestar бяха изпратени от Китай до Европа. Те представляват 40% от продажбите на изцяло електрически превозни средства на Volvo-Geely, посочва Тодс.

Polestar, точно като Tesla, Nio и BYD, разширява избора на потребителите, намалява цените на електромобилите и принуждава традиционните автопроизводители да ускорят своя преход към електрификация. Целта на Европа не трябва да се фокусира върху защитата на изоставащите в глобалната конкуренция. Но възходът на новите играчи поставя някои трудни въпроси пред Стария континент.

Изцяло електрическият китайско-шведски производител на автомобили вече разширява производствената си база извън Китай. От 2024 г. Polestar ще произвежда автомобили в Южна Каролина, обслужващи „пазарите на САЩ и Европа“. Това го прави един от първите нови играчи, които строят фабрика в САЩ, за да продават готови електромобили в ЕС.

Американските субсидии примамват производителите на автомобили

Polestar има своите напълно логични причини да направи това. Ако получава батериите си от базирани в САЩ производители, големият батериен пакет на Polestar 3 може да получи до 5000 долара субсидии. Това идва в допълнение към евтината енергия и други субсидии, достъпни за базирани в САЩ производители.

Според Bloomberg най-малко 10,8 млрд. долара са предоставени на производителите на автомобили чрез големи сделки, предназначени да привлекат концерните в американските щати .

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:20 | 19.05.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още