IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Електрификацията на автомобилната индустрия е нещо повече от еволюция при задвижването

Историята на автомобила подчертава значението на сектора за икономиката и податливостта му към икономически и геополитически сътресения

17:06 | 11.05.25 г.
Автомобил Ford Model T от 1908 г. Снимка: Ford Motor Co.
Автомобил Ford Model T от 1908 г. Снимка: Ford Motor Co.

Еволюция в дизайна

Борсовият колапс през 1929 г. слага край на стремежа към луксозни превозни средства, като компаниите са принудени да преразгледат своите стратегии. Това предоставя трамплин за по-евтини модели, които водят постепенно до доминацията в САЩ на три компании - General Motors, Ford и Chrysler.

След края на Втората световна война, когато производството на автомобили се възстановява, Италия започва да доминира при дизайна на превозните средства в глобален план чрез компанията Pininfarina, основана през 1930 г. от Батиста Пининфарина. Пренасочването на потребителите към по-малки и достъпни коли изтласква американските марки от Европа. За първи път от началото на века САЩ са принудени да внасят автомобили в значителни обеми. До средата на 50-те години създадената по идея на Адолф Хитлер Volkswagen вече владее американския пазар, като е отговорна за половината от общия внос на автомобили.

Volkswagen Beetle. Снимка: Volkswagen Volkswagen Beetle. Снимка: Volkswagen

По това време шведският производител на самолети Saab навлиза при автомобилите с модели с предно задвижване. Британската Mini също залага на тази технология.

Пренасочването на американските потребители към по-малки автомобили след Втората световна война принуждава компаниите в САЩ да започнат производството на компактни автомобили с междуосие  от 269 см до 279 см. Появяват се модели като Ford Falcon, Chrysler Valiant, and Chevrolet Corvair, които са по-малки от типичните американски коли, но засенчват по размер стандартните европейски модели. До средата на 60-те години търсенето на по-персонализирани луксозни модели с компактни размери води до създаването на серии автомобили с междинни размери. Така се появява Ford Mustang, който слага началото на т.нар. „пони“ автомобили.

Междувременно General Motors се фокусират върху мощността, създавайки Pontiac GTO, която е родоначалник на „мъсъл“ автомобилите в САЩ.

Възходът на японския автомобил

Въпреки че Nissan изгражда автомобили от 1914 г., по-голямата част от производството на автомобили в Япония преди 1936 г. е свързано с дъщерно дружество на Ford в Йокохама. В резултат на законите, изискващи участие на местни компании обаче, Nissan (която в САЩ продава под марката Datsun) и Toyota започват да доминират на вътрешния пазар.

Възстановяването след Втората световна война е бавно, само 13 000 автомобила са произведени в Япония през 1955 г., като и двете компании започват да изнасят за САЩ през 1958 г. Първият автомобил, който пристига на американския пазар е Toyota Corona. Въпреки че е със 100 долара по-скъп от Volkswagen Beetle, той е малко по-голям, по-добре обзаведен и предлага версия с автоматична скоростна кутия.

Toyota Corona. Снимка: Toyota Toyota Corona. Снимка: Toyota

Honda, дотогава производител на мотоциклети, предлага усъвършенстван CVCC двигател, който отговаря на американските стандарти за емисиите в момент, когато американските производители изостават. Моделът на Honda Accord, представен през 1976 г., предлага ефективен дизайн икономичност, превъзхождащи сравнимите американски модели, макар и на малко по-висока цена. Accord се превръща в голям хит и води до изграждането на монтажен завод в Охайо. През 1989 г. Accord е обявен за най-продаваният лек автомобил в САЩ, позиция, която отново заема през следващите години.

Повяват на хибридните коли

През 1997 г. Toyota представя своя четириместен модел Prius, който съчетава малък бензинов двигател с електрически мотор. Prius използва бензина само когато е необходим за подпомагане на електрическото задвижване или за презареждане на батериите. Същата година в Европа е представен хибридният Audi Duo, но разочароващите му продажби карат европейските производители да се съсредоточат върху дизеловия двигател.

Първият хибрид Toypta Prius. Снимка: Toyota Първият хибрид Toypta Prius. Снимка: Toyota

Honda е първият автопроизводител, който предлага хибрид на американския пазар – модела Insight през декември 1999 г. За да установи хибридната технология в САЩ, Toyota първоначално предлага значителни отстъпки за Prius, когато го представа през 2000 г. Последният бързо набира популярност, особено в Калифорния, където знаменитостите заменят скъпите луксозни коли с икономичени хибриди. Моделът е толкова популярен, че американците чакат с месеци, за да се сдобият с такъв.

Ново стъпало в еволюцията

През последните години делът на бензиновите и дизеловите автомобили на глобалния пазар пада за сметка на хибридните и напълно електрическите коли. Въпреки това световният автопарк остава доминиран от двигателя с вътрешно горене. Историята на неговото развитие подчертава икономическото значение на тази технология и рисковете, които съпътстват нейното постепенно отстраняване.

Към края на 2024 г. по света има над 1,47 млрд. автомобила, като голяма част от тях работят с изкопаеми горива и следват дизайна, който започва да се налага още от края на XIX век.

Новите технологии, които навлизат на пазара имат потенциал да оставят в миналото редица иновации от минали век, което означава, че всички участници по веригата на стойност ще трябва да направят съответните корекции в производствените си стратегии, за да се адаптират към промените.

Производството на електромобили във фабрики, които се използват или са били използвани за изграждане на конвенционални превозни средства, ще изисква преработване на целия процес по сглобяване. Това до голяма степен се дължи на големите разлики в дизайна и конструкцията между електромобилите и колите с двигател с вътрешно горене.

Електромобилите двигатели имат много малко движещи се части, те не изискват двигателно масло или трансмисионна течност. Електромобилите не се нуждаят от изпускателни системи, алтернатори, горивни инжектори или стартери. Всички тези познати компоненти при конвенционалните автомобили ще отсъстват изцяло от производствените линии за електромобили. Това ще опрости монтажния процес, но същевременно ще доведе до нуждата от по-малко работници.

По-голяма част от електромобилите се изграждат около тежки батерии, които обикновено се поставят ниско под пода, за да понижат центъра на тежестта. Пакетите също така служат като структурни елементи на шасито, добавяйки сила и твърдост. Поради тяхното тегло и обем, производителите предпочитат тези батерии да бъдат изградени и сглобени възможно най-близо до техните монтажни фабрики.

Много производители на оригинално оборудване обявиха планове за изграждане на собствени заводи за батерии или за създаване на съвместни предприятия с производители на батерии. Това ще има допълнителната полза от осигуряването на доставки на батерии, тъй като производството в цялата индустрия се увеличава поради засиленото приемане на електромобили.

Традиционните производители, изградили име върху двигателя с вътрешно горене, ще трябва да се адаптират към новите реалности при производството. Един от вариантите е създаването на различни видове партньорства за споделяна на разходите и съвместно технологично сътрудничество.

Точно както в началото на XX век, когато огромен брой автомобилни производители намалява до няколко силни играчи, преходът към електромобили ще доведе до печеливши и губещи. Всички тези производители, независимо дали съществуват повече от век или все още не са произвели първото си превозно средство, ще трябва да изпълнят своите планове безупречно - привлекателният дизайн, висококачествените процеси на сглобяване, правилната цена и положителното изживяване са факторите за преминаване към утрешния свят на автомобилния транспорт.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:06 | 11.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още