fallback

10 млн. души са видели закупените в Русия реклами във Facebook за изборите в САЩ

Компанията планира да наеме още 1000 души да проучват реклами и да гарантират, че отговарят на условията на социалната мрежа

08:06 | 03.10.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Около 10 милиона души в САЩ са видели закупените в Русия реклами, предназначени за политическа агитация, в месеците преди и след миналогодишните президентски избори в САЩ, съобщи Facebook, цитирана от Ройтерс.

Става дума за общо около 3 хил. реклами, от които 44% са били видени преди ноември 2016 г., а 56% след това. Москва отрича да стои зад тях. 

Руснаците, които през миналата година са публикували като американци във Facebook, са тествали доста различни тематики.

Имало е страница Defend the 2nd (Втората поправка на Конституцията защитава правото да се съхранява и носи оръжие, б. ред.), страница във Facebook за привържениците на правото за собственост на огнестрелно оръжие с твърда реторика. Имало е и страница за активисти на правата на гейовете "LGBT United" и дори Facebook група за любителите на животни със снимки с очарователни кученца, които се разпространявали в сайта с помощта на платени реклами.

Федералните следователи и служители в Facebook вярват, че тези групи и техните страници са част от високо координирана кампания за дезинформация, свързана с Агенцията за изследване на Интернет, тайно дружество в Санкт Петербург, Русия, известно с разпространението на свързана с Кремъл пропаганда и фалшиви уеб новини, пише The New York Times, позовавайки се на информация на двама души, запознати със социалната мрежа и рекламите ѝ, които не са оторизирани да ги обсъждат публично.

Под засилващия се натиск от страна на Конгреса и нарастващата обществена активност, Facebook обяви в понеделник повече от 3000 от свързаните с Русия реклами в своя сайт на сенатската разузнавателна комисия, както и на съдебната комисия в Сената. Материалът е част от опита да се проучи в дълбочина онова, за което сега изследователите вярват, че е чуждестранна намеса в президентските избори в САЩ в продължение на години.

„Ние очевидно сме дълбоко разтревожени от това", казва в интервю Джоел Каплан, вицепрезидент за публичната политика на Facebook в САЩ. "Рекламите и акаунтите, които открихме, изглежда са разширявали разцепващи обществото политически въпроси в целия политически спектър", включително оръжейните права, въпросите за правата на гейовете и движението "Black Lives Matter".

Facebook отказа да назове или потвърди конкретни групи или реклами, позовавайки се на законови ограничения и текущо разследване. Няколко от страниците с руски връзки изтекоха в медиите или бяха идентифицирани от репортери. Times е научил за най-малко седем групи във Facebook, свързани с Русия, от хора, запознати с разследването.

В края на деня в понеделник Facebook заяви в публикация, че около 10 милиона души са видели въпросните реклами. Около 44% от рекламите са били видени преди изборите през 2016 г., а останалите - след това, съобщиха от компанията. 

В понеделник Facebook съобщи в друго комюнике, че планира да наеме още 1000 души да проучват реклами и да гарантират, че отговарят на условията на социалната мрежа и че тя няма да бъде използвана за намеса на едни страни в избори в други страни.

Социалната мрежа съобщи, че към края на 2016 г. е имала 17 048 служители, без подизпълнителите. През май тя обяви, че ще наеме още 3000 души през следващата година, за да ускори свалянето на видеа, показващи убийство, самоубийство и други актове на насилие.

Подобно на други компании, които продават рекламно пространство, Facebook публикува условията си за допускане на реклами. Забранено е те да съдържат насилие, расова дискриминация или да насърчават продажбата на незаконни лекарства. При над 5 млн. рекламодатели обаче за компанията е трудно винаги да осигурява прилагане на условията си, отбелязва Ройтерс.

В началото на септември социалната мрежа обяви, че на прага на американските избори за президент през есента на 2016 г. от Русия са били пускани хиляди реклами с политически послания. Много от тях са пускани от 470 неавтентични акаунта, които междувременно вече са закрити. Рекламите на стойност 100 000 долара, пускани между юни 2015 г. и май 2017 г., не са подкрепяли един конкретен кандидат. Вместо това са били тематизирани поларизиращи гледни точки в областите имиграция, расов произход и права на хомосексуалистите.  

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:12 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още