Европейските и китайските производители на автомобили и електромобилни батерии вече обявиха планове за строеж на редица заводи в САЩ, за да се възползват от щедрите субсидии, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), подписан от американския държавен глава Джо Байдън миналия август. Когато започнат производство, тези компании могат да доставят превозните средства в Европа, за да ги продават на нейния много голям и финансово подкрепен пазар. Това поставя производството на електрически превозни средства в Европа в сериозно неизгодно положение, пише в анализ за EnergyPost Уилям Тодс от Transport&Environment (T&E).
ЕС трябва да отговори на това предизвикателство, вместо ефективно да подпомага надпреварата на САЩ с Китай. Не е достатъчно ЕС да разхлаби правилата за държавна помощ (позволявайки на правителствата да обособят алтернативи на субсидиите на САЩ) и да ускори процеса по издаване на разрешително и да налага амбициозни производствени цели за зелени технологии и стратегически важни минерали; те не са подкрепени от търговски инструменти или с пари, изтъква Тодс.
Според него ЕС трябва да изключи от програмата всеки продукт, който вече е получил дадена субсидия в друг регион или трета страна. Също така може да се премахнат големите, доминиращи играчи от програмите за стимулиране на продажбите. Трябва да се въведат целеви субсидии за европейската верига на доставки на батерии, като целта на всичко това не е да се възпрепятстват амбициозните автопроизводители - светът има остра нужда от тях. Целта е да се осигури интензивна, но честна конкуренция, да се предотвратят монополите и да се запази индустриалната база на Европа през 21-ви век, подчертава Тодс.
Polestar не е най-големият или най-важният производител на автомобили в света. Но историята на тази компания олицетворява избора, пред който е изправена Европа. Polestar беше марката към шведския производител на автомобили Volvo. Днес, точно както самата Volvo, тя е собственост на Geely, китайски производител на автомобили. Миналата година 32 хил. изцяло електрически коли на Polestar бяха изпратени от Китай до Европа. Те представляват 40% от продажбите на изцяло електрически превозни средства на Volvo-Geely, посочва Тодс.
Polestar, точно като Tesla, Nio и BYD, разширява избора на потребителите, намалява цените на електромобилите и принуждава традиционните автопроизводители да ускорят своя преход към електрификация. Целта на Европа не трябва да се фокусира върху защитата на изоставащите в глобалната конкуренция. Но възходът на новите играчи поставя някои трудни въпроси пред Стария континент.
Изцяло електрическият китайско-шведски производител на автомобили вече разширява производствената си база извън Китай. От 2024 г. Polestar ще произвежда автомобили в Южна Каролина, обслужващи „пазарите на САЩ и Европа“. Това го прави един от първите нови играчи, които строят фабрика в САЩ, за да продават готови електромобили в ЕС.
Американските субсидии примамват производителите на автомобили
Polestar има своите напълно логични причини да направи това. Ако получава батериите си от базирани в САЩ производители, големият батериен пакет на Polestar 3 може да получи до 5000 долара субсидии. Това идва в допълнение към евтината енергия и други субсидии, достъпни за базирани в САЩ производители.
Според Bloomberg най-малко 10,8 млрд. долара са предоставени на производителите на автомобили чрез големи сделки, предназначени да привлекат концерните в американските щати .


19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Протестите разклащат управлението, но не и твърдите електорати на ГЕРБ и ДПС
Джигитът, карал с 300 км/ч на Околовръстното, е открит в чужбина
ГЕРБ внесе предложението за закриване на комисията "Сорос" в парламента
След Пеевски и Коцев: Максим Генчев проси пари за "Карадажата" и от Мирчев
Два месеца преди игрите: Олимпийският огън беше запален в Рим