Група музикални издатели, представляващи редица музиканти - от Тейлър Суифт до Бионсе, съдят Twitter за предполагаемо нарушение на авторските права, като твърдят, че платформата печели от използването на песни, за които не е платила.
Потребителите на Twitter редовно публикуват видеоклипове, които включват популярна музика, а изпълнителите искат да им се плаща, когато техните произведения се използват по този начин. Притежаваната от Илон Мъск компания е една от малкото платформи за социални медии, която не е сключила лицензионни споразумения, уреждащи използването на музика в нейните услуги.
Искът, заведен от Националната асоциация на музикалните издатели (NMPA) от името на 17 музикални издатели, е първият залп в една продължителна съдебна битка между най-големите притежатели на права върху музика и платформата за социални медии. NMPA заявява, че иска обезщетение в размер на повече от 250 млн. долара за стотици хиляди предполагаеми нарушения, които организацията е установила и които обхващат 1700 песни.
YouTube на Google, Facebook и Instagram на Meta Platforms, Snap и TikTok са сред платформите, които плащат на изпълнителите, когато потребителите публикуват видеоклипове, включващи техни песни.
„Twitter е единствената от най-големите платформи за социални медии, която напълно отказва да лицензира милионите песни в услугата си", заяви главният изпълнителен директор на NMPA Дейвид Израелит. Изпълнителите, представени в иска, са някои от най-големите имена в музиката, включително Rolling Stones, Лейди Гага, Риана и др.
Twitter не е коментирала темата.
Искът се позовава на писмо от 2021 г. на тогавашния изпълнителен директор на Twitter до членове на Конгреса, в което се казва, че компанията за социални медии „недвусмислено се противопоставя на нарушаването на авторските права и е инвестирала в инструменти, които да подпомагат усилията на притежателите на права за защита на съдържанието".
В иска, подаден в сряда в съд в Тенеси, се твърди, че преди и след закупуването на Twitter за 44 млрд. долара от Мъск през миналата година, услугата е участвала, улеснявала и печелила от нарушаване на авторските права за сметка на създателите на музика.
NMPA казва, че Twitter е разширил бизнес модела си от място за кратки текстови съобщения, за да се конкурира по-агресивно с други сайтове за социални медии, превръщайки се вече в място за мултимедийно съдържание, „като видеоклиповете, изпълнени с музика, са от особено и първостепенно значение".
Платформата „поражда масови нарушения на авторските права, които вредят на създателите на музика", се твърди в иска на NMPA.
Twitter не признава необходимостта от лицензионни споразумения и много бавно премахва съдържанието, нарушаващо правата, по искане на притежателите на права, се твърди в иска. Често платформата не премахва видеоклипове, за които притежателите на права са сигнализирали.
Според бивши служители в миналото Twitter е заемал позицията, че спазва федералния закон за авторското право и разполага с процедури за реагиране на искания за сваляне на музикално съдържание от страна на притежателите на права.
Лицензирането на музика за онлайн платформи в социални медии, фитнес програми и игри е стратегия за притежателите на музикални права, които търсят ръст на приходите извън стрийминга в услуги като Spotify и Apple Music.
През 2019 г. NMPA съди производителя на фитнес уреди и софтуер Peloton за нарушаване на авторските права, като иска обезщетение от над 300 млн. долара за повече от 2000 предполагаеми нарушения. Това дело беше уредено извън съда в началото на 2020 г. с ново лицензионно споразумение между страните.
Бионсе по време на концерт. Снимка: EPA/DAVID MAXWEL
Мъск е известен с упоритото си нежелание да отстъпва в правни спорове и демонстрира готовност за стигане до съдебен процес, вместо да се споразумее извън съдебната зала. „Никога няма да се предадем/да уредим несправедливо дело срещу нас, дори ако вероятно ще загубим", написа той в Twitter през 2022 г. във връзка с изграждането на юридически екип в производителя на електрически автомобили Tesla, където е главен изпълнителен директор.
Съдебният иск е поредното предизвикателство, пред което е изправена новата главна изпълнителна директорка на Twitter Линда Якарино в първите си дни начело на компанията за социални медии. Якарино, която започна работа като главен изпълнителен директор през миналата седмица, е натоварена със задачата да стабилизира рекламния бизнес на Twitter.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа