IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Производството на гуми в Германия е обхванато от криза заради евтиния внос от Азия

Притиснати от високите разходи, компаниите планират масово затваряне на заводи, докато търсят изход от ситуацията

21:35 | 28.11.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Производството на автомобилни гуми в Германия е заплашено от чиста сеч. Все още в страната работят дванадесет фабрики, четири от които трябва да затворят през следващите години. След американската компания Goodyear, която иска да прекрати производството си във Фулда и Фюрстенвалде, сега нейният конкурент Michelin също обявява мащабни съкращения. Френската компания постепенно ще затвори фабриките си в Карлсруе и Трир до 2025 г., казва пред Welt шефът на Michelin за Северна Европа Мария Рьотгер.

Освен това част от производството в завода в Хомбург, Саарланд, ще бъде прекратено. „Губим все повече пазарен дял поради вносните евтини гуми. Намаляващото търсене води до недостатъчно използване на нашите производствени обекти, което оказва допълнителен натиск върху производствените разходи. Следователно няма перспектива за тези дейности“, казва Рьотгер.

Засегнати са общо 1532 служители на Michelin.

В Goodyear 1750 работни места са застрашени. И двете компании в момента преговарят за социални планове с работническите организации.

Вече се проведоха първите протестни митинги, като Франческо Гриоли, ръководител на синдиката и член на надзорния съвет на Continental, разкритикува плановете за съкращения, определяйки ги като прибързани.

„Притеснявам се, че дадена индустрия обръща гръб на Германия, въпреки че имаме някои предимства по отношение на местоположението тук“, изтъква той, като добавя: „Не бива да се отказвате толкова бързо“.

Синдикалистът все пак признава, че енергийните разходи са твърде високи, конкурентният натиск расте и в бранша има излишен капацитет.

Евтините гуми от Азия заливат европейския пазар от години. Местните производители се опитват да противодействат на това с по-добри продукти. Например с каучукови смеси, които са по-издръжливи и произвеждат по-малко абразия. Въпреки това, тъй като пазарът като цяло се свива, данните за продажбите спадат във всички области.

Рьотгер от Michelin изброява мащабната концентрация на кризи от 2020 г. насам като причини за съкращенията, предприети от нейната компания. „Само разходите за енергия в Европа са се повишили с 260 процента през последните пет години. В сравнение със Северна Америка и Китай общите ни производствени разходи са значително по-високи“, добавя тя.

Фабрики за автомобилни гуми в Германия. Източник: Welt Фабрики за автомобилни гуми в Германия. Източник: Welt

Предвид пазарната прогноза за следващите години „няма перспектива – въпреки ангажираността на нашите служители и инвестициите, които сме направили“, изтъква Рьотгер.

Общо Michelin е инвестирала повече от 500 млн. евро в модернизацията на германските си заводи през последните десет години. Сега остава само фабриката за автомобилни гуми в Бад Кройцнах и част от производството в Хомбург.

Включвайки дъщерни дружества като веригата сервизи Euromaster, Michelin все още има 4780 служители в Германия. Планираното затваряне е допълнителен удар за индустрията след години на миграция на фабрики за гуми към Източна Европа. Последният път, когато имаше подобна дискусия за това преместване, беше във връзка със закриването на завода на Continental в Аахен преди три години.

Ръководството на компанията обмисляше преместване на производството на гуми в страни, предлагащи по-ниски разходи. Групата от индекса DAX управлява само една фабрика за гуми в Германия. Конкурентът Goodyear очаква планираното закриване на два обекта в страната да „подобри структурата на разходите в EMEA (района на Европа, Близкия изток и Африка – бел. ред.) и да осигури нашата конкурентоспособност и рентабилност в дългосрочен план“.

Синдикатът има сериозни съмнения относно това твърдение, особено за фабриките на Фюрстенвалде, Бранденбург, тъй като съоръжението е само на няколко километра от фабриката на Tesla. „Защо всъщност не успявате да спечелите този клиент, въпреки че сте в непосредствена близост?“, пита Гриоли. „Определено искаме да сравним плановете на компаниите с алтернативни концепции и да разгледаме основите на бизнеса. Не можете просто да отметнете местоположенията“, добавя той.

Разбира се, синдикалистът разбира, че натискът върху фирмите е огромен. Това е една от причините работническата организация IGBCE да проведе големи демонстрации за въвеждането на „мостова цена на електроенергията“. Лобистката асоциация на каучуковата промишленост наскоро съобщи за спад в продажбите на четири от пет компании в сравнение с предходната година, докато в същото време цените на почти всички използвани материали са се повишили.

„Да запазим Германия конкурентоспособна“

От гледна точка на Рьотгер въпросът дали фабриките за гуми трябва да бъдат преместени в Източна Европа вече не е релевантен. „Вече не става дума за Запада или Изтока, а за запазването на конкурентоспособността на Европа и особено на Германия“, казва тя. В момента индустрията се движи в низходяща спирала. Германия се нуждае от цялостна програма за своите фабрики, изтъква Рьотгер. „Вече не е достатъчно да се действа с волеизявления. Нуждаем се от индустриална стратегия, която включва средни и големи компании – и това трябва да бъде последвано от действие“, категорична е тя.

Синдикалистът Гриоли не иска да обвинява за проблемите на индустрията само политиката. Все още можете да управлявате завод успешно, дори ако има по-високи разходи от други, изтъква той. „Вярвам, че все още има толкова много иновации в гумите, включително при гумите за камиони. Не става въпрос само за разходите", добавя Гриоли.

Възможностите се крият например в допълнителни услуги като дигитално управление на автопарка, което използва сензори в гумите за намаляване на разхода на гориво. „Ако произвеждаме само каучук, ние се лишаваме от възможността да бъдем част от бъдещ пазар“, изтъква Гриоли.

Малко вероятно е Michelin и Goodyear да се съгласят на подобни идеи при преговорите със синдиката. Французите вече имат опит със затварянето на фабрика в Бамберг, където на мястото е изграден индустриален парк. Това може да бъде „вдъхновение“ за Хомбург и Карлсруе, смята Рьотгер.

Перспективите пред служителите не са лоши предвид недостига на квалифицирани работници. „Вече се свързаха с нас клиенти от сервизния бизнес, които искат да говорят с нас за служители“, споделя Рьотгер. От това може да се развие нещо. „Убедена съм, че всички служители, дори и неквалифицираните, имат перспектива. Ние ще подкрепим всеки един от тях”, допълва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:38 | 28.11.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още