fallback

Защо подкрепящите интернет неутралността в Индия мразят Facebook?

Филантропските усилия на Марк Зукърбърг се сблъскват с вълна от недоволство

12:46 | 28.12.15 г.

Председателят на Facebook Марк Зукърбърг отправи лично послание чрез един от водещите вестници в Индия, призовавайки страната да позволи безплатна интернет услуга, която предизвика противоречия и повдигна въпроси сред регулаторните органи, пише Bloomberg.

Предлаганият от Facebook план Free Basics дава достъп на потребителите до социалната мрежа и други услуги, включително такива, свързани с образование, здравеопазване и обяви за работа. Всичко това е достъпно през мобилните телефони, без план за трафик на данни.

Но активистите твърдят, че програмата заплашва принципите на интернет неутралността и може да промени цените за достъп до различни уебсайтове в Индия. 

Недоволството в страната акцентира върху неутралността на мрежата - принцип, съгласно който всички уебсайтове в интернет трябва да бъдат еднакво достъпни. Критиците обвиниха компанията, която стои зад най-голямата социална мрежа в света, в облагодетелстване на определена част от сайтовете в интернет, като оставя на заден план конкурентните услуги. По-широката инициатива на Facebook - Internet.org, в която влиза и планът Free Basics, е ефективен начин за привличане на повече потребители в социалната мрежа, която вече се използва от над 1 млрд. души.

“Ние нямаме проблем с безплатния интернет, стига да е отворен за всички. Free Basics е просто начин за заключването на потребителите в екосистемата на Facebook. Няма Google, няма YouTube”, твърди Махеш Мърти, венчър капиталист, съосновател на Seedfund и на маркетинг стартъпа Pinstorm. “Не може само богатите да получават достъп до целия интернет, а бедните - само до Facebook”.

Скъпа инициатива

Facebook харчи милиарди долари за Internet.org, в това число и за проекти за осигуряване на достъп до интернет в райони, в които няма такъв. За целта тя използва дронове, сателити и лазери. Милиардерът и съосновател на социалната мрежа Марк Зукърбърг заяви, че партньорите на компанията му няма да печелят от инициативата, а целта е да се осигури достъп до интернет в развиващите се страни и да се намали бедността.

“Не става дума за търговските интереси на Facebook - във версията на Facebook във Free Basic пакета s дори няма реклами”, написа Зукърбърг в своя материал за Times of India. “Ако хората загубят достъпа до основните безплатни услуги, те просто ще загубят възможностите, които днес интернет предлага”.

През този месец индийски регулаторен орган постави въпроса дали доставчиците на телекомуникационни услуги следва да получат разрешение да определят различни цени за използването на данни от сайтове, приложения и други платформи. Обсъжданията ще приключат на 30 декември.

Кампания

Само два дни преди крайния срок Facebook се опитва да получи подкрепа за Free Basics, програма, която се предлага в 37 държави - от Бангладеш до Замбия.

Отвъд статията на Зукърбърг, кампанията включва и реклами на цяла страница. Една от тях е на усмихнат индийски фермер и неговото доволно семейство. Рекламата посочва, че те използват нови техники, за да удвоят добива на реколта.

Facebook започна кампанията “Да запазим Free Basics в Индия”, призовавайки индийските потребители да подкрепят “дигиталното равенство” чрез попълване на онлайн форма, която изпраща директно имейл до регулаторите.

“В Индия има огромни възможности”, заяви Зукърбърг пред студенти в Индийския технологичен институт в Ню Делхи през октомври. “Ако има 1 млрд. души, които не са свързани с интернет, то това е една от най-големите възможности да помогнем за развиването на икономиката тук и да премахнем бедността”. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:04 | 14.09.22 г.
fallback