Управляващата в Турция Партия на справедливостта и развитието се подготвя с помощта на Twitter, Facebook и Instagram срещу нови масови протести в страната. Предвижда се да бъдат назначени 6 хил. служители в специален "екип за социални медии", който има за цел да успокоява критиците на премиера Реджеп Тайип Ердоган с избрани новини и снимки.
Правителството влиза с този набег в непозната територия – досега именно турската опозиция доминираше в играта със социалните медии, пише в свой анализ Wall Street Journal.
AKP ще обучава млади и с опит в технологиите свои членове в Анкара като доброволни сътрудници по "социалните медии". Те трябва да разпространяват партийната пропаганда главно чрез Twitter и Facebook, но също така и чрез фотоуслугата Instagram и видеостраниците на Youtube. Целта е насърчаване на вижданията на партията и проследяване на дискусии в интернет, заявява представител на партията.
"Ние искаме да се създаде положителен политически език, това е, на което ние учим нашите доброволци", казва високопоставен член на партията, който организира кампанията. „И ако опозиционният лагер разпространява невярна информация за партията, ние ще поправим това с правилната информация и винаги използвайки този положителен език", допълва той. Не е съвпадение, че усилията на политиците са насочени към създаване на по-положителен обществен имидж. През юни партията, която от 2002 г. насам управлява Турция, стана основна цел на критични към правителството протестиращи граждани. Стотици хиляди турци излязоха по улиците, за да протестират срещу управляващите и все по-авторитарния стил на министър-председателя Реджеп Тайип Ердоган. При това те умишлено са залагали на Twitter и други социални услуги, за да организират своите кампании и да заобиколят цензурата от страна на правителството. За много турци това е първият път, в който социалните медии са изиграли ролята си на валиден източник на новини. По време на масовите демонстрации, които се разгоряха в Гези Парк в Истанбул и затова са известни като "протестите Gezi", бяха убити шест души, а хиляди бяха арестувани, тъй като са изпращали критични кратки съобщения в Twitter или по друг подобен начин са се ангажирали с други социални медии, твърдят турски адвокати и защитници на човешките права. Към края на лятото протестите утихнаха, но напоследък пламнаха нови демонстрации. Някои турци смятат, че те ще стават все по-големи с наближаването на датата на местните и президентските избори през следващата година.
Според редица анализатори социалната медийна кампания на опозицията е принудила правителството да преосмисли онлайн поведението си. То очевидно е разбрало, че трябва да използват определени социални медии преди изборите, въпреки че проучванията на общественото мнение показват, че партията на Ердоган вероятно отново ще спечели вота.
„AKP бе напълно неподготвена предвид експлозията на социалните медии по време на протестите в Гези“, казва Ейлим Янардагоглу, експерт по комуникации в университета Кадир Хас в Истанбул. Точно този недостатък сега партията очевидно иска да премахне преди изборите, казва Янардагоглу.
Премиерът Ердоган, който има 3,4 млн. последователи в Twitter, неколкократно критикува услугата за кратки съобщения, наричайки я „заплаха“ и източник на лъжи и преувеличения. Насред протестите някои от турските министри обявиха, че биха наложили на Twitter по-строги правила, но през изминалата седмица Ердоган „омекна“ по темата. Той намекна, че ще се опита да превърне услугата в свое предимство. Освен това той заяви, че Twitter може да бъде платформата, с която младите хора "да достигат до истината".
Новата пропагандна инициатива ще бъде концентрирана преди всичко в онези градове, в които антиправителствените протести и свързаното с това използване на социалните медии бяха най-силни. 1 000 служители и партийни членове трябва да изпълняват своите нови задължения в Истанбул, 600 – в Анкара, а още 400 – в Измир. Останалите ще работят в други части на страната.