fallback

„Като слон в стъкларски магазин“ – инфлацията стигна и до облачните услуги

Много производители на софтуер и услуги в облака повишават значително цените, като се позовават на високите си разходи. Но това не е единствената причина

10:37 | 23.09.22 г.
Автор - снимка
Създател

Строителни материали, горива и офис софтуер: европейските компании усещат последиците от рекордната инфлация във всички сфери на бизнеса, включително IT. През последните седмици и месеци няколко производителя на софтуер и доставчика на облачни услуги обявиха увеличения на цените, някои от които значителни.

Сред тях е производителят на софтуер SAP, който иска да въведе автоматично годишно увеличение на цените на своите продукти в облака с 3,3%. Също и доставчикът на хостинг услуги Hetzner, който добавя 10% към цената за наемане на сървъри и други продукти. Или Microsoft, която през март вече увеличи цената на програмния пакет Office 365 с до 25%.  

Общата инфлация е важен аргумент за доставчиците. Тя оказва „значително въздействие върху всички бизнес области, включително цифровия сектор", твърди пред Handelsblatt доставчикът на облачни услуги OVH, който поради това е увеличил цената на много продукти с 10%.

Фирми като производителя на софтуер Oracle дори имат договорна гаранция, че могат да увеличават цените с темпа на инфлацията - например за поддръжката на софтуер. От декември надценката ще бъде 8%.

Няма систематично проучване, но примерите са многобройни. Експертите отчитат ясна възходяща тенденция. „Още преди пандемията имаше редовни увеличения на цените", казва пред Handelsblatt Щефани Рисебек от асоциацията на IT потребителите Voice. „Но имам впечатлението, че инфлацията е удобна за доставчиците като оправдание за значителни надценки“. 

 

Главните информационни директори (CIO) и други IT мениджъри се сблъскват с проблеми. Заради инвестициите в цифровата трансформация те разполагат с по-големи бюджети в сравнение с предишни години. Но не е ясно колко проекта ще могат да реализират. „Увеличаването на цените едва ли може да се планира или предвиди за клиентите", предупреждава Рисебек.

Ценови шок за клиентите на Microsoft

IT компаниите не оповестяват своите изчисления. Но все пак е ясно, че имат по-високи разходи. Така например високите цени на електроенергията, които довеждат до тежко състояние хлебопроизводителите и производителите на стомана, оскъпяват и работата на центровете за данни - поне ако доставчиците не са осигурили електроенергията с дългосрочни договори за доставка. Освен това оборудването на центровете за данни става все по-скъпо, тъй като липсват компоненти, като сървърни процесори и захранващи полупроводници.

Някои производители обаче посочват друг аргумент: разходите за разработка. След „десетилетие на непрекъснати иновации" Microsoft например повишава цените на Office 365. В зависимост от конфигурацията ще трябва да платите между 8 и 25% повече. Компанията е убедена, че това отразява „повишената функционална стойност" на решението.

Въпреки това много IT директори преживяват ценови шок в резултат на тези решения - особено след като увеличението на каталожните цени често е придружено от прекратяване на отстъпките, които производителят на софтуер е предоставял преди няколко години. 

В някои случаи надценката достига до 35%, съобщава Адам Мансфийлд, съосновател на Upper Edge, компания, която консултира клиенти относно софтуерните лицензи. Неговият извод е прост: „Microsoft настрои много IT директори срещу себе си”. 

Възможно е надценките при други производители на софтуер да са по-ниски, но аргументите са сходни. Например Slack, който от миналата година е част от групата Salesforce, повиши цените на някои продуктови пакети и значително ограничи безплатната версия. Компанията обяснява, че целта е „да се отрази добавената стойност и да се гарантира, че можем да продължим да инвестираме в иновации".

От своя страна SAP оправдава увеличението на цените на облачните продукти с инфлационния натиск, но също и с обичаите в индустрията: „На пазара на облачни продукти е съвсем нормално да се предлага повече функционалност с всяка версия и да се коригират цените с течение на времето. Нашите конкуренти правят същото", казва главният изпълнителен директор на групата Кристиан Клайн. Конкурентът Oracle дори не смята за необходимо да коментира 9-процентната надценка за много продукти.

