fallback

Новата любима социална мрежа Clubhouse расте, а с нея и проблемите, които носи

Платформата се превръща в място на все по-голямо разделение, което притеснява част от потребителите

08:41 | 27.01.21 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Когато социалната мрежа Clubhouse дебютира през март миналата година, за повечето хора беше трудно да се доберат до покана за нея. През лятото това усещане за ексклузивност подклаждаше интереса, особено след като популярни музиканти, знаменитости и технологични лидери си направиха акаунти. Дори Опра Уинфри се включи. В приложението потребителите станаха домакини на неформални разговори, говориха пред стотици слушатели – нещо като конферентен разговор, но далеч по-забавен.

За да се присъединят към Clubhouse, хората трябва да бъдат поканени от потребители на приложението. Така през лятото услугата достигна до хиляди потребители, но една група откровено липсваше: журналистите, пише Bloomberg.

Говорителка на Clubhouse твърди, че компанията никога не е изключвала журналисти, но много потребители посочват, че правилата на услугата, а и името ѝ, създават усещане за нещо тайно и изключително. До голяма степен външният свят разбра за услугата от особено противоречиви и разпалени разговори, след като потребители споделиха аудио записи от стаите на Clubhouse в Twitter и на други места. Но условията на Clubhouse ясно посочват: споделянето какво се случва в Clubhouse извън Clubhouse е против правилата.

Чувството за неприкосновеност на личния живот доведе до забавни и причудливи моменти, като приспивни сесии или възстановка на Цар Лъв. Но това чувство насърчи и по-тежки разговори, в които се стигна до въпроса за хомофибията или до антисемитски обрати.

Тези две противоположни динамики – обединяването на хората, но и тяхното разединяване, се засилиха още повече в последните месеци, когато Clubhouse преживя истински бум. В неделя основателите на компанията заявиха, че приложението има 2 млн. потребители – огромен скок спрямо няколко месеца по-рано. Тази седмица инвеститори, включително Andreessen Horowitz, оцениха услугата, която още няма и година, на 1 млрд. долара. Стартъпът набра 100 млн. долара в рамките на този кръг на финансиране според Axios.

Междувременно платформата беше домакин на разговори на горещи теми. По-рано този месец окръжният прокурор на Сан Франциско се присъедини към разгорещен спор за градската престъпност. Няколко дни по-късно кметовете на Маями, Сан Франциско и Остин, Тексас, се включиха в дигитален панел в Clubhouse, в който да обсъдят градовете си пред стотици слушатели.

Нито едно от тези събития не беше отворено за обществеността. Но също така не бяха и съвсем лични. През последните няколко месеца, докато популярността на Clubhouse растеше, все повече репортери и редактори си проправиха път до приложението. Някои от тях отразиха сериозни дискусии в платформата, както и проблемите ѝ с обидите и модерацията на съдържанието.

Журналистите не се оказаха случайно в Clubhouse. Много от тях получиха покани от един единствен потребител на услугата – Сара Салавиц, консултант проучвания и развитие. От октомври Салавиц си е поставила за лична мисия да покани възможно най-много репортери в Clubhouse. Това е част от стремежа ѝ да се постигне по-голяма прозрачност на приложението, което според нея е проектирано по начин, който насърчава речта на омразата и радикализацията, без да има умереност и опити за смекчаване на тона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:52 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още