fallback

Мтел търси нови възможности за фиксирания си бизнес

Операторът иска да увеличи значително пазарния си дял на този пазар и не изключва придобиването на по-малък конкурент

15:54 | 27.03.14 г. 7
Автор - снимка
Създател

Танасис Кацирубас: „Наша стратегическа цел е да останем лидер на мобилния пазар и да разширим дeла си на фиксирания пазар“. Снимка: Мтел

В опита си да направи поврат в негативната тенденция за спад на приходите Мтел ще търси нови възможности за фиксирания си бизнес – силно сегментиран пазар с големи възможности според мобилния оператор, който е лидер по брой мобилни абонати.

На фиксирания пазар за интернет и телевизия категоричен лидер в момента е Bulsatcom с 46% пазарен дял, следван от Виваком (20%) и Blizoo (15%). През 2011 г. Мтел е имал 31 225 клиента на IPTV, година по-късно техният брой е 63 359, а към края на 2013 г. - 77 847 домакинства.

„Мтел държи 7% от пазара в този сегмент, коeто не съответства на амбициите, на цялостната картинка и на инвестициите, които направихме през последните години“, заяви главният изпълнителен директор на компанията Танасис Кацирубас по време на неформална среща на мениджмънта с журналисти. „Така че търсим нови възможности да се разширим в този сегмент“. 

Според Mtel силно сегментираният пазар на кабелната телевизия (в България има над 150 оператора на кабелна телевизия и интернет), както и нуждата от засилени инвестиции, не дават възможност на клиентите да получават достъп до услуги с добавена стойност, като например „времевото изместване“. Компанията смята, че фиксираният пазар е силно фрагментиран, което не е устойчива тенденция в дългосрочен план и от това губи крайният потребител.

Компанията има намерение да разшири IPTV решенията, а по отношение на DTH услугите (direct to home - директно до дома, б. ред.), както и възможни придобивания, „ще се прегледат всички възможности“. Кацирубас поясни, че интересна възможност представляват и „White-label” DTH услуги (при този модел дадена компания предоставя и поддържа WL DTH услугата. Тя може да се разпространява от други оператори на телевизионни услуги, които я предлагат под своя собствена търговска марка).

Предвид факта, че фондът EQT, който е собственик на Blizoo – втория по големина телевизионен доставчик в България като брой абонати и приходи след Bulsatcom, иска да продаде оператора, изказването на Кацирубас е доста интересно. „Проучваме внимателно всички потенциални възможности за компанията“. Така мениджърът отговори на конкретния въпрос дали Мтел няма интерес към придобиването на телевизионния доставчик. А този отворен отговор значи, че по всяка вероятност операторът най-малкото се е запознал с офертата.

Blizoo беше създадена през 2009 г. от сливането на "Евроком кабел" и "Кейбълтел" и покупката на двете фирми от базирания в Швеция инвестиционен фонд EQT V за 120 млн. евро. Проверка на Investor.bg в търговския регистър показва, че компанията собственик на марката Blizoo - "Близу медиа енд броудбенд" е заложена като съвкупност пред “Уникредит Булбанк” по договор от октомври 2009 г. за заем от 185 млн. евро.

Междувременно Мтел стартира нова инициатива за разширяване в този пазар – представените по-рано тази седмица нови тарифни планове „Телевизия под твой контрол“, чието маркетиране чрез телевизионни реклами ще започне в края на седмицата. Става дума за пакет от високоскоростен интернет и цифрова телевизия с до 160 канала на специални цени, но само за съществуващи абонати. „Ние не разпалихме ценова война, а по-скоро се включихме в нея“, коментира Кацирубас, с оглед на предложената седмица по-рано още по-евтина оферта от страна на Blizoo.

На срещата стана ясно още, че въпреки тенденцията за намаляващи приходи в цялата индустрия, телекомът ще продължи да инвестира между 12 и 15% от приходите си в развитие и модернизация както на мобилната, така и на фиксираната мрежа. 

За желанието за експанзия на мобилния оператор в този пазар има и чисто финансова причина. През последните няколко години общите приходи на оператора падат постоянно, а с това пада и най-важният показател за индустрията – ARPU (average revenue per user - среден месечен приход от абонат). Затова и компанията, а и не само тя, се опитва да достави колкото се може повече услуги на клиентите си, като ги включва в пакет и така увеличава този така важен за индустрията показател.

„От няколко години се намираме в една много трудна икономическа обстановка, не уникална за България, но и за цяла Европа. Но ние, като най-голям играч на българския пазар, я усетихме най-болезнено“, признава главният финансов директор на Мтел Милан Залетал. По думите му приходите на компанията спадат постоянно – до 399,4 млн. евро през 2013 г. от 469,1 млн. евро през 2012 г. (14,5% спад). Година по-рано, през 2011 г., приходите са били в размер на 527,7 млн. евро. 

„През този период регулаторите също оказаха негативно влияние върху EBITDA (печалбата преди лихви, данъци, амортизации и обезценки). За последните четири години тя намалява  с 51,1%, или 164,4 млн. евро“, пояснява Залетал. По думите му над една трета (34%) от това понижение се дължи на регулаторните ефекти върху взаимната свързаност и роуминга.

Именно подобряването на финансовото представяне е една от трите големи цели на оператора в средносрочен план. Другите две – запазване на лидерската позиция при мобилните услуги и, както може би вече сте се досетили – подобряване на пазарния дял на фиксирания пазар.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:15 | 05.09.22 г.
fallback