fallback

Бъфет пренаписва правилата на вестникарската индустрия

Сантименталност, но не само - легендата иска да превърне печатните си инвестиции в печеливш бизнес

17:12 | 12.01.14 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Легендарният инвеститор Уорън Бъфет традиционно залага на стабилни компании в индустрии със силни перспективи за растеж. Тази рецепта за успех Бъфет отхвърли частично през 2012 г. със закупуването на вестника Richmond Times-Dispatch и след това засили новия си тренд с нови и нови покупки на вестници.

За леко прасяшалия вестникарски бизнес случаят е като истински божи дар. Тези вестници вече не трябва да просят скъпи банкови заеми, за да оцелеят, а се възползват от дълбоките джобове на милиардера. Така че в нюзрума на Richmond Times-Dispatch осемгодишните компютри са заменени с нови. Бъфет поръча ремонт на паянтовата звукова система в залата, която е с капацитет 180 места в централата на вестника в Ричмънд, Вирджиния. За модернизацията на печатницата новият собственик отпусна 1,3 милиона долара. 

За Бъфет обаче със смелите придобивания краят на историята не е дошъл. Наскоро той намекна, че ще продължи да следи за възможни придобивания във вестникарската индустрия, но премълча кои може да са конкретните кандидати за поглъщане. Този набег на инвестиционната компания Berkshire Hathaway във вестникарския бизнес носи „нови идеи, нова кръв, нова енергия", казва Том Силвестри, висш мениджъри в компанията BH Media Group, също собственост на Бъфет, и цитиран от Wall Street Journal.

Обикновено Бъфет не се намесва в бизнес операциите на компаниите си. Но при настъплението във вестникарската индустрия мениджърите на легендарния инвеститор поемат все по-активна роля. Те модернизират оборудването и експериментират с цяла гама от дигитални предложения. Но все пак Бъфет и други мениджъри на Berkshire твърдо обещаха да не се намесват в редакционната политика.

Бъфет може би е изпитал и определена сантименталност. От времето му на вестникарче в Washington Post той обича печатното слово. Други милиардери очевидно също - през октомври основателят на Amazon Джеф Безос купи за 250 млн. долара Washington Post.

Но при Бъфет афинитетът трябва да се крие по-дълбоко. Той помогна на Omaha World - Herald през 1973 г. да спечели наградата Пулицър за една история за местна фондация. По това време той е собственик на вестника и помага на репортерите при разкриването на съответните данъчни сметки и с писането и анализа на финансовите данни за поредица от статии. Berkshire вече притежава около 70 вестника, включително 30 ежедневника. По-голямата част са от сделка през 2012 г., като Бъфет похарчи 142 млн. долара, за да придобие с един замах 63 вестника.

И при все този шум за новите бизнес начинания на Бъфет във вестникарския бранш тези позиции представляват само една малка част от баланса на Berkshire. Като цяло вестникарското начинание досега струва на инвеститора – икона, около 400 млн. долара. Вестниците създават оборот от около 500 млн. долара. Това е по-малко от 0,5 на сто от общия обем на продажбите от дейности като застраховане, производствена индустрия, енергетиката, търговия на дребно или жп бизнес.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:03 | 09.09.22 г.
fallback