По-широко предложение означава по-високи цени - уравнението на технологичните групи не се вписва в сметките на много компании. IT отделите се нуждаят от време, за да тестват новите функции. И вероятно вече да използват конкурентен продукт. „Някои иновации изобщо не се използват", казва Рисебек от асоциацията Voice.

Клиентите обаче рядко имат алтернативи. Експертът по лицензиране отбелязва: Много от увеличенията на цените се отнасят до софтуер и услуги в облака, за които или няма алтернативи, или промяната им би била много скъпа.

Пазарната мощ на големите играчи е огромна

„Не мога да се откажа от Outlook или Teams, така че Microsoft може да повишава цените по-лесно от други доставчици", казва IT директор на германска индустриална група. Той чува от колегите си, че производителят на софтуер понякога налага условията си „брутално". „Microsoft се държи все повече като слон в стъкларски магазин“. Ето защо самият мениджър се опитва да поддържа зависимостта възможно най-ниска.

Такива примери показват: Пазарната мощ е огромна - поне сред големите играчи. „Софтуерните решения са критични за бизнеса и са от съществено значение за ежедневните операции на съвременното предприятие", казва Химанк Джоши, анализатор във фирмата за пазарни проучвания и консултации Forrester.

„Водещите доставчици на софтуер могат непрекъснато да повишават цените си, без търсенето да се забавя, което води до високи и стабилни маржове“. Това се наблюдава и през последните месеци, отчита той.

Тенденцията вероятно ще продължи. Консултантите на Forrester очакват, че въпреки икономическия спад през тази година компаниите ще продължат да инвестират в цифровата трансформация на икономиката. В резултат на това се наблюдава „силно търсене" на бизнес софтуер, особено в областта на IT сигурността, управлението на бази данни и базираните на облакa корпоративни приложения.

Край на намаленията на цените за инфраструктура

Докато при софтуера в облака се усеща инфлация, при инфраструктурата като хранилищa, изчислителна мощност и мрежови ресурси, както и при платформените услуги, изградени върху тях, дефлацията вече приключи. 

Според Ели Браун от 451 Research, дъщерно дружество на S&P Global, през последните години големи доставчици като Amazon Web Services (AWS), Microsoft и Google са намалили цените - за това са допринесли технологичният напредък и конкуренцията. „Напоследък обаче средната цена на услугите се стабилизира". Т. нар. Cloud Price Index  на фирмата за пазарни проучвания документирал това.

И все пак пазарният лидер AWS се похвали само преди година, че е намалил цените 107 пъти от основаването си през 2006 г., което според него е „стандартен начин да предадем на клиентите си икономическите ползи, постигнати чрез нашето мащабиране". Групата обеща допълнителна информация в блога на компанията в категорията „Намаляване на цените". От ноември 2021 г. насам обаче там не се е появявала нито една публикация.

Според анализатора този обрат вероятно ще бъде усетен от много компании. „Възприемането и използването на облака се увеличава, а заедно с това се увеличават и разходите", казва Браун. „За момента вече не е налице потискащият ефект от намаляването на цените. Почти няма алтернативи: когато става въпрос за модернизиране на информационните технологии, IT директорът трудно ще може да се справи без услугите на тримата големи концерни, пояснява Браун. 

Сега много IT мениджъри осъзнават, че имат проблем. В проучванията на 451 Research много директори посочват контрола на бюджета като най-голямото предизвикателство. „Компаниите се затрудняват да се справят с разходите си за облачните услуги", казва Браун. Като се има предвид увеличението на цените от различните доставчици, задачата им вероятно няма да стане по-лесна през следващите месеци.

Каквито и да са причините за нарастването на разходите, компаниите могат поне малко да ги намалят. „Определено има възможности за договаряне", съобщава Мансфийлд от Upper Edge. Например, ако клиентите все още не използват новите функции на даден продукт в облака. Вероятно това е единственият начин да се ограничи малко инфлацията на цените на IT услугите, пояснява той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:48 | 23.09.22 г.
fallback
Още от Софтуер виж още