900 нови стаи в петзвездни хотели ще се появят в София до една година, което е ръст с 80% спрямо равнището им в момента. Това стана ясно по време на конференцията BalREC, организирана от Градът медиа груп.
Към момента в столицата има 1300 стаи в петзвездния сегмент, а само до март догодина предстои да се появят още 600 нови стаи, което е ръст с 46%. В рамките на една година на пазара ще излязат още 300 стаи и така увеличението ще достигне 80% спрямо днешна дата, съобщи Живко Иванов, директор „Управление на активи" в Galaxy Investment Group. „София е дестинация, в която повишението на туристите достига 3-4% годишно, а предстои съществено увеличение на капацитета в петзвездния хотелски сегмент. До този момент столицата не е преживявала ръст в такъв мащаб“, отбеляза Иванов. По неговите данни 70% от приходите от хотели в София се генерират именно от петзвездния сегмент.
Според него 2020 г. ще бъде предизвикателство за всички участници на пазара и ще се стигне до сблъсък на концепции, тъй като много от съществуващите хотели са проектирани още през 90-те години на миналия век или преди това, а днешните обекти предлагат различен тип помещения, екстри за гостите и много нови технологии. „Ще станем свидетели на сблъсък на ново със старо, на международни брандове с местни оператори, на навлизане на нови брандове на софийския пазар“, прогнозира Иванов.
Въпреки риска от пренасищане на хотелския пазар в столицата Иванов смята, че тя е постигнала не повече от 10 до 15% от капацитета си за привличане на туристи. „София е на опашката по събития през уикенда и културни обиколки. В Белград, например, има три пъти повече събития, отколкото в София. Смятам, че с изграждането на новата си инфраструктура столицата има възможност да върви напред като дестинация“, каза Иванов.
Според Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на Terra Tour Service, за развитието на хотелския пазар е много важно накъде ще поеме българската икономика. „Ако ръстът на икономиката се забави, това неизбежно ще се отрази на хотелския бизнес“, отбеляза той. Според него хотелиерите в страната трябва да имат много по-активна позиция при определянето на приоритетите на държавно ниво и той призова за създаването на по-голямо обединение с активна и действаща политика, което да включва и останалите участници в процеса като авиопревозвачи, летища, музеи, магазини.
Градските хотели са отбелязали ръст с 21% на приходите от хотелска стая през 2018 г. благодарение на Председателството на Съвета на ЕС, сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Очакванията на компанията са през идните три години стаите в петзвездните хотели да се увеличат с 50%, а на пазара да навлязат нови брандове.
„България има благоприятни макроикономически показатели и стабилен ръст на БВП, за щастие имаме и нов концесионер на летище София и според прогнозите това ще доведе до увеличен пътникопоток“, коментира Пламен Бачев, партньор и мениджър „Консултиране и оценки“ в Cushman & Wakefield Forton.Той също смята, че пазарът през идните години ще бъде много конкурентен и съобщи, че само преди дни е било подписано писмо за намерение с нов международен бранд, без да споменава името му. „Международни хотелски оператори и брандове имат засилен интерес към България. Силната конкуренция ще доведе и до по-високи цени през следващите няколко години“, отбеляза той.
Според Жулиета Серафимова, генерален директор на Sofia Hotels Management, все още няма ценова война между хотелите в столицата. Тя обаче посочи, че навлизането на пазара на един силен играч се отразява на всички останали. „Догодина очакваме двама играчи с по-голям капацитет, така че фокусът ни е върху запазване на клиентите и създаване на нови, доколкото е възможно“, каза тя.
2019 г. е била особено трудна за хотелите по морето не само заради фалита на британския туроператор Thomas Cook и отварянето на конкурентни пазари като Турция, Тунис и Египет, но и заради намаленото търсене от основни пазари за България като Русия, Германия и Великобритания, каза Лъчезар Тодоров. Хотелите, оперирани от Terra Tour Service, които не са били засегнати от фалита на Thomas Cook, са успели да задържат нивата на заетостта, но приходите в някои от обектите са намалели с 10% на годишна база, призна той.
„Справянето с последиците от фалита на Thomas Cook ще е голямото предизвикателство през 2020 г. Ако досега другите туроператори бяха сговорчиви, сега вече няма да е така. Открива се огромен капацитет на пазара и все още не е ясно кой ще го поеме“, коментира Тодоров. Той очаква, че догодина по българското Черноморие неизбежно ще има ценова битка, тъй като предлагането е много по-голямо от търсенето.


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници