IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Готов ли е пазарът за 800-волтовите електромобили?

Липсата на достатъчно зарядни устройства за този вид електрически превозни средства както в САЩ, така и в Европа възпрепятства по-бързото им налагане

22:47 | 23.02.24 г. 14
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Автомобилните производители пускат нови 800-волтови платформи за електрически превозни средства, които обещават да намалят времето за зареждане наполовина, въпреки че анализът на BloombergNEF (BNEF) установява, че някои от най-големите концерни все още се колебаят да инвестират в новата технология, рискувайки да изостанат в процеса на електрификация.

Днес повечето електромобили са базирани на 400-волтови архитектури — и за стандартно превозно средство като VW ID.4 може да отнеме около 20 минути, за да добави 200 километра пробег. 800-волтов електромобил може да свърши същата работа за около 10 минути, пише Bloomberg.

Седем от 10-те най-големи автомобилни производителя по приходи в световен мащаб обявиха 800-волтови платформи, които ще представят нови превозни средства на масовия пазар през следващите няколко години. Например, BMW ще пусне шест модела от своята платформа Neue Klasse от 2025 г. до края на десетилетието.

Досега 800-волтовата технология се свързваше с премиум автомобили, с модели като Porsche Taycan и Audi e-tron GT.

Но тази технология скоро ще престане да бъде нишова, смятат анализатори от BNEF. По-бързо зареждащите се 800-волтови модели вече съставляват 4% от всички продажби на електрически превозни средства през третото тримесечие на 2023 г. от едва 0,8% през 2020 г. И това може да се подобри допълнително, тъй като технологията прониква на масовия пазар и цените на моделите падат.

Hyundai и Kia доминират при продажбите на 800-волтови електромобили. Графика: Bloomberg Hyundai и Kia доминират при продажбите на 800-волтови електромобили. Графика: Bloomberg

Най-популярният автомобил, с повече от 218 хил. продадени бройки от пускането му на пазара през 2021 г., е Hyundai Ioniq 5, която започва в САЩ на цена от 41 800 долара. Само този модел представлява 35% от всички продажби на 800-волтови превозни средства.

Китайският автомобилен производител Geely пуска още по-евтин 800-волтов електромобил, Zeekr 007, който ще се предлага за по-малко от 30 хил. долара на родния пазар.

Ford, Toyota и Honda са основните производители, които все още не са разкрили планове за 800-волтови модели. Има известен риск забавянето да ги направи неконкурентоспособни. Въпреки това вероятно си струва да бъдеш догонващ. Отнема от четири до осем години, за да се пусне ново превозно средство на пазара. Те биха могли да се възползват от новата технология, когато други са инвестирали във веригата на доставки и разходите са намалели.

Освен разходите има и още един проблем. Инфраструктурата за зареждане традиционно е насочена към 400-волтови превозни средства. В момента зарядните устройства с по-ниско напрежение представляват 86% от бързите зарядни устройства в САЩ, които могат да осигурят над 100 киловата мощност. Дори в Германия, която се е справила по-добре с инсталирането на зарядни устройства с по-високо напрежение, 400-волтовите зарядни устройства представляват 55% от наличните.

Германия напредва най-съществено при инсталирането на супербързи зарядни устройства с висок волтаж. Графика: Bloomberg Германия напредва най-съществено при инсталирането на супербързи зарядни устройства с висок волтаж. Графика: Bloomberg

Производителите трябва да проектират нови автомобили, които да работят с всички тези зарядни устройства, дори ако те не могат да осигурят толкова, колкото 350-киловата максимална мощност на зареждане, рекламирана за превозните средства.

Досега има три различни инженерни подхода. Porsche Taycan има допълнителен захранващ електронен компонент, наречен усилващо зарядно устройство, за да приеме 400-волтов заряд; Hyundai Ioniq 5 е включил функцията във вече съществуващия двигател на превозното средство, елиминирайки необходимостта от допълнителен компонент; а Tesla Cybertruck използва технологията split-pack. Това свързва и разединява по-малки пакети батерии с по-ниско напрежение една от друга, за да се постигне необходимото напрежение за зареждане.

Въпреки че е малко вероятно купувачите на електромобили да знаят нещо за инженерните тънкости, които се прилагат за тези модели, различните подходи подчертават сложните предизвикателства и различията, които остават на пазара на този вид задвижване. Ще има повече 800-волтови електрически превозни средства по пътищата през следващите две години, а стратегията и дизайните зад тях ще определят кои автомобилни производители ще излязат победители.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:47 | 23.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

14
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
До: Pyramid...тона, ТОВА, Е ПОД 1[%] от масата. Докато 500 кг батерия, са 33%. Ами няма проблем, мо е 800, а може и направо 1200 [V]. Модулът става висок около 100 мм.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
Иначе, в зарядното за 800 волта, тежкото е магнитопроводът на автотрансформатора и медта на намотката, около 25 кг. На фона на кола от 1,5
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
До: I4S: Ти какво мислиш, големите не грешат? Нищо подобно. И грешките им са големи. Мащаб, пусто. Прочее, това, за което се присмиваш, е скромно следствие на едни 40 години работа. Жив и здрав, да се видим след 5 години.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 0 rate down comment 1
I4S
преди 1 месец
До: PyramidТи си недооценен гений. Ако подозираха от Тесла за твоето съществуване, щяха да те наемат на работа, ама те... несретници. Ще си карат с аматьорите инженери, дето нищо не разбират...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
До: evlogi : И коя е тая калпава технология? (Напрежението си е обикновена електрипеска характеристика, нищо повече), пък и организацията на самите батерии, НЕ Е "технология". Отдел онче, като НЕ знаеш, какво и защо иска производителят, технологиите НЕ помагат ("знам как" при ' не знам какво", няма смисъл). ЗАТОВА питам. Тук НЕ коментирам авторите и напъните им, без съдържание, да пълнят редове и да пишат статии, без понятие от темата. Иде реч за Смисъла, дето се губи по редовете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 1 rate down comment 1
evlogi
преди 1 месец
До: khao Пишем от отчаяние, дано ни чуят, че да прочетем и нещо друго за автомобилния свят освен безкрайното думкане на тъпана за една калпава технология.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 1
Pyramid
преди 1 месец
До: khao Съмнява ме, дали изобщо знаеш, какво говориш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 5
khao
преди 1 месец
До: evlogi както виждаш, интересуват и другите 80%, предимно денеиалисти пишете под тези статии, а и къде ще си демонстрирате 2ките по физика... :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 7
evlogi
преди 1 месец
Б,а.си досадата.Абе тези неща интересуват в най-добрия случай около 15% -20% от хората,колкото се очертава да е делът на електромобилите.Вземете да пишете и за другите коли нещо вече де, аман ,,,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 5
Pyramid
преди 1 месец
Най-естесвено е че, правят ли нещо СПЕЦИФИЧНО, то излиза скъпо и ти спъва не една поточна линия, ами десетки фирми worldwide, като "гаранция Франция", а да се купува, е забавление за единици, надскочили си мараните и чудеши се, къде да закопаят още едни пари. ТОВА, е СЕГМЕНТ, А НЕ "ПАЗАР". Извод: - СВЕТЪТ Е ГОТОВ. Остана производителите да го проумеят. И следва експлозивен растеж.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още