IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мтел търси нови възможности за фиксирания си бизнес

Операторът иска да увеличи значително пазарния си дял на този пазар и не изключва придобиването на по-малък конкурент

15:54 | 27.03.14 г. 7
Автор - снимка
Създател
<p>
	Танасис Кацирубас: &bdquo;Наша стратегическа цел е да останем лидер на мобилния пазар и да разширим дeла си на фиксирания пазар&ldquo;. <em>Снимка: Мтел</em></p>

Танасис Кацирубас: „Наша стратегическа цел е да останем лидер на мобилния пазар и да разширим дeла си на фиксирания пазар“. Снимка: Мтел

В опита си да направи поврат в негативната тенденция за спад на приходите Мтел ще търси нови възможности за фиксирания си бизнес – силно сегментиран пазар с големи възможности според мобилния оператор, който е лидер по брой мобилни абонати.

На фиксирания пазар за интернет и телевизия категоричен лидер в момента е Bulsatcom с 46% пазарен дял, следван от Виваком (20%) и Blizoo (15%). През 2011 г. Мтел е имал 31 225 клиента на IPTV, година по-късно техният брой е 63 359, а към края на 2013 г. - 77 847 домакинства.

„Мтел държи 7% от пазара в този сегмент, коeто не съответства на амбициите, на цялостната картинка и на инвестициите, които направихме през последните години“, заяви главният изпълнителен директор на компанията Танасис Кацирубас по време на неформална среща на мениджмънта с журналисти. „Така че търсим нови възможности да се разширим в този сегмент“. 

Според Mtel силно сегментираният пазар на кабелната телевизия (в България има над 150 оператора на кабелна телевизия и интернет), както и нуждата от засилени инвестиции, не дават възможност на клиентите да получават достъп до услуги с добавена стойност, като например „времевото изместване“. Компанията смята, че фиксираният пазар е силно фрагментиран, което не е устойчива тенденция в дългосрочен план и от това губи крайният потребител.

Компанията има намерение да разшири IPTV решенията, а по отношение на DTH услугите (direct to home - директно до дома, б. ред.), както и възможни придобивания, „ще се прегледат всички възможности“. Кацирубас поясни, че интересна възможност представляват и „White-label” DTH услуги (при този модел дадена компания предоставя и поддържа WL DTH услугата. Тя може да се разпространява от други оператори на телевизионни услуги, които я предлагат под своя собствена търговска марка).

Предвид факта, че фондът EQT, който е собственик на Blizoo – втория по големина телевизионен доставчик в България като брой абонати и приходи след Bulsatcom, иска да продаде оператора, изказването на Кацирубас е доста интересно. „Проучваме внимателно всички потенциални възможности за компанията“. Така мениджърът отговори на конкретния въпрос дали Мтел няма интерес към придобиването на телевизионния доставчик. А този отворен отговор значи, че по всяка вероятност операторът най-малкото се е запознал с офертата.

Blizoo беше създадена през 2009 г. от сливането на "Евроком кабел" и "Кейбълтел" и покупката на двете фирми от базирания в Швеция инвестиционен фонд EQT V за 120 млн. евро. Проверка на Investor.bg в търговския регистър показва, че компанията собственик на марката Blizoo - "Близу медиа енд броудбенд" е заложена като съвкупност пред “Уникредит Булбанк” по договор от октомври 2009 г. за заем от 185 млн. евро.

Междувременно Мтел стартира нова инициатива за разширяване в този пазар – представените по-рано тази седмица нови тарифни планове „Телевизия под твой контрол“, чието маркетиране чрез телевизионни реклами ще започне в края на седмицата. Става дума за пакет от високоскоростен интернет и цифрова телевизия с до 160 канала на специални цени, но само за съществуващи абонати. „Ние не разпалихме ценова война, а по-скоро се включихме в нея“, коментира Кацирубас, с оглед на предложената седмица по-рано още по-евтина оферта от страна на Blizoo.

На срещата стана ясно още, че въпреки тенденцията за намаляващи приходи в цялата индустрия, телекомът ще продължи да инвестира между 12 и 15% от приходите си в развитие и модернизация както на мобилната, така и на фиксираната мрежа. 

За желанието за експанзия на мобилния оператор в този пазар има и чисто финансова причина. През последните няколко години общите приходи на оператора падат постоянно, а с това пада и най-важният показател за индустрията – ARPU (average revenue per user - среден месечен приход от абонат). Затова и компанията, а и не само тя, се опитва да достави колкото се може повече услуги на клиентите си, като ги включва в пакет и така увеличава този така важен за индустрията показател.

„От няколко години се намираме в една много трудна икономическа обстановка, не уникална за България, но и за цяла Европа. Но ние, като най-голям играч на българския пазар, я усетихме най-болезнено“, признава главният финансов директор на Мтел Милан Залетал. По думите му приходите на компанията спадат постоянно – до 399,4 млн. евро през 2013 г. от 469,1 млн. евро през 2012 г. (14,5% спад). Година по-рано, през 2011 г., приходите са били в размер на 527,7 млн. евро. 

„През този период регулаторите също оказаха негативно влияние върху EBITDA (печалбата преди лихви, данъци, амортизации и обезценки). За последните четири години тя намалява  с 51,1%, или 164,4 млн. евро“, пояснява Залетал. По думите му над една трета (34%) от това понижение се дължи на регулаторните ефекти върху взаимната свързаност и роуминга.

Именно подобряването на финансовото представяне е една от трите големи цели на оператора в средносрочен план. Другите две – запазване на лидерската позиция при мобилните услуги и, както може би вече сте се досетили – подобряване на пазарния дял на фиксирания пазар.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:15 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 1 rate down comment 0
SA
преди 10 години
От няколко месеца съм постоянно в чужбина и се скъсаха ежеседмично да ми пращат оферта за роуминг на ден.Че е автоматично съобщение е ясно, ама толкова ли не се усещат, че така няма да ме накарат да говоря повече? С тоя маркетинг - толкова.Да фалират...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 1
deant
преди 10 години
Няма нито икономическа нито техническа нито каквато и да е логика изобщо да съществуват такива стационарни телефони. От 10 години нямам каелен телефон вкъщи, на село или във фабриката. Само в офиса имам един, който звъни СУПЕР рядко. Могат да се пробват с кабелната си телевизия, но ще им е голям зор с тази огромна и тромава бюрократична машина, която е мутирала до неузнаваема степен.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
Натрий
преди 10 години
Има проблем със стационарните телефонни постове на мобилните оператори и той е, че който мине на такъв тези, които му се обаждат са набутани.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 0
Pyramid
преди 10 години
5 години, да не бяха по един, а само по половин милиард годишно, колко пропуснати ползи са натрупали, според вас? Да гинат. С това *** няма да се свършат. Има и други.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 0
Pyramid
преди 10 години
Какво не прави скудоумието: Можеха да правят по 1 милиард на година от 2010-та насам, не попитаха как...а сега мъркат. Можеха да направят своя система за мобилни разплащания но, не им ситган акълът да попитат как и, ето ги, сега пак този им бил виновен, онзи...само те не са....не са ли ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 0
toto
преди 10 години
Хаха - Булстком били с кабелна телевизия... :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 3
bgMan
преди 10 години
С тяхната корпоративна политика до каквото се докоснат почва бавно да умира във времето. Единственото, което ги интересува е да издоят клиентите на макс.МТЕЛ и Близу са най-големите лъжци сред големите компании в България.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още